2022-02-06, 12:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wiruzz.
Man kan göra vad man vill med sitt liv. Därav den fria viljan. Vad är det som säger att vi inte befinner oss i helvetet just nu.

Där vill jag citera zen-buddisten Suzuki Shunryū "Hell is not punishment, it's training."

Under mina år på jorden så skulle jag säga att du har rätt, såtillvida det inte är skärselden. Allt du älskar och begär ska tas ifrån dig.

Du föds från ingenting och blir någonting mycket komplicerat och sedan återgår du till ingenting. Att analsex inom äktenskapet skulle ha speciellt stor betydelse för något som kommer från inget och återgår till inget tvivlar jag på.

Om du däremot kommer från någonting och återgår till någonting kan analsex inom äktenskapet ha en viss betydelse men jag tvivlar på att den är speciellt stor.

Ett par Ave Maria och försök låta bli frestelser så mycket, det är inte bra för någon i längden.
Citera
2022-02-06, 14:23
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Fast kristendomen idag ehhh.
Dom har typ kastar bibeln och inför sina egna nya regler.
Hbtq och lqbt och homos hit och dit verkar ju vara deras grej 2022.
Dvs allt som man inte ska göra enligt bibeln.

Konstigt

Du blandar ihop den kristna tron och svenska kyrkan. Dessa två entiteter ligger lika långt från varandra som man kan komma.
Citera
2022-02-06, 14:52
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
var gång han låg med sin brors hustru lät han sin säd spillas på marken för att slippa skaffa barn åt sin bror. Därmed väckte han Herrens misshag, och därför dödade Herren också honom.
1 Mos 38:9

Fast du tar ju versen ur sitt sammanhang här om du inte citerar hela stycket för att förstå kontexten:

"Då sade Juda till Onan: ”Gå in till din brors hustru, gift dig med henne i din brors ställe och skaffa avkomma åt din bror.” Men Onan visste att avkomman inte skulle bli hans egen, så han lät säden spillas på jorden varje gång han låg med sin brors hustru, detta för att inte ge avkomma åt sin bror. Det Onan gjorde var ont i Herrens ögon, och han dödade också honom." (1 Mos 38:8-10)

Onans synd var att han inte ville ge avkomma åt sin döda brors hustru.

I den mosaiska lagen så var en man skyldig att ge avkomma åt sin döde brors hustru om brodern hade dött sonlös:

"När bröder bor tillsammans och en av dem dör utan någon son, ska den dödes hustru inte gifta sig med någon främmande man utanför släkten. Hennes svåger ska gå in till henne och ta henne till hustru och så uppfylla sin plikt som svåger. Och den förste son hon föder ska få den döde broderns namn, för att dennes namn inte ska utplånas ur Israel. Men om mannen inte vill gifta sig med sin svägerska, ska hon gå upp till de äldste i porten och säga: ”Min svåger vägrar att föra sin brors namn vidare i Israel. Han vill inte göra sin plikt som svåger till mig.” Då ska de äldste i staden där han bor kalla på honom och tala med honom. Om han står fast och säger: ”Jag vill inte gifta mig med henne”, då ska hans svägerska gå fram till honom inför de äldste och dra skon av hans fot och spotta honom i ansiktet och säga: ”Så gör man med den man som inte vill bygga upp sin brors hus.” Hans hus ska sedan i Israel kallas ’den barfotades hus’." (1 Mos 25:5-10)
Citera
2022-02-06, 18:09
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Är analsex inom äktenskapet ok bland kristna människor?

Är detta nåt som diskuteras ute i församlingar och stift? Räknas analsex som synd?

Näms analsex i Bibeln? Är denna typ av samlag nåt slags brott mot Gud?

Nån som har insikt i frågan?

Sodomiter.
Den heliga skrift berättar följande.

Gud lät sina änglar vandra igenom sodom o de fyldes av avsky. Dock lovade gud att skona Sodom om änglarna kunde i staden finna en enda gudfruktig man.

Uppenbarligen gick det inte utan staden förstördes i ett regn av eld o befolkningen förvandlades till stoder av salt.

Annars så är det upp till vuxna att göra vad de vill i sina sovrum, så länge båda är med på det o ingen far illa.
Citera
2022-02-06, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asploevet
Jadu, bra fråga. Är inte så bevandrad i ämnet, därför faller det sig onaturligt att vilja stoppa in något där avföring kommer ut.
Altså hur man kan tända på det?
Att män gör det i fängelset pga frustration/dominans kan jag förstå.
Att det finns njutning vid mannens orgasm är inte främmande heller och att någon eventuell sensation inträffar när analen töjs ut verkar inte omöjligt.

Aja, min slutsats är att det är någon slags störning/perversion som ligger bakom detta beteende. Det är inte något normalt iallafall, religiös eller inte.

Bön råder bot på det mesta, säkerligen detta också.

Bön har inte löst ett endaste skit. Och det vet du redan om.
Citera
2022-02-06, 19:25
Medlem
SwizzerNöts avatar
Man får betänka att alla religiösa skrifter kommit till för att kontrollera folket att gå de styrandes väg. Därför lägger man in sånt som är bra för folket att följa. Det ger ett starkare samhälle och mer makt till de styrande. Många barn är bra så det är bra med vaginalt sex. Analsex är ju som någon skrev bortkastat. Överhuvudtaget är det bäst man fokuserar på att lyda och arbeta.
Citera
2022-02-06, 20:34
Medlem
asploevets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Bön har inte löst ett endaste skit. Och det vet du redan om.

Tack för klargörandet.

Hur förhåller du dig själv till analsex inom äktenskapet?
Anser du att detta är en bestialisk akt eller något gemene man ostört kan ägna sig åt utan att bli "befläckade"?
Citera
2022-02-06, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asploevet
Tack för klargörandet.

Hur förhåller du dig själv till analsex inom äktenskapet?
Anser du att detta är en bestialisk akt eller något gemene man ostört kan ägna sig åt utan att bli "befläckade"?

Ointressant kanske om det sker inom eller utom äktenskapet.
Och folk får väl roa sig med det dom finner tillfredställande.
Citera
2022-02-07, 10:39
Medlem
-Analsex OK eller inte?
Bibeln säger inte något om det, men om någon vill förstöra stjärten så bara kör på.
Fråga en läkare om analsex är bra fysiologiskt sett,-svaret blir nej.
Citera
2022-02-07, 10:44
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Japp. Sodomi är inte bara inom homosexuella kretsar, det betyder analsex.

Men om två bögar inte har analsex, utan nöjer sig med avsugningar, är deras homofilande något förmildrande i jämfört med om de hade haft analsex?

Jag kan tänka mig bögpräster, kanske resonerar så "min homofila dragning kan jag inte göra något åt, men det finns ju faktiskt andra hål än tarmuppningen att köra in den i..... Man är ju trots allt kristen"
Citera
2022-02-07, 12:26
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Japp. Sodomi är inte bara inom homosexuella kretsar, det betyder analsex.

Nej, det gör det inte. "Sodomi" är en gammal benämning på avvikande sexualitet, likalydande med "perversion". Allt snusk alltså, inte bara analsex.

"Sodomi" är en förlegad och slopad svensk brottsrubricering gällande homosexualitet och tidelag, kanske där du missuppfattat.
Citera
2022-09-15, 13:27
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Är analsex inom äktenskapet ok bland kristna människor?

Är detta nåt som diskuteras ute i församlingar och stift? Räknas analsex som synd?

Näms analsex i Bibeln? Är denna typ av samlag nåt slags brott mot Gud?

Nån som har insikt i frågan?
Enligt SVK är det helt ok och någonting "vackert". Prästerna kan vara bögar och flator, det går an.
Kyrkan har valt att ignorera Bibelns moralnormer och har istället en "modern syn" på detta, de anser att Bibelns moralnormer är gammalmodiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in