2022-03-11, 23:16
Medlem
Vi behöver få fram platser att bo på , så är det ju !!

Men jag måste ställa en fråga om någon kan svara ?

I staden jag bor byggdes flyktingförläggning , nya bra hus byggdes snabbt upp typ "baracker" fast med väldig god standard i princip som vanliga hus .

Detta gjordes 2015 o de som då flyttade in behövde så klart vår hjälp , nu 7 år senare bor samma människor kvar.
Skall vi se dessa typer av bostäder som permanenta billiga boende eller skall dessa människor flytta ur o skaffa egna liv o boende som alla vi andra ? efter så många år !!

Vi behöver ju dessa hus nu till nya flyktingar .. tänker jag fel ?
Citera
2022-03-11, 23:17
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pluviale
Är dessa "ukrainare" verkligen just ukrainare eller är det samma lögner som vanligt, är min spontana tanke.

Javisst, någon somalier kanske försöker sig på att kalla sig ukrainare. Men kan de inte ryska eller ukrainska är det avslöjat direkt.

Annars är jag helt övertygad om att denna grupp flyktingar är verkligen flyktingar, inte som unga muslimska skäggiga kriminella män. Det här är kvinnor och barn samt gamla tanter som riskerar att mördas av ryssar och har tvingats överge sina män som skall försvara deras land. De s.k. kallade syriska flyktingarna övergav sina barn och fruar och flydde själva. Det är skillnaden på dessa grupper. Det är som ukrainarna riktiga flyktingar ser ut, kvinnor, barn och gamla. Inte vapenföra män!

Jag är också helt övertygad om att när deras land är befriat kommer de att återvända till Ukraina, likt grekerna gjorde till Grekland efter juntans fall. Riktiga flyktingar åker hem!

Förutom de snygga, blonda ukrainskor som har hittat en riktig svenne!
Citera
2022-03-11, 23:22
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertiltheman
Har du bott länge i Ukraina eller andra östeuropeiska länder med stor rysktalande minoritet?

Ja, jag har bott i många länder. Ukrainska lågstadiebarn, deras mödrar samt åldriga mormödrar har aldrig någonstans varit dominerande inom dessa länders samhällsproblem -- till skillnad från araber, afghaner och afrikaner som alltid är det, överallt.
Citera
2022-03-11, 23:25
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Varför vinner Sossarna? Är det inte perfekt läge för moderaterna som är helt öppna för NATO och som kan tänkas samarbeta med det allt mer rumsrena SD.
Sossarna kommer att kännas som stabila. Speciellt nu när de dumpat Mp. Och satsar på försvaret.
S.D kommer att ses som ett sänke för oppositionen när deras ledare inte ens kunde välja mellan en demokrat (Biden) och en diktator (Putin) i ett lekprogram på Tv.
Dessutom kommer det i media att börja grävas i S.Ds ledamöter och deras "relationer" till Ryssland och deras kärlek till Putin. Under de senaste 10 åren har en del skrivit ryssvänliga inlägg på sina sidor.
De får skylla sig själv faktiskt och jag ser fram emot det. Ryssfansen måste hängas ut
Citera
2022-03-11, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Förklara för mig vad som är daterat. Det beviljades 88,814 uppehållstillstånd i Sverige 2020 och detta är alltså en låg nivå för Sverige som påverkats av en global pandemi. Vi stängde absolut inte gränsen efter 2015 att tro något annat är ren fantasi.

Att flyktingar skulle vara europa's akilleshäl kan stämma och det är mycket möjligt att man ser det som ett positivt i Ryssland att vi behöver tampas med försörjningen av ytterligare människor i Europa. Det var sannerligen en strategi när vitryssland började flyga in människor från mellanöstern för att destabilisera EU. Jag förstår bara inte hur du inte är kapabel att göra skillnad på flyktingar från ett närliggande land och migranter från andra kontinenter. En person som har vandrat igenom Turkiet, Grekland, Serbien, Ungern, Kroatien, Österrike, Tyskland och Danmark för att bosätta sig i Sverige är inte det samma som att avlasta Polen som ligger på andra sidan östersjön från att bli överväldigade av flyktingar som kommer från ett grannland.
Vi stängde inte gränsen 2015 pga av att de var muslimer, svartskallar och araber.vadet var antalet oavsett om de kom från Mars eller Aleppo.
Citera
2022-03-11, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Sveriges BNP per capita är ca. 56,000 dollar per år om det kommer en halv miljon flyktingar kommer det knappt sjunka 5% kortsiktigt. BNP per capita kommer således fortfarande vara en bra bit över 50,000 dollar per år.

Tack för tanken Clas och det är ett klassiskt snabbargument för att vi är rika. Jag har lite fakta som pekar emot det.

Sveriges BNP 2021 var 52k enligt IMF och som jämförelse hade USA 63k, Irland hade 85k och Singapore 60k. Man verkar alltid springa fort om man inte tittar på sina motståndare. Att utgå från BNP som indikator för att landet har råd till ökat skattetryck och 47miljarder i internationellt bistånd är lätt sagt men vanskligt.

Om BNP var en korrekt indikator på välstånd som kunde skänkas till resten av världen borde vi väl ha den bästa pensionen i världen, fantastisk sjukvård utan köer, ingen kriminalitet då polisen skulle ha alla resurser de behövde, inga problem med höga bränslekostnader och så vidare (*). Vi skulle inte ha något ekonomiskt lidande över huvud taget. De som inte ville jobba skulle inte behöva jobba osv. Men visst har vi väl ändå lidande Clas? Det är nog många här som kan berätta om Svenskar som inte alls har det bra ekonomiskt.

Därmed menar jag att man inte kan öka skattetrycket bara sådär utan man måste omfördela kostnaderna man har idag. Var man tar pengarna, det beror på ideologi antar jag.

+++
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita
* - för ett land som är rikt, vilket en hög placering i BNP listan skulle indikera, kan väl subventionera elbilar till alla osv
Citera
2022-03-11, 23:27
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag

I staden jag bor byggdes flyktingförläggning , nya bra hus byggdes snabbt upp typ "baracker" fast med väldig god standard i princip som vanliga hus .

Detta gjordes 2015 o de som då flyttade in behövde så klart vår hjälp , nu 7 år senare bor samma människor kvar.
Skall vi se dessa typer av bostäder som permanenta billiga boende eller skall dessa människor flytta ur o skaffa egna liv o boende som alla vi andra ? efter så många år !!

Ute på gården framför hyreshuset står ett fågelbord hos oss. Under det kryper det fram råttor på kvällarna och nätterna. De lever på den mat som vi ger fåglarna. De förökar sig och blir fler och fler. Vaktmästaren har nu fått nog av råttorna och tagit bort fågelbordet och buskarna runt ikring som skyddat råttorna.

På samma sätt tycker jag kommunen skall agera med de som bor i kommunens lägenheter som var avsedda för korttidsboende. Töm ut de boende, de betalar med stor sannolikhet inte hyra, de är väl en transferering från soc? De får nu klara sig själva eller åka hem!

Eller vill du försörja dem för evigt?
Citera
2022-03-11, 23:27
Medlem
Citat:

Man kan bygga andra modulhus och låta personerna bo kvar i dem du pratar om. Sverige måste få igång modulhusbyggandet på miljonprogramsnivåer minst.
Citera
2022-03-11, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo95
Det är precis vad jag gjorde - svarade på dina frågor

Nä, det gjorde du inte och du besvarade dessutom fel inlägg.

Vänligen försök igen.
Citera
2022-03-11, 23:35
Medlem
vividcarrots avatar
Citat:

Det var ju inga jävla problem att ta emot en massa negrer och araber trots att vi inte hade plats. Jag vet inte, trolla?
Citera
2022-03-11, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lee-Clayton
Utvisa alla invandrare som är dömda för våldsbrott. Då kommer det finnas gott om plats i Sverige.

Det hade hjälpt ja.
Citera
2022-03-11, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Sossarna kommer att kännas som stabila. Speciellt nu när de dumpat Mp. Och satsar på försvaret.
S.D kommer att ses som ett sänke för oppositionen när deras ledare inte ens kunde välja mellan en demokrat (Biden) och en diktator (Putin) i ett lekprogram på Tv.
Dessutom kommer det i media att börja grävas i S.Ds ledamöter och deras "relationer" till Ryssland och deras kärlek till Putin. Under de senaste 10 åren har en del skrivit ryssvänliga inlägg på sina sidor.
De får skylla sig själv faktiskt och jag ser fram emot det. Ryssfansen måste hängas ut

Intressant reflektion Skaff, jag hade missat Jimmys uttalande.

"– Hade jag fått välja mellan Frankrike och Ryssland så hade jag valt Frankrike. Men det var inte frågan, utan här handlade det om två politiker där jag inte sympatiserar med någon av dem. Och då vill jag inte heller välja någon. "

"– Ja du, jag skulle inte vilja ha någon av dem som premiärminister eller statsminister i Sverige i alla fall. Det är alldeles uppebart. Återigen, vilken är kontexten? Ska jag välja mellan USA och Ryssland?, säger han och fortsätter..."

https://nyheter24.se/nyheter/politik/998424-jimmie-akesson-vill-inte-valja-mellan-biden-och-putin

Dvs. Åkessons politiska syn är inte samma som varken Putin eller Biden och därför vill han inte välja. Men du kan ha rätt, visst kan det ha påverkat SD väljare.

Vad gäller Ryssvänliga inlägg. Kanske är även de sakliga om man går på djupet men det finns nog en hel del rötägg i deras led som skriver dumheter. Rötäggen har ju varit viktiga för att SD skulle få fotfäste men de kan man nog skaka av sig allt mer.

Sist men inte minst, Rysslandsvänlig är det väl inget fel på .. ? Många Ryssar är nära Sverige kulturellt, de kämpar hårt och historiskt vet vi ju att Ryssar härstammar i stor utsträckning från nordiska vikingar (googla Ruser). Putinvänlig är nog inte så käckt, men Ryssvänlig ... ja du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in