2022-01-31, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Needtogitgood
Det är inte något hot, det är en gräns jag alltid har haft.

Det är helt ok att ha gränser och vara tydlig med dem. Att ha gränser som endast gäller ens partner och inte en själv kommer såklart bli ett problem i förlängningen.

Du skall absolut släppa henne fri. Inte för att hon vill festa med sina vänner (och potentiellt vara ute efter något annat) utan för att du visat dig vara en man av låg kvalitet. DU har brutit mot ert avtal att vara monogama och då finns det bara en väg ut. Du behöver inte berätta om det snedsteget för det kommer bara att förstöra i hennes kommande förhållanden men att hon förtjänar en man som har självkontroll är ganska uppenbart. Endast en låg och värdelös man (eller kvinna för den delen) bryter mot ett sådant avtal...
Citera
2022-01-31, 09:04
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Det är inte något hot, det är en gräns jag alltid har haft.

Du har varit ute och festat själv, varit otrogen, hållit det hemligt för din tjej, och samtidigt alltid haft en gräns att din tjej inte får gå på middag eller fest ensam om det är killar där.
Ska inte komma med en massa fördomar nu och fråga om du kommer från en gammaldags kultur typ hederskultur, med dubbelmoral för tjejers och killars beteende. Oavsett vilket så är det här 2000-talet i Sverige och då är det du skriver inte ok för en sekund.
Citera
2022-01-31, 12:10
Bannlyst
Du är kontrollerande och själv otrogen dessutom. Hon är alldeles för bra för dig.
Citera
2022-01-31, 12:13
Medlem
jjujjus avatar
Hon är påväg att göra slut med dig.

Backa och sluta vara kontrollerande så kanske hon ångrar sig. Annars kan du räkna med att det är finito mellan er två.
Citera
2022-02-02, 11:34
Medlem
Citat:
Hej.

Jag har varit ihop med min tjej i lite över 4 år. När vi blev ihop var jag väldigt tydlig med att jag inte vill dejta någon "partypingla". Det hade hon inga problem med, eftersom hon pluggar till läkare och gillar inte alkohol etc. Under de senaste 2-3 månaderna har hon dock börjat umgås lite mer med hennes vänner från gymnasietiden. Dessa individer pluggar inte till något och festar varje helg och vissa vardagar. Hon har varit ute med dom ett flertal gånger de senaste veckorna, men hon har vari ute till senast 10-11 och det var inte fester utan bara middagar etc.

Det hela kulminerade igår kväll, när hon sa att hon skulle på en hemmafest med några vänner. Klockan var då ca 9. Jag frågade om jag kunde hänga med och hon sa nej, för att jag tydligen hade frågat försent. när det var första gången hon nämnde något om festen. Jag frågade om andra killar skulle vara där och hon sa ja, men att de hade bestämt det för flera veckor sen.

Då svarade jag lugnt att hon fick självklart gå på festen, men att jag skulle göra slut då, med hänvisning till vad jag sagt hundratals gånger genom åren. Då sneade hon och började säga att jag var kontrollerande och att jag brukar gå ut och festa med mina vänner. Jag sa att det stämmer och att hon var fri att göra slut med mig om hon var obekväm med det. Hon blev i alla fall sur och gick och la sig.

Grejen är, jag har själv varit dum och varit otrogen mot henne tidigare (inte vågat berätta), så jag vet att man kan bli frestad när man är ung, dum och full. Jag har aldrig och kommer aldrig förbjudit henne från att göra saker, och jag har alltid varit tydlig med mina gränser. Då är min fråga; tycker ni att jag är kontrollerande? Har jag agerat fel?

Du kan ju börja med att berätta att du varit otrogen och sen ge henne chansen att fundera på om hon vill ha dig. Man förstår att ert förhållande är kört när man läser det där, vem vill ha någon som är otrogen och som inte ens vågar berätta? Det säger mycket om dig som person tyvärr. Det är också helt uppenbart att du är livrädd för att hon ska göra samma sak mot dig. Varför är ni tillsammans överhuvudtaget när ni uppenbarligen vill olika saker? Låt henne festa och ha sin ungdom, lovar dig att hon kommer bli bitter annars och det är då bara en tidsfråga innan du blir utbytt.
Citera
2022-02-02, 12:52
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Anledningen till att hon inte berättar i förväg att hon ska gå på fest, är nog hon vill slippa be om lov för att få gå ut. Har själv haft partners som velat att jag ska berätta allt jag tänker göra flera veckor i förväg, och då har det varit för att hon skulle kunna ha tid att lämna synpunkter på det jag tänkt göra. Det är ett kontrollerande beteende.

Å andra sidan vet hon ju vad du tycker om att hon springer själv på fest, och hon respekterar det inte.
Att hon inte vill att du ska följa med är givetvis för att hon ska kunna "ha roligt", dvs bli uppvaktad av andra snubbar. Hennes tjejpolare har säkert ryggdunkat och sagt "you go girl", men hon respekterar dig ju inte alls.
Citera
2022-02-02, 13:56
Medlem
Jag bortser från att du varit ett äckligt svin som varit otrogen mot henne, analyserar endast denna situation.

Det är fult och respektlöst mot förhållandet att hon går på fest där det finns andra singelkillar som självklart kommer vilja doppa kuken i henne och där alkohol är inblandat. JA, man litar på sin partner, men det är lätt hänt att skit händer när man är full och en snygg charmig kille kommer fram. I synnerhet om hennes kompisar är influencer-typer som säkert tycker att sex är en skojig sak och är allmänt oseriösa (horor med andra ord).

Att hon dessutom valde att vänta till samma kväll innan hon berättade för dig så att du inte får en chans att följa med är också väldigt respektlöst av henne, hon VILL INTE att du ska följa med. Det kan också vara att hon försöker säga dig något ts: väntade du till sent på kvällen en helgkväll innan du messade henne för att kolla om hon är ledig och se om inte hon vill hitta på något? Då kanske hon försöker berätta för dig att hon inte är din lilla docka som är tillgänglig när du känner för det, utan du får prioritera din tid med henne och planera i förväg. Jag vet inte om det är så, detta får du klura vidare på själv.

Du har dock också varit ute och festat, men jag vet inte under vilka omständigheter. Hemmafest med dina charmiga singelpolare med massa singelbrudar närvarande? Eller öl på krogen och snacka skit med din barndomsvän som hon träffat sen tidigare? Du förstår, det är olika saker, och om du själv varit på hemmafester och varit otrogen där då har du fan ingen rätt att hindra henne från att göra detsamma. Med det sagt låter ert förhållande riktigt cp och ni borde bara göra slut.

Tyvärr verkar det vara så med 95% av svenskars förhållanden, där man ska festa med sina tjejkompisar och träffa andra killar fastän man redan har en pojkvän, och knulla orrar på hemmafester fastän du redan har en flickvän. Riktigt äcklig dekadens och noll lojalitet. Ska du knulla horor och bete dig som ett svin, var inte i ett förhållande. Dekadens är okej men lek inte med en annan människas känslor. Jösses vad jag avskyr mänskligheten när man hör talas om sån här skit.

Skärp dig, gör henne en tjänst, gör slut och sluta vara ett otroget svin.
Citera
2022-02-02, 15:47
Medlem
Citat:
Hej.

Jag har varit ihop med min tjej i lite över 4 år. När vi blev ihop var jag väldigt tydlig med att jag inte vill dejta någon "partypingla". Det hade hon inga problem med, eftersom hon pluggar till läkare och gillar inte alkohol etc. Under de senaste 2-3 månaderna har hon dock börjat umgås lite mer med hennes vänner från gymnasietiden. Dessa individer pluggar inte till något och festar varje helg och vissa vardagar. Hon har varit ute med dom ett flertal gånger de senaste veckorna, men hon har vari ute till senast 10-11 och det var inte fester utan bara middagar etc.

Det hela kulminerade igår kväll, när hon sa att hon skulle på en hemmafest med några vänner. Klockan var då ca 9. Jag frågade om jag kunde hänga med och hon sa nej, för att jag tydligen hade frågat försent. när det var första gången hon nämnde något om festen. Jag frågade om andra killar skulle vara där och hon sa ja, men att de hade bestämt det för flera veckor sen.

Då svarade jag lugnt att hon fick självklart gå på festen, men att jag skulle göra slut då, med hänvisning till vad jag sagt hundratals gånger genom åren. Då sneade hon och började säga att jag var kontrollerande och att jag brukar gå ut och festa med mina vänner. Jag sa att det stämmer och att hon var fri att göra slut med mig om hon var obekväm med det. Hon blev i alla fall sur och gick och la sig.

Grejen är, jag har själv varit dum och varit otrogen mot henne tidigare (inte vågat berätta), så jag vet att man kan bli frestad när man är ung, dum och full. Jag har aldrig och kommer aldrig förbjudit henne från att göra saker, och jag har alltid varit tydlig med mina gränser. Då är min fråga; tycker ni att jag är kontrollerande? Har jag agerat fel?

Det låter som en story allt ihop. Tillit är ju grunden i en relation. Man måste få lov att ha sina egna vänner och intressen, annars blir det tråkigt.
Citera
2022-02-02, 17:27
Medlem
Roidberts avatar
Jag anser att hennes beteende var opassande. Hon ville gå på en fest där det fanns andra killar, utan dig. Att du markerade att du var villig att dumpa henne var antagligen bra för er relation, så på så sätt agerade du bra. Men vill hon vara otrogen, så kommer hon att vara otrogen. Den enda du straffar genom att stressa upp dig är dig själv. I slutändan är det enda viktiga att eventuella barn hon föder under er relation är dina barn, och det kan man lätt kontrollera via faderskapstest idag.

Min andra frus bror låter inte sin fru lämna huset eller äga en telefon, men jag tror inte ens att de har DNA-test i Gambia, och även om de har det går det förmodligen inte att lita på resultatet. Även i konservativa kulturer förekommer otrohet, då det är en del av den mänskliga naturen.
Citera
2022-02-02, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Du har varit ute och festat själv, varit otrogen, hållit det hemligt för din tjej, och samtidigt alltid haft en gräns att din tjej inte får gå på middag eller fest ensam om det är killar där.
Ska inte komma med en massa fördomar nu och fråga om du kommer från en gammaldags kultur typ hederskultur, med dubbelmoral för tjejers och killars beteende. Oavsett vilket så är det här 2000-talet i Sverige och då är det du skriver inte ok för en sekund.

Av naturen är män och kvinnor olika. Kvinnlig otrohet har evolutionärt och historiskt inneburit oerhörda problem för manlig fortplantning. Det försvinner inte bara så där i vår programmering.
Citera
2022-02-04, 01:02
Medlem
Citat:
Hej.

Genom sig själv känner man andra sägs det. Du har passerat flera gränser för vad som karaktäriserar en vanlig relation. Inte med det sagt att du gjort fel.
Men vill du kontrollera henne?
Jag tror inte det.
Vad är alternativet?
Lär dig meditera.
Kommer det att lösa sig?
Ja, om båda fortsätter ljuga så, ett litet tag.
Citera
2022-02-04, 01:16
Medlem
Svaret är ja. Tillåter man inte ens partner att gå ut och festa utan bevakning så är man kontrollerande. Detta är ett orimligt krav som ingen normalt funtad människa i dagens samhälle skulle acceptera, åtminstone inte i längden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in