2022-06-14, 13:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Exakt så tror jag att Pentagon resonerar. Om det verkar som Ukraina håller på att förlora kriget tror jag att man i stället upphör med stödet och övergår till att försöka pressa Zelensky till fredsförhandlingar. Det går att göra det på ett sådant sätt att det verkar som man gör det för Ukrainas bästa. De drar sig inte för att kasta Kiev under bussen och ta kontroll över narrativet.

Som jag skrev förut har det varit USA som haft den analytiska förmågan och helhetsbilden hela tiden. Det hade man redan innan kriget började, och det var därför man satsade så mycket på att utbilda och stärka det ukrainska försvaret. Ska man vara riktigt cynisk kan man säga att det låg i USA:s intresse från första början med ett krig mellan Ryssland och Ukraina, och visst antog Ukraina utmaningen. Jag tror att det kom som en chock för Zelensky när de fick klara sig i huvudsak själva. Det märktes på retoriken redan de första dagarna. Det är också när ukrainarna avviker för mycket från sin inövade taktik som förvirring uppstår och de förlorar både folk och materiel. Kan tänka mig att amerikanerna varnat dem. Ukraina besitter begränsat eget kunnande.
Men detta är inte nödvändigtvis cyniskt, utan lika mycket en anpassning till konfliktens realiteter. De flesta är överens om att det vore mindre bra om Nato-trupp hamnade i strid med ryska förband. Således är man (och vi i Sverige) beroende av att Ukraina gör grovjobbet och vi betalar notan. Skulle Ukrainas stridsvilja mattas av eller de ser ut att besgras militärt, då är förhandlingar i stället en bättre lösning.

Det är ju heller inte så att kriget pågått särskilt länge. Världskrigen pågick i 4-6 år och Iran-Irak i 8. Jag ser inget skäl till att Ukraina skulle behöva vika sig, och står de upp kommer Ryssland till sist behöva mobilisera. Det i kombination med sanktioner kan helt ödelägga landets ekonomi.
Citera
2022-06-14, 13:39
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Skulle bara vara av godo om Ryssland tog över Baltländerna, i alla Estland och Lettland där det finns massor med Ryssar som betraktas sam andra klassens medborgare.

Det håller jag inte med om. Till skillnad från skitlandet Ukraina har de haft en bra demokratisk utveckling, är inte så korrupta, och fungerar ekonomiskt trots att de inte har så stora resurser.
Citera
2022-06-14, 13:40
Medlem
wwrs avatar
De omröstningar som genomförts visar alla att områdena vill ha självständighet/självstyre. Men Ukraina har inte godkänt omröstningarna. Det är orsaken till kriget.
Citat:
Separatists win vote in Ukraine rebel regions by big margins". The Washington Post. 12 November 2018. Archived from the original on 14 December 2018. Retrieved 17 November 2018.
Citera
Medlem
Kaspian Reports funderar över betydelsen av att Chubais (Tjobajs) lämnat Ryssland med tanke på vem han är. https://www.youtube.com/watch?v=YzCoJXxb5xI

Kommer vi se en splittring av Puttler-Ryssland?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vad är en deputy (ställföreträdare) ?

Vice. Som en vicesheriff i western, deputy Sheriff. https://www.youtube.com/watch?v=sG52YAe8Crg
Citera
2022-06-14, 13:46
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vice. Som en vicesheriff i western, deputy Sheriff. https://www.youtube.com/watch?v=sG52YAe8Crg

Tack. Men vice - vaddå? är han vice talman, eller är han vice parlamentsledamot, eller nåt annat?
Citera
2022-06-14, 13:51
Medlem
StigaSols avatar
Det börjas lite nu, undrar om Tyskland blir nervösa.

Ryska statskontrollerade Gazprom stryper gasleveranserna via gasledningen Nord Stream till Tyskland med 40 procent, meddelar bolaget.

Enligt Gazprom beror det på ett tekniskt fel vid en pumpstation invid den baltiska kusten. Felet ska bero på att tyska Siemens inte levererat lagad pumputrustning i tid.

(TT)
Citera
2022-06-14, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Mongolsadisterna visar sitt rätta virke.

Sju döda kroppar har grävts upp i en skog nära Kiev.
Polisen misstänker att det är civila som dödats av rysk militär.
Kropparna ska bära spår av tortyr.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7d8yQ9/sju-doda-kroppar-hittade-i-skog-utanfor-kiev

Ryska soldater, aka orcher, är vidriga människor. Det verkar även som att FSB är i Ukraina och torterar människor. Lyssna bara på detta samtal mellan en orch och dennes moder. Eller föresten, låt bli om ni inte vill hör vilka metoder orcherna har för att tortera människor. Riktigt jävla vidrigt och det sjukaste av allt är att mor och son har denna konversation med varandra. Psykopater!

https://youtu.be/ZrTxm9AqP38
Citera
2022-06-14, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De omröstningar som genomförts visar alla att områdena vill ha självständighet/självstyre. Men Ukraina har inte godkänt omröstningarna. Det är orsaken till kriget.
Hitler invaderade Österrike och höll sedan en folkomröstning om anslutning till nazityskland. Exakt hur mycket valfusk som förekom är oklart, men det presenterades som att 99,73% röstade JA.

Puttler invaderade Ukraina och ockuperade Donbas 2014 för att sedan hålla en folkomröstning. Och med tanke på hur ryska val normalt försiggår så har Donbas-omröstningen ingen legitimitet överhuvud taget, då utfallet med all sannolikt bestämts på förhand.

Det är ingen direkt skillnad på beteende vad gäller nazityskland anno 1938 och naziryssland anno 2014
Citera
2022-06-14, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
https://youtu.be/Qa22ChHCx4c

Indigo Traveller är i den vackra ryska staden Kharkov där bland annat Mannerheim studerade Ryska.

En vacker stad som nu är förstörd av Ukrainarna själva. Ryssland erbjöd fred men Ukrainaarna började tvinga folk att stanna och gömma sina saker bland civila. Så detta är helt och hållet Ukrainas fell.

Ni ser att det är knappt skadat ändå för Ryssland tar med silkesvantarna i Ukraina. Men alla skador är Ukrainas fel och inte Ryssland, för Ryssland vill ha fred och hjälpa, inte döda oskyldiga.

Usch säger jag, jag är tacksam att Ryssar hjälper Ukrainare.

Vad har Ukraina gjort sedan 24 februari

1ödat egna civila i butja och skyllt på Ryssarna utan bevis
2: Börjat förbjöda politiska organisationer
3: Riskera svält för över 800+ miljoner människor
4:Genomför folkmord i Donbass mot Ryssar.

Dock håller allierade på att befria Ukraina från axelmakternas grepp.

Eller som vi Ryssvänliga skulle säga, Heroyam Slava, smert voroham!

Du är en skrämmande obildad människa. Inget av det du skriver stämmer.
Citera
2022-06-14, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det påstås ha pågått storkrig i Ukraina i mer än tre månader. Folk har mobiltelefoner. Det finns hjälmkameror, drönare etc. Men i större media visas nästan inga krigshandlingar.

Det pågår inte strider i Cherniv. Men som jag nyss sade. Ett världsmedium som Guardian väljer att rapportera från Ukraina med tjejer som poserar i en ruin när 200 personer dör dagligen.

Rapporteringen är falsk. Vi vet inte vad som händer i Ukraina. Sker det krig alls?

Det är vad jag hinner skriva om detta just nu.

Du glömde väl också att jorden är platt?
Citera
2022-06-14, 13:59
Medlem
wwrs avatar
Nu börjar det skrivas fantasier om rysk ockupation av Donbas 2014. Det skrivs nästan vad som helst i denna tråd.

Ryssland invaderade Donbas 2022.

Samtliga omröstningar innan tyder på att folket ville ha självständighet.
Citat:
Separatists win vote in Ukraine rebel regions by big margins". The Washington Post. 12 November 2018. Archived from the original on 14 December 2018. Retrieved 17 November 2018.

Ukraina erkände dock inte omröstningarna. De kunde inte heller garantera säkerheten i områdena. Därför har vi krig nu.

Ryssland gjorde fel som invaderade.

USA/Ukraina gjorde fel som inte kunde ordna kontrollerade val i området eller be om internationell hjälp för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in