2022-02-12, 17:42
Medlem
Krupniks avatar
Tjena FB

Har sedan flera år velat ha någon form av reptil som husdjur. Och har numera både pengarna och tiden för det. Har dock några frågor angående dem små rackarna.

Har aldrig haft reptiler förut och undrar då nå följande

- Vilken art vore bäst och har ni några egna erfarenheter om dem? Funderar mest på antingen en Skäggagam om det blir en ödla eller en Majsorm om det blir en orm.
- Vad är kostnaderna? För ett åtminstone bra uppsättning och måntliga kostnader för t.ex mat. OBS! Är lite störd så jag vet med erfarenhet att ge dem levande föda inte blir något problem.
- Är dem underhållande på något vis eller är dem mer som en rörlig dekoration? Ni som har eller haft något av dem, var de lika bra som ni trodde att dem skulle vara eller blev det bättre/sämre än förväntat?

Tackar i förväg för svar!
Citera
2022-02-12, 17:49
Medlem
Vatos.Locoss avatar
https://www.terrariedjur.se/caresheet

Mycket mycket bra sida för information om de flesta ödlor och ormar. Du kanske även hittar något annat du gillar eller blir sugen på?
Citera
2022-02-12, 18:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krupnik
Tjena FB

Har sedan flera år velat ha någon form av reptil som husdjur. Och har numera både pengarna och tiden för det. Har dock några frågor angående dem små rackarna.

- Vilken art vore bäst och har ni några egna erfarenheter om dem? Funderar mest på antingen en Skäggagam om det blir en ödla eller en Majsorm om det blir en orm.
- Vad är kostnaderna? För ett åtminstone bra uppsättning och måntliga kostnader för t.ex mat. OBS! Är lite störd så jag vet med erfarenhet att ge dem levande föda inte blir något problem.
- Är dem underhållande på något vis eller är dem mer som en rörlig dekoration? Ni som har eller haft något av dem, var de lika bra som ni trodde att dem skulle vara eller blev det bättre/sämre än förväntat?

Har själv haft vattenagamer, inte någon koll på orm.
Inte så värst sällskapliga. Lite pyssel med mat då jag födde upp egna syrsor efter att ha köpt från cricket express först (tyvärr nedlagt nu) finns annars att få tag på i Uppsala om du bor i närheten och vissa andra djurbutiker. Syrsor spelar väldigt mycket när de är fullvuxna😀 Zoopobas är annars helt tysta men väldigt feta för ödlan så passar inte som varje dag föda.

Fördel med skäggagam är att du slipper hålla på med fuktighet i terrariet.
Leta upp terrarier på blocket eller andra sidor då det kan vara ruskigt dyra att köpa nya. Dåligt andrahandsvärde.

Googla innan du skaffar ditt djur så du vet vad du köper och hur du tar hand om det. När jag hade ödla så fanns forumet repti.net som var väldigt aktivt men tror de tappat mycket men finns iallafall kvar. Vet ej hur aktivt.

Lycka till.
Citera
2022-02-12, 20:20
Medlem
Henriksss avatar
Ett tips är att tänka hur på stora dom blir som fullvuxna. Jag köpte en glasögonkajman i min undgom.
Citera
2022-03-02, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krupnik
Tjena FB

Jag vet inte om du hunnit skaffa ett djur ännu.

Jag hade en majsorm i ca 4 år.
Suget efter att ha en reptil som husdjur har vart stort länge...
...men ormen krävde så mycket tid, skötsel och underhåll.

Jag gjorde efter konstens alla regler och såg till att den var nöjd med mat, miljö och lagom mycket tid med en människa, för att vänja den vid beröring.
Däremot så blev det genast krångligt när en ska åka på semester och hitta någon som ska ta hand om den, eller när jag var borta längre tider så kändes det som om att ormen "glömde" mig och blev grinigare och känslig innan den blev van vid en människas beröring.

Angående födan. Om jag nu inte minns fel, så får du inte ge ormar levande föda i Sverige. Du ger den mat så sällan så det blir inte så dyrt för ens ormen är äldre och den behöver mer föda.

Uppsättningen kan du få begagnad om du letar på marketplace eller blocket/tradera, så det borde inte bli så dyrt. Däremot bör du ju byta underlaget då ormen kissar och bajsar. Ingen jättekostnad, men det är ändå en kostnad.

Själva ormen, som var en juvenil, köpte jag via ett forum på Facebook, så den kostade ca 100 kr.

Har du tid att sitta med ormen ett par gånger i veckan så är det värt det.
Ormar (framför allt majsorm i detta fall) är väldigt trevliga djur om de inte blir aggressiva. Så länge jag hade tid att upprätthålla vanan vid människa hos ormen så var det aldrig någon aggressivitet eller så.
Sedan lärde jag mig när den var hungrig och vilket beteende som visades då.

Hoppas det går bra för dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in