Citat:
Ursprungligen postat av
-taki-
Om du får avstå att fylla med vermiculite vet jag inte men jag tror murstocken blir varmare om du inte använder det.
Intressant. En tanke med att elda hemma är ju att värma hela skorstenen. En del av tanken var att dels värma massor med sten, som håller värmen en längre tid men även att ge en viss värme till t.ex vind för att minska på fuktgenomslag.
Har man helt övergett det nu, eller har det brunnit för många villor av den här anledningen specifikt så att man försöker isolera bort denna värme? Akademisk fråga - inte ens en villa om året har tagit eld av detta specifikt (såvitt jag vet).
Citat:
Ursprungligen postat av
-taki-
Vermiculiten stoppar båda processerna.
Tappar man då inte poängen att värma skorstensstocken - blir inte kaminen mer av en elda-för-kråkorna-grej om man isolerar mellan gasrör och murstock?
När vi byggde egenmurad eldstad för ett par hundra år sen (som det känns) så var tanken från muraren att ha MASSOR med sten, så mycket han kunde, mellan eld och omvärld men även mellan skorsten och omvärld. Man skulle dämpa direkt energigenomslag, men ändå hålla en stark buffer. Massa uppvärmd sten håller denna värma länge. Enbart nya vattenbaserade lösningar är bättre; finns kaminer med nån kubik vatten kring sig numera upp längs skorstenen.
Så är det det man har att välja på nu? Då jag bor där ved e billigt men el håller MP-priser, så är det är relevant fråga även för mig