Citat:
Ursprungligen postat av
Krupnik
Tjena FB
Har sedan flera år velat ha någon form av reptil som husdjur. Och har numera både pengarna och tiden för det. Har dock några frågor angående dem små rackarna.
Har aldrig haft reptiler förut och undrar då nå följande
- Vilken art vore bäst och har ni några egna erfarenheter om dem? Funderar mest på antingen en Skäggagam om det blir en ödla eller en Majsorm om det blir en orm.
- Vad är kostnaderna? För ett åtminstone bra uppsättning och måntliga kostnader för t.ex mat. OBS! Är lite störd så jag vet med erfarenhet att ge dem levande föda inte blir något problem.
- Är dem underhållande på något vis eller är dem mer som en rörlig dekoration? Ni som har eller haft något av dem, var de lika bra som ni trodde att dem skulle vara eller blev det bättre/sämre än förväntat?
Tackar i förväg för svar!
Jag vet inte om du hunnit skaffa ett djur ännu.
Jag hade en majsorm i ca 4 år.
Suget efter att ha en reptil som husdjur har vart stort länge...
...men ormen krävde så mycket tid, skötsel och underhåll.
Jag gjorde efter konstens alla regler och såg till att den var nöjd med mat, miljö och lagom mycket tid med en människa, för att vänja den vid beröring.
Däremot så blev det genast krångligt när en ska åka på semester och hitta någon som ska ta hand om den, eller när jag var borta längre tider så kändes det som om att ormen "glömde" mig och blev grinigare och känslig innan den blev van vid en människas beröring.
Angående födan. Om jag nu inte minns fel, så får du inte ge ormar levande föda i Sverige. Du ger den mat så sällan så det blir inte så dyrt för ens ormen är äldre och den behöver mer föda.
Uppsättningen kan du få begagnad om du letar på marketplace eller blocket/tradera, så det borde inte bli så dyrt. Däremot bör du ju byta underlaget då ormen kissar och bajsar. Ingen jättekostnad, men det är ändå en kostnad.
Själva ormen, som var en juvenil, köpte jag via ett forum på Facebook, så den kostade ca 100 kr.
Har du tid att sitta med ormen ett par gånger i veckan så är det värt det.
Ormar (framför allt majsorm i detta fall) är väldigt trevliga djur om de inte blir aggressiva. Så länge jag hade tid att upprätthålla vanan vid människa hos ormen så var det aldrig någon aggressivitet eller så.
Sedan lärde jag mig när den var hungrig och vilket beteende som visades då.
Hoppas det går bra för dig!