2025-11-20, 17:29
Medlem
Kundalinis avatar
Jag som inte samlar på saker har heller aldrig intresserat mig för att samla på filmer, och har inte lagt ner tid på att lyssna på regissörer kommentera sina filmer, men efter att råkat på Youtubekanalen MB Archives har jag hittat några guldkorn.

Den här videon där Coppola pratar om produktionen av Gudfadern är riktigt intressant. Han. pratar om sin egen oerfarenhet, tekniska aspekter kring hur man filmat vissa scener, val av kamervinklar men också många personliga minnen kopplade till relationer med skådespelare (eller avsaknad av relation) och andra kollegor.

https://www.youtube.com/watch?v=3afdrZflltY

Ett minus är att det är mycket stillbildsmaterial i videon, men jag antar att det är ofrånkomligt pga upphovsrättsliga skäl eller nåt. Men funkar att bara lyssna på samtidigt som man gör nåt annat.
Citera
2025-12-14, 21:26
Medlem
carminaburanas avatar
Jag kollade precis om hela trilogin med III utbytt mot CODA, och måste nog säg att jag tycker att hela rasket är gravt överskattat.
Citera
2025-12-17, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag kollade precis om hela trilogin med III utbytt mot CODA, och måste nog säg att jag tycker att hela rasket är gravt överskattat.

Vad är CODA ?
Citera
2025-12-17, 21:20
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 444platform
Vad är CODA ?

Coda är omklippningen av 3an som Coppola gjorde 2022
Citera
2025-12-31, 02:36
Medlem
Bartman777s avatar
Jag insåg precis att Gudfadern-boxen jag beställde innehåller The Godfather: Coda, och inte originalklippningen av filmen som jag sett förut.

Kan en omklippning verkligen rädda upp den dyngan?
Jag tyckte tredje filmen sög så fruktansvärt hårt alltså.

Jag ser Gudfadern I och II emellanåt, men hoppar alltid över trean efter att ha sett den en gång för många år sedan.

Vad säger ni andra som sett alla filmer och ser er som någorlunda Gudfadern-fans?
Jag har svårt att se att en omklippning ska rädda upp det där misstaget till film.
Citera
2026-01-18, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fringue
En sak jag grubblat över är hur Vito blev "made".
När man går med i maffian så genomgår man en ritual där man svär en ed, men i GF 2 så går han från tjuv till mafioso genom att döda Fanucci och bli känd som en handlingskraftig men rättvis man.

Framgick det i boken? Var ca 20 år sen jag läste den och kan inte minnas något om det.
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Håller med i rangordningen men även om 2:an är bra så kan jag inte låta bli att tycka att det blir lite för hattigt fram och tillbaka mellan dåtid och nutid. Den delen om hur den unge Vito går från springpojke till gudfadern känns inte riktigt utvecklad och hade kunnat vara en egen film, eller fått ta mer plats. Samtidigt som man, vid tillbakablickarna, får känslan att man missar något spännande som pågår i den delen som ska föreställa nutid. Filmen hade kanske tjänat på att vara lite längre. Trean är väl ok, även om det här känns som att Al Pacino är lite mer Al Pacino och mindre Michael Corleone än i del 1 och 2. Men inte alls så dålig som sitt rykte.
Jag håller med om att det är en ganska stor svaghet att utelämna hur han blev made. Passar på att upprepa frågan, framgår det i boken?
Citera
2026-01-19, 13:13
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Jag håller med om att det är en ganska stor svaghet att utelämna hur han blev made. Passar på att upprepa frågan, framgår det i boken?
Fast han blir väl inte medlem i någon familj? Han startar allt från grunden och då verkar det underligt att behöva genom gå något test eller liknande.
Citera
2026-01-19, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Fast han blir väl inte medlem i någon familj? Han startar allt från grunden och då verkar det underligt att behöva genom gå något test eller liknande.
Ja okej made är väl fel ordval men lite uppförsbackar med andra familjer borde ju ha funnits, eller de bara accepterade att en nobody kommer in och snor/förstör deras business? Det är väldigt hipp som happ i filmen.
Citera
2026-01-19, 13:37
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag insåg precis att Gudfadern-boxen jag beställde innehåller The Godfather: Coda, och inte originalklippningen av filmen som jag sett förut.

Kan en omklippning verkligen rädda upp den dyngan?
Jag tyckte tredje filmen sög så fruktansvärt hårt alltså.

Jag ser Gudfadern I och II emellanåt, men hoppar alltid över trean efter att ha sett den en gång för många år sedan.

Vad säger ni andra som sett alla filmer och ser er som någorlunda Gudfadern-fans?
Jag har svårt att se att en omklippning ska rädda upp det där misstaget till film.
Jag kanske är fel person att svara eftersom jag inte tycker att III är usel. Visst, inte lika bra som I och II, men ändå klart sevärd, och fortfarande bättre än många andra maffiafilmer.
Jag tyckte CODA lyfte filmen, men jag kan inte riktigt peka på vad eller varför, det är inga speciella scener jag reagerade över, men CODA hade ett bättre flyt. Jag tycker den är en bra avslutning på familjehistorien.
Citera
2026-01-19, 13:41
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Exakt, han är ju self-made, detta var ju när familjerna byggdes upp, inte när de redan fanns.
När ett antal familjer börjat etablera sig och började dela upp territorier så kom de också överens om samarbetsformer. Ganska sofistikerad organisation, som flög under radarn ganska länge.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Maffia#Historia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in