2022-02-24, 13:11
  #49
Medlem
Nu är NOBLE41 över Sverige (Orust).
Citera
2022-02-24, 14:16
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flow2503
Nu är NOBLE41 över Sverige (Orust).

Enligt Försvarsmakten en ytterligare planerad övning
https://www.dn.se/sverige/amerikanskt-bombflyg-ovar-i-sverige/

Utdrag:
Citat:
Det är Sverige som har bjudit in till, och leder övningen. Den går ut på att svensk markpersonal dirigerar in bombflyget som sedan genomför simulerade anfall mot mål på marken. I fredags var målet i Småland, denna gång är det i Älvadalen i Dalarna. Efter övningarna lämnar USA-planen svenskt luftrum.
Citera
2022-02-24, 14:53
  #51
Medlem
TheLordVaders avatar
B52H Stratofortress över Älvdalen/Sälen just nu.
https://ibb.co/YZCy2ch

Verkar som att den sjunker, kanske ska den landa någonstans men vad finns det för flygplatser i närheten?
Citera
2022-02-24, 15:05
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLordVader
B52H Stratofortress över Älvdalen/Sälen just nu.
https://ibb.co/YZCy2ch

Verkar som att den sjunker, kanske ska den landa någonstans men vad finns det för flygplatser i närheten?

Läs ett inlägg upp?
Citera
2022-02-24, 15:09
  #53
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frippesasfalt
Hej!

Är säkerligen inte bara jag som sitter och kollar av flightradar över Ukraina och närområdet.
Tänkte det vore smidigt att samla diskussioner kring detta ämne i en tråd för oss nördar.

Just nu patrullerar ett plan på drygt 16000 meters höjd över norra Ukraina, en hel del snäva girar och växlar fart från ca 190-290 knop.

Hur högt flyger drönare? Eller kan det vara ett spionplan typ U-2s som flyger? Det lyfte igår kväll från Sicilien där många plan och drönare verkar lyfta ifrån som patrullerar Ukraina.


Känslan att militära skulle ha synliga plan synas på en app för beskådning för allmänheten är lite si så där.
Ev en manövrer för att beskådning av andra delar mer osynligt.

Har själv gått in på radar för att se vart svenska militära flyger sina plan när dom har dundrat förbi huset mitt.
Nån gång har jag sett andra är de inte synliga på radar
Citera
2022-02-24, 15:15
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Känslan att militära skulle ha synliga plan synas på en app för beskådning för allmänheten är lite si så där.
Ev en manövrer för att beskådning av andra delar mer osynligt.

Har själv gått in på radar för att se vart svenska militära flyger sina plan när dom har dundrat förbi huset mitt.
Nån gång har jag sett andra är de inte synliga på radar

Vart vill du komma med din känsla menar du? Det är ingen häxkonst, det är transponders. Antingen sänder de på “civila” kanaler eller så gör de det inte. Det finns gott om militära flyg med transponders påslagna (det är en flygsäkerhetsfråga) att följa öppet, om du är intresserad. Det finns desto fler militära flyg som inte sänder på öppna kanaler eller som har sina transponders av.

PS. Det är inte “radar” i ordets rätta bemärkelse.
Citera
2022-02-24, 21:28
  #55
Medlem
Tretton minuters väntetid på flightradar24 nu. Ryanair var ju ett av bolagen som flög in ii det sista, finns det trafikflyg ståendes där som aldrig hann iväg?
Citera
2022-02-24, 22:03
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutand
Tretton minuters väntetid på flightradar24 nu. Ryanair var ju ett av bolagen som flög in ii det sista, finns det trafikflyg ståendes där som aldrig hann iväg?
Spør du om det står noen fly fast i Ukraina - så står det fast 3 stk Wizz Air A320 der.
Citera
2022-02-24, 22:06
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Känslan att militära skulle ha synliga plan synas på en app för beskådning för allmänheten är lite si så där.
Ev en manövrer för att beskådning av andra delar mer osynligt.

Har själv gått in på radar för att se vart svenska militära flyger sina plan när dom har dundrat förbi huset mitt.
Nån gång har jag sett andra är de inte synliga på radar
Men man vill ju inte att ryssen missar att Sverige tillåter tunga bombflygplan flyga helt fritt, säkert helt fulla av bomber, tillsammans och med hjälp av Sveriges försvar.
Citera
2022-02-24, 22:28
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Känslan att militära skulle ha synliga plan synas på en app för beskådning för allmänheten är lite si så där.
Ev en manövrer för att beskådning av andra delar mer osynligt.

Har själv gått in på radar för att se vart svenska militära flyger sina plan när dom har dundrat förbi huset mitt.
Nån gång har jag sett andra är de inte synliga på radar

Ibland syns dom, ibland inte. Just nu syns en amerikansk drönare precis sydväst om Krimhalvön trots brinnande krig.
Citera
2022-02-26, 01:10
  #59
Medlem
jimmythegents avatar
En rote med Eurofighter och medföljande lufttankningsflygplan snurrade flera varv över Polen under Fredagskvällen. Hann tyvärr inte göra någon skärmdump. Sedan har vår egen signalspaning snurrat nere runt Kaliningradområdet under bla Fredagen.
Citera
2022-02-26, 23:32
  #60
Medlem
RF82040 , Ett Antonov An-124 kommer flygandes över Belarus just nu, kurs mot Brest. Landsätta trupp Nordväst om Kiev kanske?

Satte på transpondern på ryska gränsen i höjd med Roslavl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in