2025-06-24, 00:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Baserat på vad? Vad är dina vetenskapligga studier?

Baserat på erfarenhet. Vetenskapligga studier? Hahaha!
Citera
2025-06-24, 09:43
Medlem
Citat:
Baserat på vad? Vilka vetenskapliga data tyder på det? Länka källa!

Baserat på att det är godkänt för vattenrening av kemikalieinspektionen.

Citat:
En tillräckligt hög dos av nästan vad som helst dödar vad som helst. Så meningslöst om det inte kan visas i kliniska studier. Så vart är kliniska studier?

Du har fått vetenskapliga studier på området som stödjer min tes, om du inte kan ta till dig av det är det ditt problem.
Citera
2025-07-24, 20:11
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Baserat på att det är godkänt för vattenrening av kemikalieinspektionen.
Om silvernanopartiklar går att använda för vattenrening är naturligtvis fullkommligt ointressant här. Påståendet som pushas i tråden är att kolloidalt silver fungerar mot infektioner i människokroppen. Så kopplingen till vattenrening är ghelt irrelevant.

Citat:
Du har fått vetenskapliga studier på området som stödjer min tes, om du inte kan ta till dig av det är det ditt problem.
Jag har inte fått några kliniska studier nej. Bara in vitro studier. Så vart är de kliniska studierna?
Citera
2025-07-26, 21:12
Medlem
Citat:
Om silvernanopartiklar går att använda för vattenrening är naturligtvis fullkommligt ointressant här. Påståendet som pushas i tråden är att kolloidalt silver fungerar mot infektioner i människokroppen. Så kopplingen till vattenrening är ghelt irrelevant.

Jag har inte fått några kliniska studier nej. Bara in vitro studier. Så vart är de kliniska studierna?

Det relevanta är att silvernanopartiklar används inom en rad olika områden för vattenrening och anses vara säkert att konsumeras. Så självklart är det relevant för ämnet.

Du ville ha vetenskapliga studier och det har jag redan presenterat, dina typer av studier kanske inte finns gjorda?
Citera
2025-09-14, 13:52
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Det relevanta är att silvernanopartiklar används inom en rad olika områden för vattenrening och anses vara säkert att konsumeras. Så självklart är det relevant för ämnet.
Det innebär ju inte att det är säkert att konsumera för det. För att något ska godkännas som läkemedel krävs ju utomordentligt omfattande studier, både in vitro, djur och humanstudier. Menar du att allt detta skulle vara onödigt?

Du ville ha vetenskapliga studier och det har jag redan presenterat, dina typer av studier kanske inte finns gjorda?
Nej det är det som är problemet. Dit finns inte studier som stödjer att det är effektivt på de indikationer som det sägs fungera på, och att det är säkert för terapi.
Citera
2025-09-18, 23:06
Medlem
Citat:
Nej det är det som är problemet. Dit finns inte studier som stödjer att det är effektivt på de indikationer som det sägs fungera på, och att det är säkert för terapi.

Om det är godkänt som vattenrening är det ju godkänt för mänsklig konsumtion. Sedan kan man alltid diskutera rimlig dos för olika sjukdomar osv men mängderna som vanligt folk konsumerar under en begränsad tid anses inte vara skadligt.
Citera
2026-02-26, 15:57
Medlem
Trollet3s avatar
Ja, det funkar 100% vid urinvägsinfektion. Känner en som haft kronisk urinvägsinfektion (typ 12 gånger/år), med ideliga pencillinkurer. På 6 år har hon nu bara behövt äta penicillin en enda gång. Den gången sa hon att hon inte hade något kollodialt silver hemma, så det dröjde ett par dagar för länge och då fungerade det inte. Min grannes katt hade ofta urinvägsinfektion, men lite k. S i maten, sen inga problem. Till människa verkar det fungera med bara ett halvt glas 2 ggr / dag i en dag. Urinvägsinfektion 100 %, till något annat förutom sårtvätt, är jag tveksam till. Det finns många olika märken, men de jag nämnt använde en sort som heter Ionosil.
Sen ska man hälla upp i plastglas, eftersom hårt material tydligen kan slå sönder silverjonerna.
En fanatiker jag känner har druckit detta varje dag i förebyggande mot allt möjligt, vilket jag inte tycker finns någon anledning till.. Jag tror faktiskt bara det funkar mot urinvägsinfektion och sårtvätt. Och givetvis funkar det för vattenrening. Smaklöst dessutom.
Senast redigerad av Trollet3 2026-02-26 kl. 16:14.
Citera
2026-03-02, 06:40
Medlem
Efter att ha läst tråden inser jag att det här med kolloidalt silver är ett ämne som berör. Jag ska därför försöka uttrycka mig ödmjukt i hopp om att få samma bemötande tillbaka.

Baserat på egna erfarenheter och vittnesmål från familjemedlemmar och vänner så är jag positiv till kolloidalt silver. Detta eftersom jag har observerat effekter på allt från genital herpes till halsont och förkylningar. Dessa erfarenheter kan ingen nej-sägare ta ifrån mig.

Sedan vet jag att kolloidalt silver ibland förespråkas som ett medel för alternativ cancerbehandling. På den punkten kan jag dock inte uttala mig med säkerhet. Jag har studerat vittnesmål från en överlevare, men det är också allt.

Samtidigt har jag studerat nej-sägare som varnar för argyria - ofta med hänvisning till Paul Karason som ett avskräckande exempel. Paul intog silvervatten mot bl.a. sin artrit och färgades blå.

Wikipedia - Paul Karason
https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Karason

Det finns även ett nyhetsinslag om Paul Karason. Det Paul drack var något han själv "kokade" hemma i köket och inte den rena sortens kolloidalt silver som vi kan köpa på hälsokosten. (Jag tror att det Paul lyckades framställa var silversalter och inte silvernanopartiklar.)

Inside Edition - Why This Man’s Skin Turned Blue
https://www.youtube.com/watch?v=GDz75iaSW2s

Paul används ofta som ett avskräckande exempel för att inte konsumera kolloidalt silver. Samtidigt ser det ut som att NASA är positivt inställda till silver som vattenrening ombord på deras rymdfarkoster.

NASA - Characterization of Electrochemically Generated Silver
https://ntrs.nasa.gov/citations/20140003863

Citat:
Future long term missions would benefit from electrochemically produced silver as the biocide could be produced on demand and requires only a small concentration to be effective. Since it can also be consumed safely, there is less mass in removal hardware and little consumables required for production.

Min tolkning är att vi fortfarande har mycket att lära om kolloidalt silver. Att kategoriskt hävda än det ena, än det andra är inte vägen till någon som helst kunskap i ämnet.
Citera
2026-03-19, 13:56
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SupercoolBiljakt
Tjenamors!

Jag är inte sjuk så värst ofta men har ont i ryggen ibland och har migrän ibland. En kollega frågade om jag har testat kollodialt silver. Nån som har erfarenhet? Hjälpte det? Hur funkar det? Var köper man det? Jag klarar mig oftast drägligt med mina sporadiska åkommor, men känns onödigt att lida om man kan slippa.

Tack på förhand

SCB

Min mors granne gav silver till hennes katt, som hittades död i buskarna efter det.

Dom människa däremot kan du bli en permanent smurf eftersom silvret lagras Under huden , tills det når en nivå då din hy blir permanent blå, och sen har du inte långt kvar.
Du lyckas iaf leva som en smurf under en period innan du dör, så det kan ju vara värt det.
Kroppen kan inte göra nått med silver och därför lagras det under huden.
Citera
2026-03-26, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Min mors granne gav silver till hennes katt, som hittades död i buskarna efter det.

Dom människa däremot kan du bli en permanent smurf eftersom silvret lagras Under huden , tills det når en nivå då din hy blir permanent blå, och sen har du inte långt kvar.
Du lyckas iaf leva som en smurf under en period innan du dör, så det kan ju vara värt det.
Kroppen kan inte göra nått med silver och därför lagras det under huden.

Eller så kanske katten redan var så pass dålig innan den fick silver att den dog? Det är väl knappast vanligt att man ger silver till katten bara så där och katter lever inte så länge heller.

Nej det moderna kolloidala silvret som man kan köpa blir man inte blå av utan det var något konstigt hemmakok med olika salter, silver och liknande i kopiösa mängder som gjorde någon/några blåa.

Modernt kolloidalt silver är ju godkänt för intern konsumtion och mängden man får i sig är försumbar och det försvinner ur kroppen med avföring, har gjorts tester på det.
Citera
2026-04-18, 22:31
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Sen ska man hälla upp i plastglas, eftersom hårt material tydligen kan slå sönder silverjonerna.
Du saknar uppenbarligen de absolut mest basala naturvetenskapliga kunskaperna. "Slå sönder silverjonerna". Menar du att man kan slå sönder atomerna för silverjoner består ju just av enstaka atomer som förlorat en elektron?
Citera
Idag, 05:00
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Du saknar uppenbarligen de absolut mest basala naturvetenskapliga kunskaperna. "Slå sönder silverjonerna". Menar du att man kan slå sönder atomerna för silverjoner består ju just av enstaka atomer som förlorat en elektron?
Du har rätt, där kan jag ha fel. Ang silverjonerna rapar jag ju bara upp informationen jag fått om hur man ska hantera Kollodialt Silver.
Om Kollodialt silvers VERKAN däremot, är det glasklart att det hjälper 100% mot urinvägsinfektion, i de fall som jag känner till. Och att det är ypperligt för vattenrening eftersom det är smaklöst. Att man skulle bli blå av det, är bara en seglivad myt.
Senast redigerad av Trollet3 Idag kl. 05:15.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in