Citat:
Ursprungligen postat av
ClasZtefanYngwezon
Sveriges BNP per capita är ca. 56,000 dollar per år om det kommer en halv miljon flyktingar kommer det knappt sjunka 5% kortsiktigt. BNP per capita kommer således fortfarande vara en bra bit över 50,000 dollar per år.
Tack för tanken Clas och det är ett klassiskt snabbargument för att vi är rika. Jag har lite fakta som pekar emot det.
Sveriges BNP 2021 var 52k enligt IMF och som jämförelse hade USA 63k, Irland hade 85k och Singapore 60k. Man verkar alltid springa fort om man inte tittar på sina motståndare. Att utgå från BNP som indikator för att landet har råd till ökat skattetryck och 47miljarder i internationellt bistånd är lätt sagt men vanskligt.
Om BNP var en korrekt indikator på välstånd som kunde skänkas till resten av världen borde vi väl ha den bästa pensionen i världen, fantastisk sjukvård utan köer, ingen kriminalitet då polisen skulle ha alla resurser de behövde, inga problem med höga bränslekostnader och så vidare (*). Vi skulle inte ha något ekonomiskt lidande över huvud taget. De som inte ville jobba skulle inte behöva jobba osv. Men visst har vi väl ändå lidande Clas? Det är nog många här som kan berätta om Svenskar som inte alls har det bra ekonomiskt.
Därmed menar jag att man inte kan öka skattetrycket bara sådär utan man måste omfördela kostnaderna man har idag. Var man tar pengarna, det beror på ideologi antar jag.
+++
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita
* - för ett land som är rikt, vilket en hög placering i BNP listan skulle indikera, kan väl subventionera elbilar till alla osv