2022-01-27, 09:22
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, naturligtvis ska föräldrarna lära barnen sådant. och det gör i regel föräldrar. Men så lär Berta känna Sigrid (via nätet) som är en jämnårig flicka. De är förtrogna med varandra och har bra kontakt. Sigrid säger att hon har fått reda på en känd fotograf och frågar Berta om hon också vill bli fotad och om Berta vill skicka lättklädda/halvnakna bilder till Sigrid som hon kan visa för fotografen... Berta som är varnad för att skicka bilder till okända eller till pojkar/män, tänker att Sigrid är ju hennes tjejkompis och ska själv visa bilder. Berta drömmer om att bli skådis och tänker att fotomodel kan vara vägen dit. Så hon skickar bilder på sig själv topless. Sigrid visar sig nu vara en man. Och "Sigrid" skriver till Berta att "Sigrid" kommer skicka bilden till alla i Bertas skola om inte Berta ställer upp på mer vågade bilder. Berta gör som hon är tillsagd... Osv.

Så. Bertas föräldrar har varnat Berta för det de vet kan vara faror, men kan tyvärr inte förutse alla faror och därmed inte varna för alla faror. Det bästa vore givetvis att föräldrarna hade sagt "skicka aldrig några nakenbilder, inte till någon". Men även om de gjort detta, så kan ju faktiskt Berta ha litat så starkt på "Sigrid" att hon ändå hade gjort det... Som sagt: konsekvenstänket är inte utvecklat. Och det kan vara svårt att förutse för ett barn att andra "barn" kan använda bilden på fel sätt...

Men empatin brukar i regel vara utvecklad och empatisk förmåga bör hindra barn från att begå lagbrott mot andra barn.

Vill hon bli skådis så är det bara att börja strecha.
Citera
2022-01-27, 09:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slö
ja psykisk sjukdom, multipla sexpartners och missbruk är mycket vanligt bland riskgruppen för sexuellt våld

tänkte mer på enkätsvaren specefikt, det var 800st, främst från 16-17 åriga pojkar.

1, har du något belägg för det?
2. mäns och pojkars psykiska mående har inte förändrats i några avesvärd riktning sen 70 talet, kvinnor och flickers däremot är en tragedi i jmf....
3. självmordstalen har sjunkit i ungefär samma utsträckning över hela spannet, undtaget är bland ungdomar, dät har dock med utvecklingen av psykofarmaka att göra (främst ssri enorma posetiva effekt på deprimerade)

bättre råd än att svamla om patrirkatet är det ju, man undrar varför man inte lär barnen det i skolan. patrirkatet och genusflum får de ju från föreskolan...

nejdå, det är enkelt.
undvik luder och horor bara.
-ingen psykisk ohälsa
-inga packade / knark kvinnor
-ingen som knullat ”halva hockylaget”

haha.. mm det är verkligen där lagen skiner. du kanske borde läsa några domar , har inte läst en enda som passar in på din beskrivning. finns i ABoK forumet.

ja våldtäkt är en mycket ovanlig företelse, oaktsam ännu ovanligare, vad som är mycket vanligt är falska anmälningar, kanske borde kvinnor stå under en mans myndighet, så behöver de inte våndas över att de vill och inte vill lite beronde på om de tagit sin medecin?
Nä, i så fall borde snarare män stå under en kvinnas myndighet så att de hindras från att ständigt knulla falskanmälerskor.
Citera
2022-01-27, 09:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nä, i så fall borde snarare män stå under en kvinnas myndighet så att de hindras från att ständigt knulla falskanmälerskor.

Mja, men en utbildning av män vore inte fel. Hur man läser av varningssignalerna från en falskanmälerska och psykopatkärring. Kulört hår, piercing och tatueringar är ju givet men det finns fler än de som är uppenbart potentiellt falskanmälerskor.

Ett enkelt test skulle kunna vara att fråga:

"Kan du säga 5st områden eller företeelser i samhället där män är mer förtryckta än kvinnor?"

Om hon direkt kan svara och identifiera 5st utan att dra in "kvinnor minsann.." så är det en bra start.

..om inte är det bara att gå vidare.
Citera
2022-01-27, 09:56
Avslutad
Citat:
Och du tror att du därmed är helt förskonad från stöld? Att du genom ditt "egenansvar" aldrig kommer kunna bli brottsutsatt? Då ska jag säga dig en sak: du är inte förskonad ens då. Så länge det finns folk med förövarmentalitet, så kommer brott ske.

Det är alltså förövarmentaliteten vi behöver komma åt. Inte eventuella blivande brottsoffers vanor.

Jag vet inte om du har svårt att förstå men jag har aldrig sagt att jag kommer vara helt förskonad från brott, men om man har ett egenansvar så är man förskonad från brott som man själv kunde stoppa.

Har du några frågor på det? Förstår du att det finns brott man kan undslippa genom att själv inte utsätta sig för vissa situationer?
Citera
2022-01-27, 10:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Jag vet inte om du har svårt att förstå men jag har aldrig sagt att jag kommer vara helt förskonad från brott, men om man har ett egenansvar så är man förskonad från brott som man själv kunde stoppa.

Har du några frågor på det? Förstår du att det finns brott man kan undslippa genom att själv inte utsätta sig för vissa situationer?

Är det inte 'underligt' så säg att när det handlar om sexköp eller sexbrott som våldtäkt så hänvisar feminister kategoriskt till "det är spikat i lag på det" och vidare analys tillåts inte, men vad gäller oaktsamhetsvåldtäkt så "ska männen förstå/fatta" när det är oaktsamt via en konstant uppdaterad analys av situationen?

..nästan som om att de är hycklare..
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2022-01-27 kl. 10:14.
Citera
2022-01-27, 10:25
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Alltså: förövarmentalitet. Om man begår ett lagbrott mot någon, för att man tror sig kunna komma undan med det, så har man förövarmentalitet och empatistörning.
Du får kalla det vad du vill, men det är inte ett vedertaget begrepp.
Jag förstår precis vad du far efter och håller i princip med.
Men inom psykologin är det mer komplext än så. Det är flera saker man "stackar" på varann för att beteendet ska uppstå. Låt mig dra en parallell:
Det är betydligt fler som fantiserar om att ha sex med barn än som faktiskt gör det.
De flesta vet att det finns en gräns man inte passerar som är påbjuden av samhället. Det är förknippat med straff både lagmässigt och i den sociala omgivningen.

Eller om du så vill, ett "marshmallow-test" med negativa konsekvenser jämfört med det vi läst om baserat på "fri vilja".

Om alla vuxna visste om att alla inte vill en väl eller ens bästa, utan tänker mer på sig själv, hade vi varit mer vaksamma och troligen eliminerat många tillfällen, vilket i sin tur hade dramatiskt minskat brottsligheten.

När naiva barn får lalla runt, som om inget ont nånsin kan hända dem, vilket de troligen kunnat gjort i den skyddade verkstad där de vuxit upp, får vi problem när folk från helt andra kulturer där våld är vardag kommer hit och känner att smörgåsbordet är dukat och straffen är minimala och till och med helt kan undvikas, om man kan tänka sig att ljuga om sin ålder.

Man kan till och med belönas för grova våldtäkter med nästan en miljon i ersättning...
Citera
2022-01-27, 10:29
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Pojkar ursäktar varandra, män ursäktar inte pojkar. Och femtonåriga killar är klart mer "korkade" än sin kvinnliga motpart som i regel är mer mogna i den åldern.
Fast det är ju lite som att välja mellan en macka med bara bajs, eller en med bajs och spyor. Både är så illa så att gradskillnaden egentligen inte spelar någon roll.
Citera
2022-01-27, 11:08
Medlem
0Z8Ss avatar
Citat:
Du verkar inte vilja förstå vad det är jag försöker förklara, så jag antar att jag förklarar det dåligt.

Alla barn som har vettiga föräldrar vet att de ska undvika det ena och det andra för att minska risken för att: bli påkörda av bilar, bli utsatta för brott, bränna sig i solen, drunkna, få hål i tänderna, få näringsbrist etc. etc. etc. Vi tämligen matar våra barn med vad man inte ska göra/vad man ska göra för att klara sig bra i livet. Men ändå sker saker. Ändå sker brott. Varför? Jo, för att det finns folk med förövarmentalitet. Och denna förövarmentalitet växer och frodas när folk basunerar ut i offentligheten, det föräldrar ska lära sina barn om riskmedvetenhet. Att hela tiden skriva/säga att offret "borde betett sig annorlunda/inte gjort så", ger förövaren/de med förövarmentalitet mer vatten på sin kvarn. Ni som skriver sådant föder förövarmentalitet och får förövarna att känna "ja, men nu gjorde hon/han inte så som hon/han borde ha gjort, så hon/han får allt ta att jag skickade vidare bilderna/våldtog/rånade honom/henne".

Vi alla måste i det offentliga rummet ta fullständigt avstånd från förövares handlingar och deras förövarmentalitet. få dem att fatta att de ensamma bär ansvaret och skulden för de brott de utsätter andra för.

Du är ju tex. duktig på att berätta för offer/eventuella offer vad de bör/inte bör göra för att undvika brott. Varför inte lägga samma energi på att berätta för förövare/de med förövarmentalitet vad de bör göra för att undvika att utsätta andra för brott/undvika fängelse?

Jag skriver: nolltolerans mot brottutövning. Det finns ingen förmildrande omständighet. Förövaren är alltid ensam skyldig till sitt brott. och det här är vad förövare/de med förövarmentalitet behöver läsa.
Snälla, jag har förstått mycket väl vad du sagt hel tiden. Min poäng är att det är naivt och juvenilt trams.
Citera
2022-01-27, 12:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Är det inte 'underligt' så säg att när det handlar om sexköp eller sexbrott som våldtäkt så hänvisar feminister kategoriskt till "det är spikat i lag på det" och vidare analys tillåts inte, men vad gäller oaktsamhetsvåldtäkt så "ska männen förstå/fatta" när det är oaktsamt via en konstant uppdaterad analys av situationen?

..nästan som om att de är hycklare..
Ja naturligtvis ska männen förstå att de när som helst kan bli anklagade för våldtäkt och agera utifrån det. Genom att inte utsätta sig för vissa situationer eliminerar de risken för att bli anklagade för våldtäkt.

Ditt förslag att det skulle räcka att fråga kvinnor om de kan räkna upp 5 situationer då män diskrimineras låter mer än lovligt naivt.
Citera
2022-01-27, 12:37
Avstängd
Citat:

ja , dvs dagens situation.

men kidsen är ju rätt på det, kvinnor är inågon mån ansvariga för vad de gör, även om man nu aldrig kan begära att det ska bli någon utopisk marxism jämlikhet, eller att femenister inte tycker det.
Citera
2022-01-27, 13:34
Avslutad
Citat:
Ja naturligtvis ska männen förstå att de när som helst kan bli anklagade för våldtäkt och agera utifrån det. Genom att inte utsätta sig för vissa situationer eliminerar de risken för att bli anklagade för våldtäkt.

Ditt förslag att det skulle räcka att fråga kvinnor om de kan räkna upp 5 situationer då män diskrimineras låter mer än lovligt naivt.

Oh ja. I ert klimat så håller jag med till 100%. Sverige har de värsta förbrytarna vad gäller falskanmälningar. Är mer eller mindre accepterat i era kretsar som ett sätt att generera offerposition och extra cash.

Nu skrev jag "en bra start", inte att det "räcker".
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2022-01-27 kl. 13:37.
Citera
2022-01-27, 13:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Nu skrev jag "en bra start". Du vet, som en deal breaker.
Låter inte ens som en start om du frågar mig. Ungefär som om kvinnor skulle be män räkna upp 5 områden där kvinnor är mer utsatta än män för att avgöra om nån är våldtäktsman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in