2022-06-24, 17:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Stämmer, många här i väst förstår inte hur illa ställt det var med rysk ekonomi även innan sanktionerna.
Lönerna ligger på 1950-talsnivå jämfört med Sverige och större delen av befolkningen har en låg ekonomisk standard. Lätt att tro annat kanske när man ser oligarkernas lyxbåtar och privatjets men det är bara en liten klick av putlers kompisar.
BNP per capita är en fjärdedel av Sveriges och totalt är Rysslands storlek på ekonomin mindre än Italiens, ett land med mindre än hälften av Rysslands befolkning.

Ja BNP/capita blir missvisande. Ukraina har t.ex. lägre sådan än Ryssland. Men en avlägsen by i Ukraina är inte lika efterbliven som en by i Sibirien. Man kan snabbt ta tåget till Polen därifrån och många ukrainare jobbar i väst och skickar hem pengar. Ojämlikheten är mycket värre i Ryssland. Ryssarna stjäl toaletter och gamla tjock-TV från folk i Ukraina, vilket vanliga fattigare ukrainare har råd med. Men för de sunkiga ryssarna så är det lyxprodukter. Ryska eliten är stor och snuskigt rik så landet framstår som rikt, men vanliga ryssar har det sämre än i Sovjet. Det är därför de längtar tillbaka till Sovjet.
Citera
2022-06-24, 17:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TrolltestetToAnal
Tysklands utrikesminister Annalena Burbock sa att Ryssland "använder hunger som ett vapen". Det är naturligtvis förvånande att höra detta från tjänstemän vars land höll Leningrad i blockad i 900 dagar, där nästan 700 tusen människor dog av svält, säger Dmitrij Medvedev.
https://t.me/medvedev_telegram/120

Att hunger används som vapen är ungefär lika gammalt som kriget. Det nya här är att hungern i första hand drabbar tredje part, och att ryssarna använder det för att hota EU. Om inte Ukraina ger upp blir det massvält i Afrika.
Citera
2022-06-24, 17:53
Medlem
leachs avatar
Citat:
Svensk nazi fruktar att bli avrättad av Ryssland
https://marcusoscarsson.se/kriget-i-ukraina-svensk-fruktar-att-bli-avrattad-av-ryssland/

– Om jag blir tillfångatagen av ryska styrkor kommer jag förmodligen dömas till döden. De skulle se mig som en legosoldat fastän jag är här helt frivilligt, säger han.
Oj, Rysslands avnazifiering ligger i fel land.

https://theconversation.com/putins-fascists-the-russian-states-long-history-of-cultivating-homegrown-neo-nazis-178535
Citera
2022-06-24, 17:53
Medlem
Citat:
Tysklands utrikesminister Annalena Burbock sa att Ryssland "använder hunger som ett vapen". Det är naturligtvis förvånande att höra detta från tjänstemän vars land höll Leningrad i blockad i 900 dagar, där nästan 700 tusen människor dog av svält, säger Dmitrij Medvedev.
https://t.me/medvedev_telegram/120
Medvedev har fällt så många otroligt knäppa kommentarer under det här kriget. Har han alltid varit så här knäpp eller är det först nu när han är orolig för sin framtid som det kommer fram?
Citera
2022-06-24, 17:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Jag tror att Ukraina har använt sina vapen väldigt restriktivt och smart. Dom skjuter endast när dom uppnår resultat.

Hoppas det är så, att de spar dem till när de vet att de har ett bra ammunitionsförråd att skjuta på. Eller en militärstab med en massa befäl och radioutrustning. Väldigt smart i så fall.
Citera
2022-06-24, 17:57
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Medvedev har fällt så många otroligt knäppa kommentarer under det här kriget. Har han alltid varit så här knäpp eller är det först nu när han är orolig för sin framtid som det kommer fram?

Vad är det som är så knäppt i den kommentaren?
Citera
2022-06-24, 18:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Ja o Sverige ska återta stora områden,,,

Nja jag tror vi gör rätt i att låta bli, våra problem är mer inom landet. Men visst borde vi ta tillbaka Nyenskans.
Citera
2022-06-24, 18:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Fanns mer sjukt footage ifrån Ryss-trollen till en början men nu ser man inte så mycket av det längre, likt man såg de två första månaderna här. Kanske beror det på att de är dödade?
Vilket som. Vill se footage bara
Citera
2022-06-24, 18:03
Medlem
Nu har Severodonetsk fallit och de ukrainska trupperna har beordrats retirera. Det betyder att Donbass nu är i händerna på Moskva. Enligt amerikanska NBC news har Ukraina lidit stora förluster.
Man tror inte att Putin vill förhandla längre eftersom han nu kan lägga under sig bit efter bit av Ukrainas territorium.
https://youtu.be/1nJjFxG0Qxo
Citera
2022-06-24, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Självklart säger "Ryss-trollen" så!
Nej! Läs mitt inlägg igen! Sen så är jag inget rysstroll utan en realist..
Citera
2022-06-24, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Vad är det som är så knäppt i den kommentaren?
Seriöst? Han säger att den tyska regeringen inte har rätt att protestera mot vad den ryska regeringen gör idag eftersom den tyska regeringen för 80 år sedan (som inte har någonting att göra med den nuvarande och som den nuvarande tar största möjliga avstånd från) gjorde ännu värre saker.

Man måste vara ett riktigt spån för att inte se hur idiotisk den där kommentaren är.
Citera
2022-06-24, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Att hunger används som vapen är ungefär lika gammalt som kriget. Det nya här är att hungern i första hand drabbar tredje part, och att ryssarna använder det för att hota EU. Om inte Ukraina ger upp blir det massvält i Afrika.

....Ryssland kan avsluta kriget NU!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in