2013-02-09, 22:35
Medlem
Varför är han nästan alltid så väldigt kritisk till polisen?
Citera
2013-02-10, 08:12
Medlem
Photoshoppeds avatar
Därför att det såklart är lätt att kritisera polisen. Det är en enorm organisation som hanterar komplicerade saker, varför det alltid kommer att finnas sådant som går att kritisera. Och där har han hittat sin gnällspiks-nisch. Nu när han har gått i pension kommer vi väl förhoppningsvis att höra honom allt mindre (jag tror till och med att Sven-Erik Alhelm har börjat ebba ut med sina maniska mediaframträdanden). Jag brukade gilla GW i efterlyst, men de sista åren har han blivit allt mer patetisk i sin strävan att låtsas vara någon han inte är. Kanske för att tjäna ihop några slantar inför pensionen, vad vet jag, men numera går han inte att ta på allvar.
Citera
2013-02-10, 17:56
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Därför att det såklart är lätt att kritisera polisen. Det är en enorm organisation som hanterar komplicerade saker, varför det alltid kommer att finnas sådant som går att kritisera. Och där har han hittat sin gnällspiks-nisch. Nu när han har gått i pension kommer vi väl förhoppningsvis att höra honom allt mindre (jag tror till och med att Sven-Erik Alhelm har börjat ebba ut med sina maniska mediaframträdanden). Jag brukade gilla GW i efterlyst, men de sista åren har han blivit allt mer patetisk i sin strävan att låtsas vara någon han inte är. Kanske för att tjäna ihop några slantar inför pensionen, vad vet jag, men numera går han inte att ta på allvar.

Ja Alheim börjar väl komma till åren och kanske njuter lite mer av ålderdomen, mer än att kommentera hit och dit om olika rättsfall. Sen är dom väl inte i riktigt samma nisch, Persson är ju poliskännare medan Alheim är mer insatt i rättegångsförfarandet.

Men det är nog bra att dom här två herrarna får komma till tals och har möjlighet att ge synpunkter och kritisera rättsväsendet och dess arbetsmetoder.

Jag tycker också att Persson fortfarande har bra synpunkter och åsikter om polisen och det är väl allmännt känt att han med all rätt tycker att polisorganisationen är ineffektiv med mycket snack och liten verkstad.

Sen har han nog inte dom här pensionärsuppdragen för brödfödans skull, han har med råge så att han klarar sig, men han gillar nog sitt jobb och det han uträttar som pensionär.
Citera
2013-02-10, 19:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Ja Alheim börjar väl komma till åren och kanske njuter lite mer av ålderdomen, mer än att kommentera hit och dit om olika rättsfall. Sen är dom väl inte i riktigt samma nisch, Persson är ju poliskännare medan Alheim är mer insatt i rättegångsförfarandet.

Men det är nog bra att dom här två herrarna får komma till tals och har möjlighet att ge synpunkter och kritisera rättsväsendet och dess arbetsmetoder.

Jag tycker också att Persson fortfarande har bra synpunkter och åsikter om polisen och det är väl allmännt känt att han med all rätt tycker att polisorganisationen är ineffektiv med mycket snack och liten verkstad.

Sen har han nog inte dom här pensionärsuppdragen för brödfödans skull, han har med råge så att han klarar sig, men han gillar nog sitt jobb och det han uträttar som pensionär.
Vad uträttar han menar du förutom att skriva böcker och flåsa självklarheter i tv?
Något utredningsarbete eller brottslösande har han aldrig pysslat med så vad han egentligen har på fötterna kan vän av ordning undra över.
Att den svenska polisen är dåligt organiserad och ineffektiv kan ett barn fatta, doch beror det nog minst lika mycket på klåfingriga politiker som polisen själva.
Citera
2013-02-10, 19:44
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad uträttar han menar du förutom att skriva böcker och flåsa självklarheter i tv?
Något utredningsarbete eller brottslösande har han aldrig pysslat med så vad han egentligen har på fötterna kan vän av ordning undra över.
Att den svenska polisen är dåligt organiserad och ineffektiv kan ett barn fatta, doch beror det nog minst lika mycket på klåfingriga politiker som polisen själva.

Ja vad uträttar han? Ja för dig kanske det är självklarheter mycket det han flåsar om, men många tittare lyssnar på honom och lär sig mycket. Han har också under årens lopp gjort många utredningar både internt och externt och man blir väl inte professor i kriminologi för intet?
Citera
2013-02-10, 19:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Ja vad uträttar han? Ja för dig kanske det är självklarheter mycket det han flåsar om, men många tittare lyssnar på honom och lär sig mycket. Han har också under årens lopp gjort många utredningar både internt och externt och man blir väl inte professor i kriminologi för intet?
Fast nu blev han väl professor på RPS och hans akademiska meriter har väl varit under diskussion en hel del.
Citera
2013-02-10, 21:43
Avslutad
Står lite om Leifs bildning på hans wikipediasida; Började sina studier vid Stockholms universitet 1965, lade fram sin doktorsavhandling 1980, blev docent vid SU 1982 och professor inom "kriminologi med särskild inriktning på polisiära metoder och problem" vid Rikspolisstyrelsen 1991.

Han har jobbat som kriminolog för rikspolischefen 1977 samt lärare vid SU.

Skulle vara intressant att se Leifs CV samt en lista över akademiska publikationer.
Citera
2013-02-11, 07:47
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Jag tycker GW oftast har fog för det han säger och därför gör den senaste tidens uttalanden i Palme mordet mig lite orolig. Gissar att han snart kommer att tappa sitt utrymme i media och i värsta fall drabbas av någon "olycka". Hoppas jag har fel för GW är en av de få personer som jag litar på i vår annars helt förljugna media.
Citera
2013-02-11, 11:35
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Moll-E skrev

Står lite om Leifs bildning på hans wikipediasida; Började sina studier vid Stockholms universitet 1965, lade fram sin doktorsavhandling 1980, blev docent vid SU 1982 och professor inom "kriminologi med särskild inriktning på polisiära metoder och problem" vid Rikspolisstyrelsen 1991.

Han har jobbat som kriminolog för rikspolischefen 1977 samt lärare vid SU.

Skulle vara intressant att se Leifs CV samt en lista över akademiska publikationer.

Kungliga Biblioteket har ju som uppgift att samla in allt som publiceras i Sverige. En sökning i deras databas över GW: http://libris.kb.se/hitlist?d=libris&q=f%C3%B6rf%3a%28leif+gw+persson% 29&f=simp&spell=true&hist=true&p=1

Det enda jag kunde hitta där var något som han hade varit medförfattare till 1977:

"Crime, conflict, and public order: some conclusions / Peter N Grabosky, Leif Persson, Sven Sperlings"

Man kan ju t ex jämföra med Jerzy Sarnecki: http://libris.kb.se/hitlist?d=libris&q=f%C3%B6rf%3a%28jerzy+sarnecki%2 9&f=&spell=true&hist=true&p=1

Där finns det flera sidor med vetenskapliga publikationer.
Citera
2013-02-11, 11:39
Medlem
E.Merckxs avatar
Ett tips från GW:s hemsida.

En sådan här kan man ju köpa om man gillar honom: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9143500307
Citera
2013-02-11, 11:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Ett tips från GW:s hemsida.

En sådan här kan man ju köpa om man gillar honom: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9143500307

Liknar mer Dicken Harrison, än GW själv, tycker jag.

Efter att ha läst Gustavs grabb, måste jag säga att min syn på GW falnat lite. Han är inte längre den mysgubbe jag trodde han var, utan snarare långsint och tjurig. Dessutom har jag stora problem med att se honom som den kvinnotjusare, som jag tyckte att han delvis ville framstå som.
Citera
2013-02-12, 21:35
Medlem
Photoshoppeds avatar
Och nu sitter han i veckans brott och säger att poliser hört av sig om seriemorden på Öland, jodå, redan har två "gamla kollegor" hört av sig till honom angående detta. Han lever i en drömvärld där han har gamla kollegor som är poliser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in