Citat:
Ursprungligen postat av
mofasti
Militära förmåga sämre än Danmark?
Danmark har 44 stridsvaknar och 25 000 aktiva och runt 64 000 reservister.
Du påstår att Ukraina efter alla vapen man har fått och flera miljoner män som kan ta upp vapen skulle ha mindre förmåga än Danmark.
Det där är ju rent svammel, Danmark har knappt investerat ett skit i sin arme man tror att pappa USA ska försvara landet från Ivan.
Nej du får sluta läsa läsa SMB. Jag har åtminstone gjort värnplikten och vet vadj ag talar om.
Danmark kanske var lite av en överdrift även om jag skulle vilja framföra att danskarna har ett modernt flygvapen, flotta och armé medans Ukraina fortfarande i huvudsak förlitar sig på utrustning från sovjettiden. Vi kan säga Sverige istället om det får dig att lugna könet.
Det är inte bara hur mycket utrustning man har på lagret som avgör ens militära kapacitet, något som vi sannerligen sett rörande Ryssland, utan faktorer som skicket av utrustning, moderniteten av utrustningen, tillgång till reservdelar, produktionsförmåga m.m. är ofta mer avgörande faktorer. Att ha 50 stridsflyg i någon hangar hjälper ingen när endast 10 av dom är i flygbart skick. Samma logik gäller manskap. Det är inte mängden av människor du kan sätta en uniform på och utrusta med vapen, det är antalet som är utbildade och i fysiskt skick att utföra krigsuppgifter som avgör ens militära förmåga. Detta är bara några få faktorer och det finns givetvis många fler att nämna så som ledarstrukturer, kommunikationssystem m.m. som alla har en enorm inverkan på en nations förmåga att föra krig.
Jag förstår att ni måste försöka måla upp bilden om stormakten Ukraina men alla vet i slutändan ändå att det är långt ifrån verkligheten och att en modern krigsmakt hade rullat över Ukraina på några dagar likt Ryssland först trodde sig vara kapabla till. Tack och lov är Ryssland inte en modern krigsmakt och med en ledarstruktur som är inkapabel och genomkorrupt vilket inneburit att man en missräkning likt den i Finland under andravärldskriget som ryssarna tycks vara ensamt kapabla till att göra. Din värnplikt i Kaliningrad saknar för övrigt värde för diskussionen.