2022-01-30, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FloppyAsHell
Okej tack, då förstår jag.
Varför skulle man släppa kopplet och låta hunden attackera? Låter ganska dumt.

Det låter för mig helt vansinnigt.
Varför inte bara träna sin hund istället för att behöva ”rycka upp” den vid halsen?
2022-01-30, 17:48
Medlem
Hur ska du vara byggd för att orka höja armen med en trettiokilos ilsken hund sliter i kopplet? Det kan vara det mest korkade jag läst I mitt liv. Korrigera hunden vid utfall, sedan belöna då den släpper den dåliga sinnesstämningen.
Eller föreslår du att man ska "strypa ut" hunden då den går på kort koppel bredvid? Oavsett så vill jag vänligt men väldigt bestämt avböja din hjälp och råd i hundhantering.
2022-01-31, 20:49
Avstängd
Knivur-273s avatar
För mig som ej är starkt byggd är det lätt att resa en 30 kg tung hund i kopplet så att den nu drar i 45° vinkel, och tappar den mesta av dragkraften när den vill attackera en katt, en människa den ej gillar, eller ett rådjur osv.

Man lyfter bara framkroppen litet. Sedan när hunden drar som fan, så stegrar den sig själv. Kraften är ungefär 15..20 kg. i början, och minskar under det att hunden tvingas upp på bakbenen i sin iver.
Senast redigerad av Knivur-273 2022-01-31 kl. 20:57.
2022-01-31, 20:54
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Det låter för mig helt vansinnigt.
Varför inte bara träna sin hund istället för att behöva ”rycka upp” den vid halsen?
Jag har aldrig skrivit om att "rycka" i halsen. Varför skriver du så ?

Har du själv haft en egen Schäferhund, eller handskats med andras hundar ?
2022-01-31, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
För mig som ej är starkt byggd är det lätt att resa en 30 kg tung hund i kopplet så att den nu drar i 45° vinkel, och tappar den mesta av dragkraften när den vill attackera en katt, en människa den ej gillar, eller ett rådjur osv.

Man lyfter bara framkroppen litet. Sedan när hunden drar som fan, så stegrar den sig själv. Kraften är ungefär 15..20 kg. i början, och minskar under det att hunden tvingas upp på bakbenen i sin iver.
Så du menar att du ska lyfta hunden i kopplet när den står vid din sida? Jag kan hålla med om att det i fostringsfas/extremfalll kan vara nödvändigt för att avvärja en paniksituation, men. Det här är ju hundhantering 1a, jag förstår inte vad din poäng är med inlägget. Har du så stora problem med att hantera din hund så denna situation uppstår fler än några få gånger så måste man ju söka adekvat hjälp med att kontrollera hunden. En brukshundklubb kanske?
2022-02-01, 00:54
Moderator
Allaballawallas avatar
Det räcker nu.
Håll er till topic eller låt bli att posta om ni inte vill riskera varningar.
Detta är inte rätt forum för att skriva sina memoarer i.

/Mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in