2022-02-06, 12:29
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mossadmartin
Är det dom där orden? Engelska orden?

Om inte $8100 är kaffepengar för dig så rekommenderar jag dig att jiddra runt med mindre valörer nästa gång tills att du lärt dig hur saker och ting fungerar.
Citera
2022-02-06, 12:37
Medlem
mossadmartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElongatedMuskrat
Om inte $8100 är kaffepengar för dig så rekommenderar jag dig att jiddra runt med mindre valörer nästa gång tills att du lärt dig hur saker och ting fungerar.

Det är inte kaffepengar. men jag började tidigt med bitcoins och har inte sett dom som riktiga pengar under åren som gått. Men nu förstår jag ju att det faktiskt är riktiga pengar, eller kan bli. Men jag behöver dom inte, därför tog jag det lite lugnt, även om jag fick ont i magen.

Jag skickar tillbaka allt till Coinbase.
Citera
2022-02-06, 12:46
Medlem
Citat:
Igår kväll gjorde jag följande.

Jag satte över allt jag hade på Coinbase till Mycelium.

Jag hade Mycelium på en äldre mobil som jag inte har kvar, men hade sparar undan seeden. Så jag installerade Mycelium på min nya mobil och knappade in orden. Och ett konto skapades, restorades trodde jag.. men det var tomt under transaktioner och jag noterade att nyckeln inte var samma som förr.

Men jag gick in i appen , valde receive och kopierade nyckeln. Till denna förde jag sedan över från Coinbase. Jag kollade min transaktion på blockchain.com och såg hur den gick igenom. Men saldot på Mycelium visade NOLL.
Jag installerade Electrum på datorn och lade in nyckeln från Mycelium och där ser jag saldot som jag förde över från Coinbase. Men ingenting i Mycelium.

Jag testade nu på förmiddagen att starta om telefonen, hjälpte inte. Jag avsinstallerade då Mycelium och installerade den på nytt och knappade in seeden men då får jag återigen en ny public key!

Är det nån som vet vad som kan ha gått fel? Jag ser alltså mina bitcoins i view mode på Electrum på den public key som jag skickade till. Kan jag få tag på mina bitcoins på nåt sätt?

Det är $8100 så det är ju lite surt....cirka 74 000 spänn i SEK, så lite frustrerad är ja.

Kom ihåg: Test-skicka ALLTID en mindre summa INNAN du går all-in..

Fan man borde skriva en crypto 4 dummies. Allt för många som blir av med sina mynt pga misstag och okunskap.. Såg någon som köpte VERI för några dagar sedan som hade skickat dem (918 st ~ 800 kr/st) till veritasiums kontraktsadress.. 😣
Får fan ont i magen när jag tänker på alla coins som går förlorade för folk.
Senast redigerad av A.way 2022-02-06 kl. 12:48.
Citera
2022-02-06, 13:17
Medlem
Mycelium är hygglig på Android men ruggigt bugg på iOS, där tycker jag bluewallet är ett bättre alternativ.

Pengar kan inte "försvinna" i Bitcoinprotokollet, det gör dem endast om du angivit fel mottagaradress eller din masterseed blir stulen. Antingen går en transaktion igenom eller så gör den det inte.
Citera
2022-02-06, 14:13
Medlem
Citat:
JAG LÖSTE DET!!!

Jag installerade Bluestacks androidemulator och installerade Mycelium där. Och knappade in dom 12 orden. Och nu ser jag mina bitcoins.

Så det är nåt fel på Myceliums iphone-app. För där visas inga bitcoins även fast jag knappat in orden rätt.

Nu måste jag ha en lugnande drink.... Tack för hjälpen (även fast jag löste det själv).
Lita inte på vad apparna visar. Eftersom det finns mängder med olika appar, Atomic Wallet, Cake Wallet, Trust Wallet etc. Jag har t.ex. haft olika adresser för ETH i Atomic Wallet och Trust Wallet trots att det är samma seed phrase. Det går att generera olika public keys från samma private key gissar jag.

Atomic Wallet har buggat mycket i Android så jag bytte till Trust Wallet. Har nästan inget där dock, använder bara som en transaktions wallet. Det bästa är att köra Ledger Nano X istället.

Bra att du lyckades lösa problemet!
Senast redigerad av david-taxi 2022-02-06 kl. 14:16.
Citera
2022-02-07, 06:16
Medlem
Prova alltid med testnet först för att lära dig hur det fungerar.

Finns gratis test-coin att få från websidor (faucet) och appar för test bitcoin, monero och annat att leka med som fungerar på samma sätt som riktiga coins men utan riktigt värde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in