2022-03-06, 11:01
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Ett lyckosamt OS och i tävlingarna efter OS "leder" Jonna poängligan med 334p mot Tesse J som har 260 pinnar. Ett perspektiv vem som är den starkast lysande stjärnan för tillfället.
Frågan är om hon orkar med/formen håller i sig över nästa helg.
Den enda som tävlat mer än henne på sisone är väl Rosie Brennan som körde allt i OS och precis som Jonna kört alla lopp efter OS. Nu åkte Rosie ut i kvarten i både Lahti och Drammen, men hela OS-programmet lär kännas av.
Citera
2022-03-11, 21:30
Medlem
Får en att tänka på doping.
Hon är ju enormt jäla överlägsen.
Så överlägsen så att det nästan är misstänksamt.

Men hon är ju svensk, och då då kan hon ju inte va dopad, eller hur?

Jag är ofta neutral när det gäller doping, har inga direkta misstankar mot någon då jag vet att folk dopar sig och kommer på 13 plats, och folk dopar sig och vinner år fter år.
I mina ögon är sundling inte mindre misstänkt än johaug och björgen.
Norskar testas mer än svenskar då dom oftare är på pallen.
Citera
2022-03-11, 21:34
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Får en att tänka på doping.
Hon är ju enormt jäla överlägsen.
Så överlägsen så att det nästan är misstänksamt.

Men hon är ju svensk, och då då kan hon ju inte va dopad, eller hur?

Jag är ofta neutral när det gäller doping, har inga direkta misstankar mot någon då jag vet att folk dopar sig och kommer på 13 plats, och folk dopar sig och vinner år fter år.
I mina ögon är sundling inte mindre misstänkt än johaug och björgen.
Norskar testas mer än svenskar då dom oftare är på pallen.

Misstänkte du Stina när hon var som bäst?
Citera
2022-03-11, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Misstänkte du Stina när hon var som bäst?

Nej, för hon var svensk och jag jublade som alla andra.
Och helt ärligt, sprint är inte ens skidåkning känner jag.
Men visst borde dopoing inom sprintskidåkning förkomma också.

Tror jag hade varit mer misstänksam mot stina om hon varit dominant inom längre distanser.
Citera
2022-03-12, 01:58
Medlem
Fabulators avatar
Hyll sympatiske Jonna.
Så får vi se hvor langt det rekker på distanse. Har stor tro på henne nå som dronningen abdiserer.
Kanskje Jonna blir best i verden på distanse også.
Citera
2022-03-13, 14:43
Medlem
Alkibiadess avatar
Intressant att Perry Olsson som vallar Jonnas skidor nu lägger på mindre fäste på hennes klassiska skidor än vad hon hade tidigare och att hon klarar av att åka med mindre fäste.
Citera
2022-03-13, 15:18
Medlem
Jonna åker helt otroligt bra nu hon flyter fram på snön. Atletisk i kroppen och får nu ut rejält med fart av det. Väldigt sympatisk och inget drama runt henne gör att hon är lätt att tycka om.
Citera
2022-03-13, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Intressant att Perry Olsson som vallar Jonnas skidor nu lägger på mindre fäste på hennes klassiska skidor än vad hon hade tidigare och att hon klarar av att åka med mindre fäste.

Var det inte något man ofta sa angående Björgen också? Att hon hade bra glid ofta delvis kunde förklaras av att hon klarade av att åka diagonal med mindre fäste än de flesta. Jonna har samma vallare och en liknande kroppsbyggnad.
Citera
2022-03-13, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Var det inte något man ofta sa angående Björgen också? Att hon hade bra glid ofta delvis kunde förklaras av att hon klarade av att åka diagonal med mindre fäste än de flesta. Jonna har samma vallare och en liknande kroppsbyggnad.

Jo Marit åkte med nästan uteslutande med "klisterskidor" som har högre spann
Citera
2022-03-13, 15:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggson

Jo, jag tänkte också på det.
Citera
2022-03-13, 16:33
Medlem
Visst finns det likheter mellan Jonna och Björgen. Men Jonna är mer explosiv än vad Björgen nånsin var medan Björgen nog ändå var uthålligare än vad Jonna är. Sen tror jag att Jonna åker mer tekniskt fulländat än var Björgen gjorde, åtminstone ser Jonnas åkning mycket vackrare ut än Björgens som åkte lite kantigt även om det nog var effektivt
Citera
2022-03-13, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Tackar för en fin tråd!

Det fetade är intressant. Trodde i början av pandemin att de speciella förhållanden som rådde skulle ge utslag utifrån olika atleters förmåga att hantera den mentala biten. (mindre tävlande och speciella förhållningsregler vid träning, privat etc). Det kanske är så att Jonna är ett levande bevis på denna tes? Hon tog sig an uppgiften och verkligheten som den varit och har gjort sitt "upplägg" utifrån scenariot som varit. Utan gnäll eller yviga gester som stjäl energi. Hon har svalt taggtråden och fortsatt sina gyllene målsättningar.

Edit. Jonna har återtagit förstaplatsen på FIS-poänglistan.

Lite som Skridskonisse: om isen är bra är det en fördel för mej, om isen är dålig är det en fördel för mej osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in