Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Han är bra på att göra socialrealistiska feel-good filmer; vilket han visade i framförallt "Fucking Åhmål" men även i "Tillsammans". Om han hade fortsatt på den linjen hade han kunnat bli en ny Lars Molin.
...MEN, istället började han göra smala, konstnärliga feel-bad filmer om små änglalika flickor som har det jävligt, och då gick han fullständigt på pumpen, samtidigt som hans ego svällt till fasansväckande proportioner.
Allt han gjort efter "Tillsammans" har alltså varit egocentriskt, svulstigt och pretentiöst SKRÄP, som förtvivlat försöker vara finkonst av högsta rang. Han siktade alltså mot stjärnorna, men trillade ner i uthuset, och han försökte bli en ny Lars Norén men blev istället en ny Daniel Fridell...
Helt rätt att han hade kunnat bli en ny Lars Molin. Och det är ju inte för sent än, karlen är ju bara 30-någonting.
Vissa regissörer/konstnärer har sina teman, så även Lars molin med sina tysta små revolter i Saxofonhallicken och Midvinterduell. När Moodysson känner sig klar med att utforska änglalika flickor kommer det säkert komma massa saker som har mindre pretentioner.
Men jag tror inte killen försöker vara speciell, jag tror han söker gränser, vilket åtminstone jag tycker är en lysande egenskap.
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Nej, intre ens nära faktiskt. Killinggänget slår honom med hästlängder, det samma gäller Roy Andersson.
Killinggänget regisserar inte, de är manusförfattare och skådespelare. Daniel Alfredsson har regisserat det mesta av deras grejor, men han är inte en orginal-Killing. Walther Södergren var med från början, men är ute ur bilden nu.
När det kommer till Roy Andersson så tycker jag att han om någon har fastnat i sitt eget fack, om man kan uttrycka sig så. Idén med fasta kameror, långa scener utan klipp, nästan som levande tavlor, känns mer som än belastning än en tillgång. Sånger från andra våningen var naturligtvis lysande för att Roy är en lysande filmskapare, men tänk då vad han kunnat göra med det manuset om han vågade sig på lite mer filmiskt berättande som i En kärlekshistoria. Det hade blivit ... fantastiskt.
Jag tycker att Lukas Moodysson kan jämföras lite grann med Lars von Trier. Trier är en bättre berättare och regissör, men båda slog igenom tidigt i sina karriärer och har från sina stora genombrott gjort varsin "lättare film" för att sedan gå åt det mer experimenta hållet. Efter Tillsammans gjorde Lukas Lilja och Ett hål i mitt hjärta, efter Iditoerna gjorde Trier Dancer in the dark och Dogville.
De är båda jävligt begåvade filmskapare som skyr mainstream och söker vad som faktiskt är möjligt att göra på film. Om man antar att "art is wht you can get away with" så söker dessa båda vad den gränsen går. Personligen tycker jag det är spännande, särskilt Moodysson eftersom det görs så sanlöst dåliga filmer i övrigt i Sverige. Göta kanal 2, liksom. Kom igen.