2011-08-21, 20:59
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sang-real
Oavsett vad du tror dig veta om vad han sysselsätter sig med på dagarna så är faktum att forskning kräver mer resurser än att bara en avlönad person sitter och funderar i ett hörn på en byggnad. De extra resurser som krävs har inte RPS tilldelat och de har heller inte tilldelat honom några forskningsuppgifter, ergo det blir ingen forskning.

Sitter han då och skriver romaner på arbetstid, nej, han skriver naturligtvis sina romaner på fritiden precis som alla andra mediokra deltidsförfattare i Sverige.

Varför är han då kvar på RPS med en proffessorstitel? För att han fick den anställningen via fullmakt och personer på dessa positioner är svåra att omplacera och säga upp. men bara för att han inte skriver forskningsrapporter så är han inte overksam. Han deltar i det ganska omfattande utredningsarbete som bedrivs på central nivå inom alla myndigheter. och där gör han det du påstår att han inte gör, d.v.s drar kvantitativa slutsatser utifrån många olika brottsfall. Men jag kan hålla med om att han borde byta ut sin titel till chefsutredare eller motsvarande eftersom hans anställning på en proffessur idag är missvisande. men jag kan meddela att det idag sitter mången på proffessurer i universitetsvärlden som inte producerat forskningsrapporter på många år utan att vara overksamma för det.

Men fortfarande är det grundläggande problemet till att han inte bedriver nån forskning att RPS inte gett honom varken medel eller uppdrag att bedriva forskning. Vissa hävdar att detta har varit ett försök från olika högre chefer att försöka svälta ut honom och säga upp sig.

Intressant inblick i en disfunktionell organisation. Den har ju inte så stor betydelse i en demokratisk stat så vi kan väl låta den förbli sådär härligt ineffektiv. Låter mer som en organisation i gamla Sovjetunionen. Om vi låtsas att vi betalar dig lön, så låtsas jag jobba. Att han inte sitter och skriver sina mediokra deckare på arbetstid kan du försöka lura i någon annan.
Senast redigerad av densistasovjet 2011-08-21 kl. 21:02.
Citera
2011-08-21, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sang-real
RPS har inte anslagit pengar till forskning och det är därför han inte forskar. Att forska tar tid och kostar därmed pengar. Om arbetsgivaren inte vill att deras anställda akademiker sysslar med det kommer det heller inte att produceras nån forskning.

Nu är det väl så att Lef GW har en anställning som professor och i den anställning måste det väl ingå en arbetsuppgift. Om den arbetsuppgiften är det nog många som funderar. Det verkar som Rikspolischefen inte klarar av att få ordning på proffesuren. Det är ett underbetyg åt Polisväsendet att dom inte har en riktig polisforskning. Det finns en sk högskola men där bedrivs ingen forskning.
Utan riktig forskning så famlar organisationen vidare. Dock finns det en mycket kunnig polis vid Stockholmspolisen som heter Stefan Holgersson som forskar och som disputerade redan 2005 (Yrke Polis). Forskar numera vid Universitetet i Linköping. Vad som är märkligt är att vare sig länspolismästaren i Stockholm Carin Götblad eller Rikspolischefen Bengt Svensson tar till sig hans forskning. Stefans resultat i forskningen ligger nog inte i linje med vad Götblad och Svensson tycker om. Allt ska bara se så bra ut för dom Verkligheten är annorlunda och det ska tydligen tigas ihjäl. En värdegrund som är mycket märklig!
Citera
2011-08-21, 22:25
Medlem
sang-reals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvadrant
Nu är det väl så att Lef GW har en anställning som professor och i den anställning måste det väl ingå en arbetsuppgift. Om den arbetsuppgiften är det nog många som funderar. Det verkar som Rikspolischefen inte klarar av att få ordning på proffesuren. Det är ett underbetyg åt Polisväsendet att dom inte har en riktig polisforskning. Det finns en sk högskola men där bedrivs ingen forskning.
Utan riktig forskning så famlar organisationen vidare. Dock finns det en mycket kunnig polis vid Stockholmspolisen som heter Stefan Holgersson som forskar och som disputerade redan 2005 (Yrke Polis). Forskar numera vid Universitetet i Linköping. Vad som är märkligt är att vare sig länspolismästaren i Stockholm Carin Götblad eller Rikspolischefen Bengt Svensson tar till sig hans forskning. Stefans resultat i forskningen ligger nog inte i linje med vad Götblad och Svensson tycker om. Allt ska bara se så bra ut för dom Verkligheten är annorlunda och det ska tydligen tigas ihjäl. En värdegrund som är mycket märklig!
Det fanns garanterat en arbetsbeskrivning kopplat till forskning när han tillträdde men den är nog inaktuell idag och hans ideliga bataljer med högre chefer på RPS har resulterat i att han har blivit föremål för en utsvältningstaktik. Men samtidigt står och faller inte polisforskningen med GW, det bedrivs massor av forskning inom kriminologi och nu när PHS flyttat ut på universiteten så besrivs det även forskning där.
Citera
2011-08-21, 22:45
Medlem
Softis...s avatar
Han verkade så tam, oengagerad och samtidigt lite stressad i dagens sommarprogram i P1. Jag trodde att det skulle vara bättre. Trist, GW borde ha potential att leverera även i radio.
Citera
2011-08-22, 04:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Han verkade så tam, oengagerad och samtidigt lite stressad i dagens sommarprogram i P1. Jag trodde att det skulle vara bättre. Trist, GW borde ha potential att leverera även i radio.
Leif funkar bäst i skriftlig form. Mycket lite substans i GW:s "Sommar", jag gissar att Leif Gustav Willy Persson faktiskt tar ner skylten nästa sommar. Livsglädjen kommer inte finnas kvar när han ej får sitta i Sörentorp och pyssla med grova brott. Pensioneringen riskerar att bli jobbig, GW kommer antagligen bli gaggig och åldras snabbt nästa år. Senaste romanen var ingen höjdare och hans memorarer som kommer snart, "Gustavs grabb" kan ses som en slutpunkt. Jag tippar att GW i januari 2013 inte är med oss längre tyvärr. Att Leif GW sitter på rejält dirt gällande svenska politiker är uppenbart, hade så ej varit fallet, då hade GW tvingats prestera mera under sin tid som professor. "densistasovjet": har GW jävlats med dig? Fått dig sparkad från en hög befattning i svensk statsförvaltning/hängts ut som oduglig av GW? Av hänsyn till regel 1.06 tänker jag ej spekulera vem du skulle kunna vara, men din inställning till GW säger mig att det måste finnas något mer än allmänt ogillande från din sida. Vi kan ta detta via PM om du vill Men jag gissar att du ej kommer att röja vem du är där.
Citera
2011-08-22, 11:31
Medlem
Geres avatar
Tyvärr tror jag att du har rätt angående LGWPs sviktande hälsa.

I "sommarmord" så verkar han allt annat än kry.

Synd, han kunde gärna fått skriva ett par romaner till, men nu har han ju tagit livet av sin huvudperson.

Skall bli spännande att läsa hans memoarer när de kommer senare i höst.
Citera
2011-08-22, 13:01
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Vad var det för mord GW skrivit en bok om men som han inte vill ge ut?
Expressen hade en artikel om det igår.
Senast redigerad av Tulpanpernilla 2011-08-22 kl. 13:18.
Citera
2011-08-22, 13:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gere
Tyvärr tror jag att du har rätt angående LGWPs sviktande hälsa.

I "sommarmord" så verkar han allt annat än kry.

Karln borde sättas på diet omgående, om det nu inte redan är försent. Hans infarktmage är mycket oroande.
Citera
2011-08-22, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokare
En tax.

Väldig sunkigt "Sommar" av Leif GW, programet är snart slut nu. Kolla sr.se om ni vill lida. Leif GW är påväg utför nu, tråkigt

Är inte karln rent allmänt klart överskattad? Jag har hört flera säga, att han är dum i huvudet.
Citera
2011-08-22, 17:40
Medlem
Geres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
Är inte karln rent allmänt klart överskattad? Jag har hört flera säga, att han är dum i huvudet.

Nej, dum är han definitivt inte. Däremot så skall han vara väldigt svår att jobba tillsammans med (källa: sociologilektor på SU), och vara en ganska komplicerad person. Min källa verkade inte förtjust i karln.

Som författare tycker jag att han är underhållande, klart bättre än sin f d kompis Janne Gijå. Fast det krävs inte så mycket för det.
Citera
2011-08-22, 19:26
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Vad var det för mord GW skrivit en bok om men som han inte vill ge ut?
Expressen hade en artikel om det igår.
Gissar att den handlar om da Costamordet.
Citera
2011-08-22, 22:13
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Gissar att den handlar om da Costamordet.

Tror du, har inte han tömt ut det ämnet?

//Reimer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in