2009-11-23, 01:10
Medlem
Bockstensmannens avatar
De gustibus non est disputandum

Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Vad är det med folk? GW Persson skriver bra deckare? jag har nån av hans böcker och den var inte usel men bra, näää för i helvetee.
Vad har folk för smak, GW, Jan G, Stieg Larsson, Läckberg, Marklund för i helvete låna några klassiker. Sluta läs ren dynga och sen komma och hävda att skiten är bra.
...säger jag då! För övrigt tycker jag Leif GW:s böcker är bra mycket bättre än de flesta moderna deckare med motiveringen att han skriver med humor och han vet endel om det han skriver om, d v s brott. Nu vet jag inte vilken bok du har läst, men jag kan rekommendera dig att läsa hans såkallade Palmetrilogi, och sedan uttala dig.
Citera
2009-11-23, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Vad är det med folk? GW Persson skriver bra deckare? jag har nån av hans böcker och den var inte usel men bra, näää för i helvetee.
Vad har folk för smak, GW, Jan G, Stieg Larsson, Läckberg, Marklund för i helvete låna några klassiker. Sluta läs ren dynga och sen komma och hävda att skiten är bra.
Själv gillar jag bara GW:s böcker, ingen av de andra du nämner.
Guillou är Sveriges mest överskattade författare, trots försäljningssiffrorna.
Men smaken är ju olika.
Citera
2009-11-23, 07:46
Bannlyst
GW`s spritprovning

http://www.expressen.se/kronikorer/gw/1.1788207/leif-gw-persson-sd-s-tjuvknep-med-statistiken

Gnestavodka-spaning
1. Nu har vi fått eget brännvin här på byn. Gnesta Bränneri AB har just kommit med "Edmans Vodka". Lång eftersmak, mycket frukt för att vara vodka, fungerar även som stänkare eller i kask och jag lovar att återkomma med en djupare analys efter den obligatoriska blindprovningen.
Sundsvallsvodka-spaning
2. Själv saknar jag Sundsvalls vodka. Det var Vin och Sprit som gjorde den men så en dag tog den bara slut. Försvann bara, och oklart vart. Trist historia eftersom den både hade en antydan om badkarssatt mäsk och en intressant och väl avrundad finkelkaraktär. Perfekt till kräftor och andra skaldjur.
Allmänvodka-spaning
3. Vodka är ryska och betyder "det lilla vattnet", diminutiv av "voda" som betyder just vatten och serveras i det lilla glaset till höger om det stora med vanligt vatten. Ännu en regnig höstdag som denna alldeles utmärkt till saltgurka, smetana, tvåradigt dragspel och balalajka.

Är det månne den halvan av året då det tullas på flaskan tro?
Citera
2009-11-23, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knackback
http://www.expressen.se/kronikorer/gw/1.1788207/leif-gw-persson-sd-s-tjuvknep-med-statistiken

Gnestavodka-spaning
1. Nu har vi fått eget brännvin här på byn. Gnesta Bränneri AB har just kommit med "Edmans Vodka". Lång eftersmak, mycket frukt för att vara vodka, fungerar även som stänkare eller i kask och jag lovar att återkomma med en djupare analys efter den obligatoriska blindprovningen.
Sundsvallsvodka-spaning
2. Själv saknar jag Sundsvalls vodka. Det var Vin och Sprit som gjorde den men så en dag tog den bara slut. Försvann bara, och oklart vart. Trist historia eftersom den både hade en antydan om badkarssatt mäsk och en intressant och väl avrundad finkelkaraktär. Perfekt till kräftor och andra skaldjur.
Allmänvodka-spaning
3. Vodka är ryska och betyder "det lilla vattnet", diminutiv av "voda" som betyder just vatten och serveras i det lilla glaset till höger om det stora med vanligt vatten. Ännu en regnig höstdag som denna alldeles utmärkt till saltgurka, smetana, tvåradigt dragspel och balalajka.

Är det månne den halvan av året då det tullas på flaskan tro?
Haha, troligen.
Halva året full, halva året vit är GW:s taktik för både kunna dra i sig brännvin och överleva. Om det fungerar återstår att se...
Citera
2009-11-24, 11:19
Medlem
Spelvins avatar
Hmm, Herr Professorn skulle göra sig förtjänt av den mycket generöst tilltagna "spin doctor"-lönen i förrgår. Jag får väl säga att han lyckades sådär...
Jag begriper inte att det fick bli publicerat, det låter ju mest som ett brandtal till Sverigeidiokraternas fördel!
Dessutom använder han statistiken litet vårdslöst, vilket gör att man får intrycket av att han underdriver procentsatserna!
Citat:
Efterlyst är ett program som nästan uteslutande handlar om grova våldsbrott som mord, misshandel, rån och sexuella övergrepp. Inte ens om brottslighet som sker inom hemmets väggar utan om den som låter sig fångas på övervakningsbilder från tunnelbanan, köpcentrum och affärer i våra större städer.
Om den här typen av kriminalitet kan man säga två saker. För det första att alla dessa brott begås av mindre än en procent av hela befolkningen och detta alldeles oavsett om vi talar "svenskar" eller "invandrare". För det andra att yngre män med invandrar- eller flyktingbakgrund är mycket kraftigt överrepresenterade bland de gärningsmän som begår sådana brott.
Beroende på vilket brott vi talar om är de mellan två och fem gånger så vanliga som de skulle vara utifrån sin andel av befolkningen. Dubbelt så vanliga vid mord och dråp, fem gånger fler vid överfallsvåldtäkter, och som inte det räckte och blev över finns det även brott med en än högre etnisk snedfördelning än så. Rån, bedrägerier och grova stölder riktade mot åldringar är det klassiska exemplet.

Som föregående postare skrev, det är nog sup-delen av året nu för den gode professorn! För här trampar han ju i klaveret så det riktigt skriker om det!
Citera
2009-11-24, 11:59
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Jag är också rädd att om han inte går ner i vikt igen så är det snart slut.
Samtidigt blev ju Winston Churchhill över 90 och han har ju till och med fått den största cigarrstorleken uppkallad efter sig. WC hällde väl i sig både rödvin och whisky dagligen också vad jag förstått. Beror på gener.
Citera
2009-11-24, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Samtidigt blev ju Winston Churchhill över 90 och han har ju till och med fått den största cigarrstorleken uppkallad efter sig. WC hällde väl i sig både rödvin och whisky dagligen också vad jag förstått. Beror på gener.
Ja Churchill var alkoholist.
Gener spelar säkert in för livslängden även om man är glad i flaskan.
Citera
2009-11-24, 13:30
Medlem
asdfasdfs avatar
Har inte heller något direkt skvaller att komma med. Gillar Leif GW Persson skarpt. Han känns vettig. En av de få personer som jag tycker förtjänar att kallas intelligent. Dessutom är han rolig, trevlig och har oftast bra åsikter (trotts att han är sosse enligt vad jag hört).

Han gjorde ju bort sig lite när det gäller försvaret av gömda, men det vet jag att han insåg själv också och ångrade. Tycker det är lite märkligt att han alltid rycker in och försvarar Guillou.

Han och Guillou känns väldigt olika. De ansågs väl båda lite "macho" och de gillar jakt också... men Jan är ju ganska arrogant, dumdryg osv, medans Leif känns mer ödmjuk och sympatisk. Var iofs festligt hur han försvarade Jan när det gällde KGB kontakten... där drog jag på smilbanden. Den bild han gav av Guillou i det fallet kändes inte alltför smickrande, men väldigt sann. Som att Leif är medveten om Jans brister men lyckas ha överseende ändå... kanske för att de är gamla jaktvänner.

Gillade det han sa i bokcirkeln i biblioteket i P1. Han kändes helt klart vettigast där.

http://www.sr.se/sida/arkiv.aspx?programid=1273&artikel=2702811&date=200 9-03-01
http://www.sr.se/sida/LaddaNer.aspx?ProgramID=3349

Synd på en sådan skön snubbe att han ska ha problem med alkoholen och med hälsan, tyvärr inte helt ovanligt.
Senast redigerad av asdfasdf 2009-11-24 kl. 13:40. Anledning: lade till en länk om programmet också, inte bara vart man kan lyssna på det
Citera
2009-11-24, 14:25
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bockstensmannen
...säger jag då! För övrigt tycker jag Leif GW:s böcker är bra mycket bättre än de flesta moderna deckare med motiveringen att han skriver med humor och han vet endel om det han skriver om, d v s brott. Nu vet jag inte vilken bok du har läst, men jag kan rekommendera dig att läsa hans såkallade Palmetrilogi, och sedan uttala dig.

Kan bara hålla med. Kanske beror på att många deckare är skit men GW är klart över medel i den kategorin.
Citera
2009-11-25, 22:05
Medlem
Synergys avatar
Nyss i Efterlyst på trean:

Han sa ungefär att personer med utländsk härkomst var överrepresenterade när det gällde våldsbrott - vilket vi ju alla bör veta är sanningsenligt.

Men genast fick han en pik av Hasse Aro och skäll genom flera sms att det minsann inte alls var så *buhu*

Jag undrar fortfarande vad det är för typer av personer som fortfarande tror på politikernas floskler.

Kan det rent av varit så att Efterlyst fick kritik från "högre" ort efter Leif Gw Perssons "hemska" icke politiskt korrekta uttalande ikväll?
Citera
2009-11-26, 18:40
Moderator
rotadents avatar
Ämnet är alltså Leif GW Persson. Ska ni diskutera invandrarbrott så får ni göra det utifrån vad han säger, inte invandrarbrott generellt.

//Mod
Citera
2009-11-26, 19:15
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Kan bara hålla med. Kanske beror på att många deckare är skit men GW är klart över medel i den kategorin.

Jag tycker han är den enda svenska deckarförfattaren vars böcker kan få en att garva. Palmetriologin tror jag heter välfärdsstatens fall, och jag håller med om att den är skitbra. Hans språkdräkt är ganska rå, nästan slarvig, och man kan tänka sig att litteraturmupparna på kultursidorna tycker att det är piss och mög. Men icke så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in