2022-01-06, 10:41
Medlem
Dessa konstiga helger är styggelse.
Vet inte vad man firar/sörjer.
Bolaget har stängt, tur att man laddade ordentligt igår och öl är inte bristvara.
Såg i almanackan igår av ren tillfällighet att en skithelg är på gång på torsdag och fick bråttom till Bolaget.

Lyfter åter frågan att avmonopolisera Systembolagets ensamrätt. Vi hederliga arbetare ska inte behöva anpassa våra liv till Systembolagets tider utan ska kunna gå till närmaste livsmedelsbutik som har öppet 8:00 till 23:00 och köpa livsnödvändiga varor.
Senast redigerad av SlowCooker 2022-01-06 kl. 10:53.
Citera
2022-01-06, 10:53
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123ddd
Vilka är ni, som firar jul idag, på trettondagen(alt igår, på trettondagsafton)??? Ni bör ju vara i majoritet i landet, eftersom "politiker valde" att hednagöra pingsten istället för trettondag jul.

JAG är ateist, firar varken när folk föds eller dör, bara jävligt nyfiken. 🤔

Befinner mig nere i Spanien och här firas 13 dagen som julafton i Sverige. Alla butiker är stängda och det är öde på gatorna. Julafton kändes mer som en vardag här nere.
Citera
2022-01-06, 12:19
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Befinner mig nere i Spanien och här firas 13 dagen som julafton i Sverige. Alla butiker är stängda och det är öde på gatorna. Julafton kändes mer som en vardag här nere.

Ja katoliker gör det . Firar jul nu
Citera
2022-01-07, 12:22
Medlem
nerdnerds avatar
Det svenska namnet "trettondagen" är rätt fantasilöst, imho, med bara numret på dagen där man räknar juldagen som "ettdagen". "Three kings" kallas den på engelska (fast "Epiphany" är mer korrekt), och liknande även på norska och danska, om de "tre vise männen" som följde stjärnan (som symboliseras av adventsstjärnan vi hänger i fönstren) för att hitta fram till den nyfödde Jesus.

Detta är nu kanske bara en fairy tale, men likafullt en del av vår kultur sen iaf tusen år eller så. Trist att så många är så kultur och historielösa.
Citera
2026-01-05, 08:17
Avslutad
Turerna kring trettondagen – vad är det egentligen vi firar?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/turerna-kring-trettondagen-vad-ar-det-egentligen-vi-firar
Citat:
Firandet i Sverige avtar - Folk, gärna unga män, som var utklädda till stjärngossar, rörde sig mellan olika gårdar och spelade upp bibelberättelser. I utbyte fick de mat och dryck att kalasa på senare under kvällen. – Den typen av firande finns inte kvar i landet längre förutom på skärgårdsön Möja, i princip.

Firar inte trettondagen, känns bortkastat, bättre att spara lite nu i dessa tider.
Citera
2026-01-05, 18:03
Medlem
oyegies avatar
Obligatorisk deltagande i mässan för katoliker på trettondagen.
För mig är det ingen jättegrej men skall i alla fall delta av ren respekt.
Vi lever i ett sekulärt land och folk fattar inte alla dessa kristna grejer som finns i almanackan eller knappt bryr sig.
Citera
2026-01-05, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Vi lever i ett sekulärt land och folk fattar inte alla dessa kristna grejer som finns i almanackan eller knappt bryr sig.

Kan ju i alla fall hämta en välsignelseremsa för 2026 om det delas ut där du bor.
Citera
2026-01-05, 19:32
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Så är det nog. Är ju med i en sån flerstämmig kör, och vi är iaf kallade imorgon, så det är bara att pulsa dit i snön. Blir nog stämningsfullt och fint, precis så där som julen gärna får vara, och lite av den glögg som vi har kvar när vi kommer hem.

Och om en vecka till är det tjugondag Knut, och dags att packa ihop julen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in