2022-01-25, 19:22
Medlem
IdunLos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saddamen
"Synnerligen grov misshandel" är ju brottsrubriceringen som åklagaren bedömer brottet som och därför uttalar sig hon på det sättet.
Jo, jag vet hur rättsväsendet fungerar men jag kommenterade inlägget om föräldrarna som friades från anklagelser om ”skakvåld”, vilket jag tror att skribenten syftade på. Då var det inte lika glasklart utan mest teorier som senare avfärdades helt av expertisen.

När åklagaren beskriver det här fallet som en ”hänsynslös” gärning och barnet fortfarande vårdas på sjukhus verkar det handla om uppenbar misshandel men visst, det är mest spekulationer.
Citera
2022-01-25, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Och tingsrätten håller med åklagaren. På sannolika skäl (mannen)

Kvinnans häktningsförhandling hölls kl 17. Utfallet är inte, vad jag vet, känt

Enl Expressen häktas även kvinnan på sannolika skäl.
Citera
2022-01-25, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Är inte direkt förvånad.

Personerna som länkats i tråden är korrekta.

Amanda Eriksson har tidigare bott på två adresser i Ljungbyholm, samt Rockneby, Vassmolösa och Nybro.
Hon är ifrån Nybro från början så vitt jag vet. Gammal pundare som är känd för att vara halvfrisk om man får uttrycka sig lite milt.

Rasmus Persson har tidigare bott på två adresser i Karlskrona, samt Kristianstad och Bromölla.
Han vet jag inte något om, tyvärr.
Vet du vilka adresser i Ljungbyholm? Känner till trakterna.., liten by men även där finns "fina" och "dåliga" adresser...
Citera
2022-01-25, 19:30
Medlem
Ni ska nog ta och lugna ner i denna tråd men att anklaga innan ni vet något.
Jag skulle vara väldigt försiktig i att anklaga någon förälder i denna fråga.

När det gäller misstänkt misshandel på spädbarn så kan det mycket väl vara en metabolisk sklettsjukdom. Det finns flera fall då föräldrar har blivit oskyldigt anklagade när barnen sen visar sig ha rakit(d-vitamin brist). Sjukvården gör tyvärr inte såna test när man kommer in med ett barn som har frakturer,utan dom anklagar föräldrarna direkt för misshandel.
Jag hoppas denna utredningen går fort och rätt för allas skull..
Citera
2022-01-25, 19:33
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Enl Expressen häktas även kvinnan på sannolika skäl.
Tack

Då är det ju inte helt taget ur luften. Nån substans lär ju finnas. Men vi VET ju inte
Citera
2022-01-25, 19:38
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Fast då skulle åklagaren knappast uttala sig så tvärsäkert. Det är inte ens tal om misstänkt misshandel utan åklagaren konstaterar att det handlar om ”synnerligen grov” misshandel.

Åklagaren var säker i Stockholmsfallet också.

Så här lät det då (det borde vara detta fall):

Citat:
Mannen och kvinnan anhölls på torsdagsförmiddagen, misstänkta för grov misshandel. De är misstänkta på sannolika skäl, alltså den högre misstankegraden.

– I nuläget ja, säger kammaråklagare Kajsa Hultqvist vid Söderorts åklagarkammare.

Barnet som blivit misshandlat är enligt uppgift till Expressen ett år gammalt.

Åklagaren vill inte kommentera barnets skador, dess exakta ålder eller vilken relation de misstänkta har till barnet.

https://www.expressen.se/nyheter/man-och-kvinna-anhallna-for-grovt-vald-mot-barn/

Som sagt, jag tycker att folk borde lugna ned sig lite så att det inte blir lika tokigt som det blev då. Både åklagaren och barnläkarna var helt säkra på att föräldrarna var skyldiga i det fallet.
Citera
2022-01-25, 19:38
Medlem
Blir en jobbig kåkenvistelese.
Plitarna kommer hata dom och alla fångar önskar att de fick avreagera sig på dom i pingisrummet.
Citera
2022-01-25, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
En sköterska från BVC brukar ju göra hembesök i samband med hemgång också, men där kollas ju mest hur hemmet ser ut, men även om amning funkar.

Dessa hembesök har varit väldigt frånvarande under pandemin skall tilläggas.
Citera
2022-01-25, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virkevirre90
Ni ska nog ta och lugna ner i denna tråd men att anklaga innan ni vet något.
Jag skulle vara väldigt försiktig i att anklaga någon förälder i denna fråga.

När det gäller misstänkt misshandel på spädbarn så kan det mycket väl vara en metabolisk sklettsjukdom. Det finns flera fall då föräldrar har blivit oskyldigt anklagade när barnen sen visar sig ha rakit(d-vitamin brist). Sjukvården gör tyvärr inte såna test när man kommer in med ett barn som har frakturer,utan dom anklagar föräldrarna direkt för misshandel.
Jag hoppas denna utredningen går fort och rätt för allas skull..

Men varför synnerligen grov och inte bara grov misshandel isåfall?
Citera
2022-01-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oklart1
För 2 veckor sedan har hon skrivit i en mammagrupp att hon födde för 1 månad sedan och håller med ts i den tråden att man ibland sitter i soffan en hel dag med bebis och låter hemmet förbli stökigt. Och avslutar med "njut av bebis" 🥰

Är du med u samma bf grupp?
Citera
2022-01-25, 19:46
Medlem
Haloumis avatar
Det känns som det finns mer i detta än dom vanliga feldiagnoserna av läkare. Synnerligen grov misshandel och hänsynslös, det är inga termer dom brukar slänga sig med utan att ha något. Bara min teori.
Citera
2022-01-25, 19:48
Medlem
LuiLuis avatar
Detta låter som ett nytt ”lilla hjärtat”-fall.. så oerhört sorgligt alltihop 😞 för att inte tala om så oerhört onödigt…

Stackars lille knyttet 👶🏼
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in