2022-01-18, 22:11
Medlem
Hej, när jag var 16 torskade jag på ringa stöld. Fick åtalsunderlåtelse för detta. Trotts det syns jag inte i lexbase nu när jag fyllt 18. Jag fyllde år för över 45 dagar sedan, trotts det syns jag inte på lexbase. Tror ni att jag har klarat mig eller att jag kommer synas om ett tag. Någon annan som har erfarenhet kring detta?
Citera
2022-01-18, 22:18
Medlem
Du syns i registerutdraget i fem år för vanliga brott. Dock betyder inte att du är borta från staten eller myndigheternas register men kanske från lexbase och mrkoll.
Citera
2022-01-18, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiendofworld
Hej, när jag var 16 torskade jag på ringa stöld. Fick åtalsunderlåtelse för detta. Trotts det syns jag inte i lexbase nu när jag fyllt 18. Jag fyllde år för över 45 dagar sedan, trotts det syns jag inte på lexbase. Tror ni att jag har klarat mig eller att jag kommer synas om ett tag. Någon annan som har erfarenhet kring detta?

Ingen under 18 finns med, så det är när du fyllt 18 som domen publiceras. Dom laggar en del med uppdateringar, så vänta och se
Citera
2022-01-18, 22:43
Moderator
Kraftkarls avatar
Känner en person som dömdes för misshandel till ungdomstjänst som 16-åring, domen har aldrig funnits på Lexbase långt efter att han fyllt 18. Dessutom har personen flera andra domar på sig som funnits där sedan Lexbase början.
Citera
2022-01-19, 02:43
Medlem
jag resonerar att eftersom jag var 15, 2 veckor innan 16 när de hände och att jag endast fick åtalsunderlåtelse och inte rättegång kanske jag slipper. Låter lite skumt om de har sparade uppgifter från 2 år tillbaka som de lägger ut när man fyllt 18. Varit 18 nu i över en månad och inget syns
Citera
2022-01-19, 08:37
Medlem
majsan2000s avatar
Jag vet en som blev dömd för flera brott, men det hamnade aldrig på lexbase. Ibland verkar de missa helt enkelt.
Citera
2022-01-19, 22:25
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majsan2000
Jag vet en som blev dömd för flera brott, men det hamnade aldrig på lexbase. Ibland verkar de missa helt enkelt.
Lexbase är en privat organisation som bedrivs av ex-cons och har inga verkliga anspråk på att vara med sanningen överenstämmande.
Om du är kompis med skurkarna bakom kan du räkna med att inte stå med. Om du pröjsar tillräckligt tror jag också du slipper. Din kompis kanske var street smart?
Citera
2022-01-20, 10:55
Bannlyst
Förstå hur Lexbase och MrKoll fungera. Dom får inte uppgifterna direkt ifrån belastningsregistret. Utan dom beställer ut dokument ifrån domstolarna är offentlighandlingar och sedan läser in det i en databas.

TS har flugit under rader helt enkelt för dessa tjänster.
Citera
2022-01-25, 14:42
Medlem
zeligs avatar
Döms man som 16 åring så syns väl domen i bara 3 år i systemet istället för 5 år för myndiga om jag inte minns fel. Sedan finns det en lag som ska skydda "unga lagöverträdare"?
Citera
2022-02-04, 00:09
Medlem
Ska tydliggöra lite grejer.

Jag fick en åtalsunderlåtelse när jag var 15, några veckor innan 16. Jag hade då ett möte med åklagare och inte rättegång som ni kanske antar. Syns fortfarande inte på lexbase än idag, två månader efter jag blivit 18. Jag antar att de inte kunde få ut informationen på mig när jag var 15 då jag inte var myndig och det kanske är därför jag inte syns med. Det blir ju inte heller lika offentligt då det inte var i domstol
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in