2022-01-18, 17:02
Medlem
Bulkninjas avatar
Enkelt,
Företaget är värt exakt så mycket som rådande börsvärde vid varje given tidpunkt.
Det är vad folk är villiga att betala.
Sedan kan du anse att det egentligen är över eller undervärderat beroende på omsättning, tillgångar eller framtidstro.
Men eftersom ingen annan tar hänsyn till detta i konflikt med det faktiska börsvärdet så har det ju liten betydelse.

Du kommer aldrig att upptäcka någon hemlig dörr där du hittar någon aktie som alla har missat men som egentligen har ett högre värde.
Citera
2022-01-18, 17:04
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det beror på massor av faktorer, så som vad företaget drar in, vad det förväntas dra in i framtiden, och så vidare, och så vidare.

Mitt bästa förslag: Aktiekursen.
Men lilla idiot, hur vet du att TS frågade om "intrinsic value"?
Senast redigerad av jnilsson 2022-01-18 kl. 17:07.
Citera
2022-01-18, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Finns det någon formel för att beräkna en akties värde? Alltså ett reellt värde, inte börsvärdet. Utan utifrån exempelvis bolagets tillgångar, aktiekapital, utdelningar, förväntad avkastning o d. Det skulle vara intressant att jämföra ett sådant värde med kursvärdet. Om man betänker att Stockholmsbörsen steg med 35% förra året, har det någon grund i företagets lönsamhet eller är börskurserna frånkopplat sådana realiteter?

Värderingen är inte lika viktig som omsättningstakten och tillväxten. Men visst kan det hjälpa att se så man inte köper in sig i en orimligt högt värderad aktie.
Citera
2022-01-18, 17:08
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Men lilla idiot, hur vet du att TS frågade om "intrinsic value"?

Idioten är den som tror att en akties värde är skillnaden mellan tillgångar och skulder.
Citera
2022-01-18, 17:14
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
EK per aktie är ofta väldigt långt under marknadsvärdet. Grundläggande är att många bolag värderas på basis av vinstkapacitet snarare än EK.
Var läste du att TS frågar efter marknadsvärde?
Citera
2022-01-18, 17:16
Medlem
Tammers avatar
Frågan var egentligen om det finns någon koppling mellan dagens, som det verkar, högt uppressade kurser och mer reella tillgångar. Som t ex företagets förväntade lönsamhet eller innehav av tillgångar, maskiner, fastigheter, kompetens. I dagsläget verkar själva aktien vare ett investeringsobjekt i likhet med antikviteter ed. Man köper och hoppas på en uppgång så man kan sälja med vinst nästa vecka eller månad.
Citera
2022-01-18, 17:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Frågan var egentligen om det finns någon koppling mellan dagens, som det verkar, högt uppressade kurser och mer reella tillgångar. Som t ex företagets förväntade lönsamhet eller innehav av tillgångar, maskiner, fastigheter, kompetens. I dagsläget verkar själva aktien vare ett investeringsobjekt i likhet med antikviteter ed. Man köper och hoppas på en uppgång så man kan sälja med vinst nästa vecka eller månad.
Som jag skrev så handlar mycket om framtiden. Det ihop med att det finns sjukt mycket pengar i omlopp, gör att jag är försiktig.
Citera
2022-01-18, 17:24
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Var läste du att TS frågar efter marknadsvärde?

Min poäng var att EK per aktie är ett väldigt bristfälligt värderingsmått,en av anledningarna är att EK per aktier "normalt"är betydligt lägre än marknadsvärdet och att detta därmed inte fångar värdet särskilt bra. Se nämnda andra värderingsmodeller ovan.
Citera
2022-01-18, 17:25
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
hur vet du att TS frågade om "intrinsic value"?

Inte mitt inlägg men det är ju andra meningen i TS.

Citat:
Finns det någon formel för att beräkna en akties värde? Alltså ett reellt värde, inte börsvärdet.
Citera
2022-01-18, 17:29
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Min poäng var att EK per aktie är ett väldigt bristfälligt värderingsmått,en av anledningarna är att EK per aktier "normalt"är betydligt lägre än marknadsvärdet och att detta därmed inte fångar värdet särskilt bra. Se nämnda andra värderingsmodeller ovan.
Tips: Läs då TS fråga. Det är inte marknadsvärdet som efterfrågas.
Citera
2022-01-18, 17:31
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Inte mitt inlägg men det är ju andra meningen i TS.
En närmare tolkning av "reella värdet" är det slaktvärde som en konkursförvaltare skulle se.
Citera
2022-01-18, 17:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Tips: Läs då TS fråga. Det är inte marknadsvärdet som efterfrågas.
Hur som så köper och säljer man till marknadspris. Allt annat är jättekonstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in