2022-03-11, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo95
Nej, du kommer att se själva.
Och tror du att de som kommer bryr sig om om Sverige " klarar av" att ta emot alla eller inte? Alla ska försöka utnyttja chansen att bosätta sig i ett bättre land.

Och det är du som svamlar. Du vet själv att det är omöjligt att " skicka hem lite MENA män/somalier" osv...

Nej det är inte alls omöjligt. Ovilja och lathet är något helt annat.
Citera
2022-03-11, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det var bara ett fåtal av finska barn som skickades till Sverige. Det verkade ofta ha varit ett dåligt beslut, efter vad som finska krigsbarnen senare berättat. Fast man förstod väl inte det på den tiden eftersom man var rädd om sina barn som mamma. Jag tror att ingen, varken en man eller en kvinna, som lyckades fly till Sverige på den tiden skulle ha varit ovälkommen hem efter att kriget var slut, förstås undantaget männen som deserterat. Fast det var närmast omöjligt att desertera och fly till Sverige på den tiden.

Då tror vi olika. Men kanske att de barn som mist sina föräldrar i kriget har förståelse för att andra hade starkare skäl att fly än deras föräldrar.
Citera
2022-03-11, 22:33
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Det lp,,er väl ddrösvis med snygga kvinnor blir ju bra så vi får lite ordnign på könsbalansen. Och ukrainska kvinnor tar nog hellre en svensk än en hårig arab.

Det finns ett överskott av unga män, mycket hazarer kom väll för några år sedan. Nu får hazarerna lite kvinnligt sällskap, men vänta! De tog ju de svenska tjejerna och vi fick incels.
Det finns faktiskt större chanser för våra inkokta incels med den nya flyktingvågen. Invandringen gör gott.

Öppna era hjärtan!

/SS
Citera
2022-03-11, 22:35
Medlem
Psykonaut-s avatar
Elförbrukningen ökar i proportion med antalet nya förbrukare.
Priset stiger på elen då vi måste importera den till spotpris på elbörsen.

Om någon i fortsättningen klagar på elpriset, så är hen putinist.
Citera
2022-03-11, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det må så vara att folk vurmar men tro inte att jag är emot att ta in flyktingar från Ukraina. Däremot tycker jag att Sverige bör vara jävligt försiktiga denna gången med hur man smäller upp grindarna.

För det första så måste ett mottagande av flyktingar från Ukraina kombineras med ett återvändande av personer som saknar skyddsbehov och som inte tillför något till landet i form av skattemedel eller har förbrukat sin rätt att längre vistas i Sverige genom kriminalitet. Ska vi ta emot flyktingar måste vi också kunna vara försäkrade om att vi har ett system som innebär att dessa människor inte blir en bördan för vår nation i längden som vi inte kommer klara av att bära. Om ex. en somalier lever på bidrag så är det min inställning att det inte pågår något krig i Somalien och att vi nu kommer behöva dessa subventionerade lägenheterna och budgetposterna för flyktingar från Ukraina.

För det andra så står Sverige för 2% av EU's befolkning och om EU ska öppna upp för att ta emot flyktingar från Ukraina så ska maximalt 2% av dessa flyktingar landa i Sverige. Det fungerar absolut inte att tillåta dom som flyr själva välja vilket land dom ska bosätta sig i och Sverige har sedan tidigare redan tagit emot på tok för många flyktingar från i huvudsak MENA-områdena. Antingen så är det ett solidariskt mottagande eller inget alls. Det går inte att göra som sist där Sverige och Tyskland tog emot massor av människor och andra länder totalvägrade.

För det tredje så gäller det att vara hårda från början med folk som kommer hit. Vi öppnar dörren men om du ägnar dig åt brottslighet så blir du deporterad utan någon som helst beaktan för situationen i ditt hemland. Vi är inte världens socialkontor och det finns inga förmildrande omständigheter att som gäst uppföra sig illa. Till detta kommer även ett krav på att samtliga som kommer till Sverige gör sitt yttersta för att göra sig själva anställningsbara genom att lära sig språk, pluggar till bristyrken m.m. Det får vara slut med den slapphänta skitpolitiken vi fört de senaste decennierna där folk tror det är ett yrke att plugga komvux/sfi några timmar i veckan för att få bidrag.

EU verkade inte tänka på att flyktingar kan föredra vissa länder. Man intervjuade ju någon av våra kommissionärer som lyfter 200kSEK i lön och hon var väldigt tydlig med att de inte tänkt igenom att stoppa om det blev överfullt i något land.

Tar Sverige emot 200k motsvarar det en total flyktingström på 10m personer. Så är inte fallet. Det är ungefär 2.5-3m på flykt (Källa 1) vilket innebär att - på grund av att vår välavlönade kommissionär klantat till det eller bara tyckt "såklart vi kan hjälpa, Svenskar klarar högre skattetryck" - kommer vissa länder bli överfulla.

+++
K1: https://data2.unhcr.org/en/situations/ukraine
Citera
2022-03-11, 22:37
Medlem
Jag tar gärna emot dom. Hellre det än afrikaner och mellanöstern pack som inte gör rätt för sig.

Ukrainare tror jag kommer vara en annan sorts flykting som inte kommer sitta hemma och suga på statens tutte och käfta på stan. De kommer jobba hårt och käfta på stan.
Citera
2022-03-11, 22:39
Medlem
Skafferns avatar
Som jag skrivit innan så är risken väldigt stor att detta "bRodErfOlk soM äR krIStNa" är här för att stanna. Ryssjävlarna har stor "chans" att vinna kriget och då vill dessa kvinnor & barn inte åka hem. Tvärtom kommer de då att familjeåterförenas med sina män här i Sverige.
Ukraina är ett skitland och har alltid varit så. Och det beror inte enbart på att man har Ryssland som granne. Det beror på invånarna i Ukraina. Tyvärr
Tänk er 200000 ukrainska kvinnor & barn som ska ha socialbidrag. Barnbidrag. Läkarvård. Bostad. Skola. Mödravård. Mat. SFI. Sociala insatser. Terapi.
Hela svenska allinclusive paketet
Och plussa sedan på med deras övriga familjemedlemmar som riskerar att komma som ett brev på posten om ett tag.
Juggarna som kom på 90talet har fortfarande inte åkt hem?
Jag som svensk skattebetalare får betala som vanligt.
Araber, sydamerikaner, afrikaner, slaver
Vad sägs om att försöka hålla Sverige svenskt??
Citera
2022-03-11, 22:40
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsvensken
Hur ska logistiken kring flyktingmottagandet fungera. Svenska folket verkar iallafall vara mycket villigare att hyra ut sommarstugor, ta hit flyktingar av egen vilja genom att hyra bussar ofta, men trots att många på olika sätt vill hjälpa de nyanlända ukrainarna så finns det väldigt få bostäder. Hur ska detta lösas på bästa möjliga och snabba sätt?
Finns hur mycket bostäder som helst. Du anar inte hur mycket som står tomt, ensamma gamlingar i hus med mera. Dessa ger man inte bort till kleti och pleti från Mena.
Citera
2022-03-11, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haziza
Är detta utöver de 80000 tusen svartskallar vi plockar in varje år?

Även om jag inte håller med om ditt ordval så instämmer jag i din fråga. Kommer man nu stoppa all annan invandring för att kunna finansiera det här?

63mdr SEK till försvaret förra året, man vill öka detta 2% (1mdr SEK) och Damberg tycker det ska finansieras genom att Svenskar som redan lider av inflation och andra ökade kostnader - ska betala mer skatt. Samma år gick 47mdr SEK till internationellt bistånd.

Rent teoretiskt kanske man inte behövde öka skatten för oss. Rent teoretiskt kanske man kunde dra in på vissa kostnader ... och fortfarande hjälpa dessa äkta flyktingar fram till det att de återvänder.

Dock ej säkert att de någonsin återvänder. Att Ryssland förr eller senare vinner är det nog ingen som tvivlar på och varför skulle dessa vilja flytta till ett land där diktatur står på dagordningen? Snarare blir det väl så att de 200k vill få hit sina män och anhöriga, dvs. ytterligare 300k.
Citera
2022-03-11, 22:41
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Som jag skrivit innan så är risken väldigt stor att detta "bRodErfOlk soM äR krIStNa" är här för att stanna. Ryssjävlarna har stor "chans" att vinna kriget och då vill dessa kvinnor & barn inte åka hem. Tvärtom kommer de då att familjeåterförenas med sina män här i Sverige.
Ukraina är ett skitland och har alltid varit så. Och det beror inte enbart på att man har Ryssland som granne. Det beror på invånarna i Ukraina. Tyvärr
Tänk er 200000 ukrainska kvinnor & barn som ska ha socialbidrag. Barnbidrag. Läkarvård. Bostad. Skola. Mödravård. Mat. SFI. Sociala insatser. Terapi.
Och plussa sedan på med deras övriga familjemedlemmar som riskerar att komma som ett brev på posten om ett tag.
Jämför du folk från Ukraina med mena så säger det mer om dig. De från Ukraina är ambitiösa.
Citera
2022-03-11, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern

Det kommer nog också ta flera år att bygga upp allt det som har förstörts på några veckor. Invandringen kan vara positivt för Sverige rent samhällsekonomiskt också. Refugees Welcome!
Citera
2022-03-11, 22:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Jag tror vi ska förbereda oss på 200000. Och nästa år en miljon anhöriginvandrare. Det är nämligen inte folket från Ukraina som kommer att söka sig till Sverige. När EU öppnar gränserna är det avskrapet från jordens värsta skithål som hamnar här. Men Sverige "måste ju ta sitt ansvar" när resten av EU tar emot Ukrainas flyktingar.

Halleluja för denna utveckling!
Sverige kommer bli ett soptipp snart! fyfan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in