Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-08, 18:11
  #661
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Men inte ens den artikeln ger någon fungerande länk till originalkällan.

Jag kan inte ryska men du kan säkert så du kan hitta den på "The latest statistics from the Rostat site"
Citera
2022-01-08, 18:12
  #662
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Ja. Kanske. Men Sverige är en liten stat, och ens att tillfredsställa sina medborgare med toaletter kan inte förhindra att dess terrorister sprids över världen.

Ryssarna klarar inte av det heller.
Citera
2022-01-08, 18:14
  #663
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
med tanke på att federationen inbegriper muslimska avkrokar som tjetjenien, dagestan, tatarstan och ingusjien är jag inte förvånad. dom förökar sig som råttor och är mentalt förhindrade att själva skapa sin egen lycka, allt ska komma gratis från allah.

men naturligtvis bör du ändå hosta fram en bättre källa.

Vi pratar om nästan 25 procent av befolkningen. Sen är väl Ryska staten ansvarig för hela sin befolkning. Om inte så borde man ju lämna de man inte vill ansvara för.
Citera
2022-01-08, 18:20
  #664
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det står att siffran är från januari 2012, dvs den är ett decennium gammal. Dessutom saknas länk till originalkällan, så man ser inte om Vedomosti tolkat siffrorna på rätt sätt.
Det stämmer och artikeln är från 2013. Det verkar som att du litar mindre än jag på vad som skrivs i ryska tidningar, men du har säkert bättre erfarenhet av detta än jag. Du har ju alltid möjlighet att kontakta Юлия Петрова och fråga. Hon jobbar fortfarande på tidningen så ring +7 495 956-34-58 eller +7 495 956-07-16.
Citera
2022-01-08, 18:36
  #665
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Det stämmer och artikeln är från 2013. Det verkar som att du litar mindre än jag på vad som skrivs i ryska tidningar, men du har säkert bättre erfarenhet av detta än jag.
Jag utgår aldrig från att något som står i en tidning är sant, oavsett om den är svensk, rysk, tanzanisk eller mexikansk - varför skulle jag göra det? Givetvis måste man alltid göra en rimlighetsbedömning av informationen och kolla upp alla faktauppgifter mot andra källor, egna erfarenheter, osv.
Citera
2022-01-08, 18:50
  #666
Avstängd
Rysk-pravdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ryssarna klarar inte av det heller.
Men det är stor skillnad mellan Sverige och Ryssland. I Ryssland förtrycks diktaturen och de fattiga ryssarna av en hänsynslös despot. Och Sverige är ett idealiskt land, en mentor för alla världens små länder, demokratins födelseplats, som är bebodd av demokratiska gudar.
Citera
2022-01-08, 18:58
  #667
Medlem
platyzmas avatar
Det kanske vore smartare för Putler att stödja förra diktatorn än nya diktatorn.
Citera
2022-01-08, 19:03
  #668
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Men det är stor skillnad mellan Sverige och Ryssland. I Ryssland förtrycks diktaturen och de fattiga ryssarna av en hänsynslös despot. Och Sverige är ett idealiskt land, en mentor för alla världens små länder, demokratins födelseplats, som är bebodd av demokratiska gudar.

Yup. Censur, pöbelmentalitet och uthängning av alla oliktänkande. Sverige i ett nötskal.
Citera
2022-01-08, 19:33
  #669
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det är rena vetenskapen att hitta på Rosstats sajt, och det är inte jag som påstått att "47 miljoner saknar varmvatten", men här är en artikel som säger att det är drygt 10%, vilket då borde motsvara runt 15 miljoner, vilket jag tycker känns betydligt mer trovärdigt. Det motsvarar ungefär befolkningen i de värsta och mest avlägsna avkrokar man kan hitta i världens största land.

https://m.realnoevremya.ru/news/1350...goryachey-vody

Propagandan bygger ofta på mer eller mindre subtila misstolkningar av information. I detta fall gissar jag att man fick fram siffran 47 miljoner genom att räkna med alla som har en egen varmvattenberedare hemma som komplement till det kommunala varmvattnet. Jag har en sådan hemma som kommer till användning 1-2 gånger om året, när det centrala varmvattnet stängs av pga reparationer av rörsystemet. Jag har alltså kommunalt varmvatten ca 99% av tiden, men räknas med en sådan definition som en av de "47 miljoner" som "inte har varmvatten".
Jag tror inte att uppgifterna från 2012 var propaganda, utan det var sannolikt så att ca 47 miljoner inte hade varmvatten.

Den länk du anger nu refererar även till Rosstat och de skriver att 2018 hade 11,8 % av husen och lägenheterna i Ryssland som var anslutna till den centrala vattenförsörjningen inte varmvatten, och att 30,6 % av bostäderna har varmvatten tack vare egen vattenvärmning. Betyder det att 42,4% av de som är anslutna till vattennätet enbart har kallvatten?

Totalt är 90,3% av husen anslutna till ett centralt vattensystem.

länk: https://m.realnoevremya.ru/news/1350...goryachey-vody
Citera
2022-01-08, 19:41
  #670
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Jag tror inte att uppgifterna från 2012 var propaganda, utan det var sannolikt så att ca 47 miljoner inte hade varmvatten.

Den länk du anger nu refererar även till Rosstat och de skriver att 2018 hade 11,8 % av husen och lägenheterna i Ryssland som var anslutna till den centrala vattenförsörjningen inte varmvatten, och att 30,6 % av bostäderna har varmvatten tack vare egen vattenvärmning. Betyder det att 42,4% av de som är anslutna till vattennätet enbart har kallvatten?

Totalt är 90,3% av husen anslutna till ett centralt vattensystem.

länk: https://m.realnoevremya.ru/news/1350...goryachey-vody
Verkar vara mycket lek med ord här. Om jag bor i ett hus i Sverige och värmer mitt eget vatten mha en varmvattenberedare, betyder det då att jag "inte har varmvatten"? Hur många svenskar är det då som "inte har varmvatten"?
Citera
2022-01-08, 19:49
  #671
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Blinken: Svårt att få hem Ryssland
USA:s utrikesminister Antony Blinken ifrågasätter Kazakstans beslut att be Ryssland om militär hjälp för att hantera de våldsamheter som pågår i landet, rapporterar BBC.
– När Ryssland väl är i ditt hus är det ibland mycket svårt att få dem att lämna, säger han under en pressträff.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...a-hem-ryssland

Men svenska propagandakorrespondenter kommer aldrig att minnas den amerikanska ockupationen av Irak, Japan och Tyskland.

Haha. Så källan är Blinken. Tänkte väl varför påståendet sprider sig fortare än omikron bland svenska medier. Vad ska man dra för slutsats av detta? Att det är amerikansk operation i Kazakhstan?

Skulle inte bli förvånad. Rätt så amerikanskt modus operandi som alla använder där. Tror de har utbildning på det på politrukskolorna.

Alltså man har något man vill sälja. Man spanar på sociala medier efter någon som verkar få många likes för något som man tycker kan lyftas fram och utnyttjas. Man ser till att det lajkas mer. Kanske köpa en legoarmé av lajkare från Indien. Det gjorde Theranosbruden. När det börjar trenda då brukar västmedia haka på. Me too skapade man så.

Så jag kan tänka mig att då folk i Kazakhstan vaknade 1 jan och upptäckte att energipriserna hade gått upp rejält, då började de tåga iväg mot de styrande. Verkar ha varit bra mycket fler än den 16 dec då man hade demos för demokrati. Den försnillande fd bankmannen Mukhtar Ablyazov uppmanade dessutom till protest på insta så det kan ha varit ett tecken för anhängare att ansluta sig till de protesterande.

Rapporterna som jag såg sa att allt var lugnt tågande i början men sedan dök unga män upp och började sätta eld på bilar och hus och härja i största allmänhet.
Citera
2022-01-08, 20:10
  #672
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Blinken: Svårt att få hem Ryssland
USA:s utrikesminister Antony Blinken ifrågasätter Kazakstans beslut att be Ryssland om militär hjälp för att hantera de våldsamheter som pågår i landet, rapporterar BBC.
– När Ryssland väl är i ditt hus är det ibland mycket svårt att få dem att lämna, säger han under en pressträff.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...a-hem-ryssland

Men svenska propagandakorrespondenter kommer aldrig att minnas den amerikanska ockupationen av Irak, Japan och Tyskland.

Och ryssarna tycker att uttalandet är ett dåligt skämt.

”Antony Blinken försökte dra ett kul skämt i dag om de tragiska händelserna i Kazakstan”, skriver det ryska utrikesdepartementet på Facebook, och fortsätter:

”Ett tölpaktigt försök”.


Omni.se
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback