2022-02-06, 23:33
Medlem
smurf.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Asus RT-AC86U.
https://www.komplett.se/product/952739/datorutrustning/natverk/router/asus-rt-ac86u-gaming-router?q=Asus%20RT-AC86U

TP-Link Archer AX72.
https://www.komplett.se/product/1193966/datorutrustning/natverk/router/tp-link-archer-ax72-wifi-6-gaming-router

Är dessa bra för ändamålet?
Den översta kör jag med och jag får ut 200/200 av mina 200/200 jag har på linan hemma.

Vill även säga att du fan inte ska skaffa Nord. Skaffa en svensk leverantör istället. De lägger mer krut på svenska servrarna, vilket är vad du kommer köra med för att få ut så mycket som möjligt. Jag kör med PrivateVPN och har kört med AzireVPN innan. De båda fungerar klockrent.

Även värt att nämna är att jag kör med AsusWRT-Merlin. Bara att ladda upp som en vanlig uppdatering och sen köra en factory reset. Sen tanka in din VPN-config och köra hårt.
Senast redigerad av smurf.konto 2022-02-06 kl. 23:35.
Citera
2022-02-06, 23:36
Medlem
Finnj-vels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlexibelHottentott
Angående att någon inte litar på NordVPN kan du bortse ifrån speciellt om du ändå ska bara använda pirat IPTV.
När någon säger att de inte "litar" på nordvpn så är det en mening som egentligen faller platt för det finns inget som styrker det med bevis, bara indikationer på att något kan vara lustigt. NordVPN är en av de största inom VPN och med tanke på deras track-record så kan du simma lugnt.

Mullvad är en de VPN tjänster som kommer på top i alla rankningar men också en av de dyrare, så för ditt ändamål kan du som sagt vara helt lugn och NordVPN är helt okej.
Vill bara påpeka att det Flexibel skriver stämmer till viss del. Det jag menar är att jag litar inte på NordVPN just för att dom har inget track-record, dom kom från ingenstans och betalade tiotusentals influencers på YouTube och TikTok att annonsera deras tjänst. Visst, det har fungerat bra hittills, men jag har inte djupdykt i det hela heller.

Sedan har vi Mullvad som har ett track-record på över 10 år. Inte ett enda samarbete med en myndighet. Det mina vänner är oslagbart och definitivt värt 50:- i månaden. För det så får vi alltså en helt säker VPN-tjänst som är skapad av entusiaster som vet exakt vad dom håller på med och som tidigare skrivits så är tjänsten topprankad överallt. Mullvad.net var även först i Sverige att erbjuda fullständigt stöd för WireGuard, något som många tjänster inte stöder ens till denna dag.

NordVPN är säkert skitbra, men varje gång någon frågar om VPN så kan jag inte säga annat än Mullvad då dom är 10/10 i alla områden enligt mig. Sedan vill jag påpeka att jag har inte påstått något särskilt om NordVPN, jag har bara sagt att jag personligen inte litar på tjänsten. Vem ligger ens bakom tjänsten?

Citat:
Ursprungligen postat av smurf.konto
Den översta kör jag med och jag får ut 200/200 av mina 200/200 jag har på linan hemma.
Kör hårt på den TS, billigare än så hittar du inte.
Senast redigerad av Finnj-vel 2022-02-06 kl. 23:48.
Citera
2022-02-06, 23:46
Moderator
vhes avatar
IT-säkerhet --> Nätverk och datorkommunikation
/Moderator
Citera
2022-02-07, 00:10
Medlem
Citat:
Jag har 300 mb. med kabel. 20% förlust kan jag ta.
Vad sägs om Nord VPN?

IPTV. Endast för detta. Därav endast till TV:n.
Jag har kört med OpenVPN till flera olika ASUS routers. Har inte märkt någon lagg när jag sett på TV via det. Den billigaste, ASUS RT-AC56U, som jag köpt för kring 10 år hade heller inga problem när jag var i Asien och tittade på HBO via VPN till routern hemma. TV tar inte alltför mycket bandbredd
Citera
2022-02-07, 00:21
Medlem
Tipsar om ovpn.se. Kört dom i många år och är nöjd. Har stöd för wireguard och finns app både till datorn och mobilen som är enkelt och smidigt att använda.
Citera
2022-02-07, 01:14
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Nej, dessa routrar erbjuder bara "ytlig" support för VPN. Tänk på att VPN kräver mycket prestanda (särskilt OpenVPN) och därför behövs proffsutrustning om du inte vill förlora för mycket hastighet. Dom routers du postat skulle erbjuda ~20% av din hastighet. Vilfo erbjuder routers som är bättre men jag anser att den är överprisad och sedan gillar jag inte OVPN.

vilken annan router än Vilfo routern rekommenderar du då? eftersom du tycker den
är överprisad.
Citera
2022-02-07, 09:15
Medlem
GormDenGamles avatar
Hej alla som har svarat och hjälpt mig!
Jag ska svara er alla lite senare. Är på resande fot.
Men jag hittade denna på Elgiganten - ASUS RT-AX68U. Den är på rea. Vad tror ni om den!
Om ni godkänner den, slår jag till idag.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/router/asus-rt-ax68u-wifi-router/301520
Senast redigerad av GormDenGamle 2022-02-07 kl. 09:27.
Citera
2022-02-07, 09:59
Medlem
Finnj-vels avatar
Citat:
Hej alla som har svarat och hjälpt mig!
Jag ska svara er alla lite senare. Är på resande fot.
Men jag hittade denna på Elgiganten - ASUS RT-AX68U. Den är på rea. Vad tror ni om den!
Om ni godkänner den, slår jag till idag.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/router/asus-rt-ax68u-wifi-router/301520
Köp.
Citera
2022-02-07, 11:18
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Köp.

Tack!
Men behöver man vetkligen VPN för att vara trygg med IPTV?
Citera
2022-02-07, 11:19
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Tack!
Men behöver man vetkligen VPN för att vara trygg med IPTV?
Nej.
Jag har kört IPTV i flera år utan VPN.
Citera
2022-02-07, 11:22
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Nej.
Jag har kört IPTV i flera år utan VPN.

Okej. Tack!
Nu fick jag mig en funderare.
Citera
2022-02-07, 11:35
Medlem
Finnj-vels avatar
Citat:
Okej. Tack!
Nu fick jag mig en funderare.
Köp den, du kommer behöva VPN någon gång iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in