2022-11-08, 15:48
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Ignorera trollet

Grattis till bilen!
Vad blir nästa projekt? (Efter oljepumpen)

Tack!

Huvudfelet är ju löst och nu för bilen rullar i trafik igen så nu skulle man kunna stänga tråden för nu handlar den bara om att försöka hitta rotorsakerna.

Ja jag ska givetvis ännu en gång tacka alla som orkat läsa tråden, kommit med relevanta synpunkter och tips och varit behjälpliga, även om dom två kanske mest intressanta frågorna om varför detta hände aldrig går att få full klarhet i. @Keysex, @Lardy och @PeterNoster har nog varit mest bidragande - framför allt den första men även @Gissa Vem har haft nåt vettigt att säga ibland även om det var länge sen hen skrev här.

Nästa projekt? Tja...säg det. Har en hel del prylar som behöver lite eller mycket omvårdnad inte enbart gällande fordon så det gäller bara att avsätta tid och prioritera. Att förbereda maskinparken för vinter och snö känns väl mest akut.
Citera
2022-11-08, 22:13
Medlem
fardtjanstens avatar
Huvudfelet är ju löst ?
Så det var inte ett mekaniskt fel då?
Utan du tänkte fel och hela tråden är ett enda stort misstag?
Citera
2022-11-08, 22:30
Medlem
En helt osannolik och nu nästan legendarisk motorproblems-tråd är på väg att gå i graven. Snudd på ett år och nära tusen inlägg senare är Renaulten ute i det fria igen - Fantastiskt !

Hängivenheten att reparera en nästan 20 år gammal Clio med 20000 mil på mätaren (som en bra dag och rätt köpare är värd 10000 kr) har varit fantastiskt spännande att sporadiskt följa, och ännu mer intressant är att bilen inte ens ägs av TS...den är en kvinnlig bekants !

Fler än jag har nog funderat över hur jävla snygg hon måste vara (att hon är singel har jag tagit för givet).

Stort grattis till zoombo
Citera
2022-11-17, 13:58
Medlem
Hivmannnens avatar
Mycket bra tråd!

Glöm inte att posta nästa projekt i en ny tråd
Citera
2022-11-19, 11:58
Medlem
Ja, kul att läsa, även om jag själv inte ens släpper in en Renault på tomten.
Måste skriva lite om oljetrycket.
En frisk motor pumpar utan problem upp oljetryck på bara startmotorn.
Men A och O när man mekar är att olja in pumpen, den behöver inte fyllas, men ska vara inoljad för att täta och suga olja, typ några tryck på en oljepanna i den.
Gamla Oplar hade oljepumpen inbyggd i bröstkåpan, de behövde fyllas, men annars har jag aldrig hört att bilar med normal pump som denna Renault ska ha nått problem att få upp trycket
I hårt trimmade motorer brukade man koppla tändningen över en oljetryckskontakt som tex slår till vid 2 kg tryck, motorn startar inte förens startmotorn fått upp trycket.
Citera
2022-11-27, 16:56
Medlem
zoombos avatar
Tja, nu är det nog slutpostat för mig i denna tråd för nu har Clion bytt ägare.
Nytt projekt? Nja, inte åt fordonshållet just nu utan nu ska bostaden få lite kärlek. Men drar jag igång nåt projekt som rullar där jag behöver hjälp kommer jag givetvis att återkomma här.

Over and out!
Citera
2022-11-27, 17:33
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fardtjansten
Huvudfelet är ju löst ?
Så det var inte ett mekaniskt fel då?
Utan du tänkte fel och hela tråden är ett enda stort misstag?

Sammanfattning åter igen:
(FB) Renault Clio -05 tvärdog och inte vill starta - tips emottages

Vad som tillkommit där är det här:

Citat:
Man ska inte ta ut segern i förskott märkte jag just....
Backade ut bilen från garaget för att vamköra den men efter 30 sek så tändes oljetryckslampan och sen den röda STOP-lampan.
Wtf?

Mekaniska fel:
Kilen till kamdrevet gått av.
Kamaxellager skadade.
Krökta ventiler.
m.m
Senast redigerad av PeterNoster 2022-11-27 kl. 17:38.
Citera
2022-11-27, 21:53
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Sammanfattning åter igen:
(FB) Renault Clio -05 tvärdog och inte vill starta - tips emottages

Vad som tillkommit där är det här:

Mekaniska fel:
Kilen till kamdrevet gått av.
Kamaxellager skadade.
Krökta ventiler.
m.m

Problemet löst, damen köpte en annan bil. Det går ju faktiskt att lösa problem på det sättet. Trådarna blir inte så långa då.

Mike Pence
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in