Citat:
Men detta är inte nödvändigtvis cyniskt, utan lika mycket en anpassning till konfliktens realiteter. De flesta är överens om att det vore mindre bra om Nato-trupp hamnade i strid med ryska förband. Således är man (och vi i Sverige) beroende av att Ukraina gör grovjobbet och vi betalar notan. Skulle Ukrainas stridsvilja mattas av eller de ser ut att besgras militärt, då är förhandlingar i stället en bättre lösning.Exakt så tror jag att Pentagon resonerar. Om det verkar som Ukraina håller på att förlora kriget tror jag att man i stället upphör med stödet och övergår till att försöka pressa Zelensky till fredsförhandlingar. Det går att göra det på ett sådant sätt att det verkar som man gör det för Ukrainas bästa. De drar sig inte för att kasta Kiev under bussen och ta kontroll över narrativet.
Som jag skrev förut har det varit USA som haft den analytiska förmågan och helhetsbilden hela tiden. Det hade man redan innan kriget började, och det var därför man satsade så mycket på att utbilda och stärka det ukrainska försvaret. Ska man vara riktigt cynisk kan man säga att det låg i USA:s intresse från första början med ett krig mellan Ryssland och Ukraina, och visst antog Ukraina utmaningen. Jag tror att det kom som en chock för Zelensky när de fick klara sig i huvudsak själva. Det märktes på retoriken redan de första dagarna. Det är också när ukrainarna avviker för mycket från sin inövade taktik som förvirring uppstår och de förlorar både folk och materiel. Kan tänka mig att amerikanerna varnat dem. Ukraina besitter begränsat eget kunnande.
Som jag skrev förut har det varit USA som haft den analytiska förmågan och helhetsbilden hela tiden. Det hade man redan innan kriget började, och det var därför man satsade så mycket på att utbilda och stärka det ukrainska försvaret. Ska man vara riktigt cynisk kan man säga att det låg i USA:s intresse från första början med ett krig mellan Ryssland och Ukraina, och visst antog Ukraina utmaningen. Jag tror att det kom som en chock för Zelensky när de fick klara sig i huvudsak själva. Det märktes på retoriken redan de första dagarna. Det är också när ukrainarna avviker för mycket från sin inövade taktik som förvirring uppstår och de förlorar både folk och materiel. Kan tänka mig att amerikanerna varnat dem. Ukraina besitter begränsat eget kunnande.
Det är ju heller inte så att kriget pågått särskilt länge. Världskrigen pågick i 4-6 år och Iran-Irak i 8. Jag ser inget skäl till att Ukraina skulle behöva vika sig, och står de upp kommer Ryssland till sist behöva mobilisera. Det i kombination med sanktioner kan helt ödelägga landets ekonomi.
ödat egna civila i butja och skyllt på Ryssarna utan bevis