2022-01-04, 13:08
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Ganska många som anser att Breivik ”did nothing Wrong” och bör släppas

Vad anser ni om saken? Bör han få chansen?
Till att börja med är det ju uppenbart att karln är spritt språngande galen och utgör en fara för allt och alla runt omkring honom, av den anledningen sitter han bra där han sitter.

För det andra kommer det knappast leda till något gott att släppa ut honom. Vad ska han göra ute?

"Hej, jag heter Anders Breivik och är dömd för terroristbrottet på utöya och jag säker härmed jobbet som...."

Nä, det lär inte funka så bra.

Sist men verkligen inte minst är jag rätt säker på att det bland de anhöriga till de som dog finns de som har lite svårare med överseende för attentatet och de kommer troligen ta honom själva, alternativt leja nån att göra jobbet åt dem.
Citera
2022-01-04, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo Tony Olsson är väl ett bra exempel på det. Inte direkt skötsam men har fått tidsbestämt. Arklöv har skött sig får det inte. Så det här med skötsamhet ligger nog mycket lägre än det här med vilken fara för samhället som föreligger vid frigivning. Kriminalvården brukar poängtera att det här med återfall bland tidigare livstidsdömda är extremt liten just för att de vill ha kvar systemet med tidsbestämning. Sedan att man som Norge förmodligen gör med Breivik så har man alltid möjligheten att hålla riktigt farliga inlåste för alltid.

Dock är inte Sverige eller Norge för den delen ensamma om den hör problematiken. I Sydamerika fanns i många länder inte livstid ens i straffskalan. Det mesta en person kunde sitta inne var runt 20 år vilket innebar för exempel att nr 2 av världens värsta seriemördare någonsin idag är en fri man och den värsta någonsin kan bli fri 2023. De mördade var och en ett par hundra barn, alltså fler än Breivik.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_serial_killers_by_number_of_victims

När en livstidsdömd ansöker om att få sitt livstidsstraff tidsbestämt så prövas risken för återfall.
Detta gör man genom att kolla hur personen skött sig under sin anstaltstid, om personen deltagit i arbete/utbildning/program. Ser till hur den intagne ser på sina brott idag (har man erkänt? har man förstått vad man gjort? ångrar man brottet? arbetar man med sig själv? osv), hur kontaktnätet ser ut utanför anstalten, om man ordnat något jobb eller sysselsättning när man kommer ut. Så det räcker ju inte bara med att man "sköter sig på anstalten".

Skillnaden mellan Jackie Arklöv och Tony Olsson (nu Byström) är ju att Arklöv även dömts för Folkrättsbrott och att man därför ser att han behöver längre och mer omfattande rehabilitering, än Tony Olsson, och att det fortfarande finns en konkret och beaktansvärd risk att Arklöv återfaller i allvarlig brottslighet.

Du får gärna uppdatera mig om jag missat något. Men var det inte så att Tony Olsson efter rymningen 2004 skötte sig ganska bra? Han både gifte sig, skrev böcker, gjorde en filosofie kandidat i historia och satsade på en doktorsexamen. Som sagt uppdatera mig gärna om jag missat något :-)
Citera
2022-01-04, 14:01
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Skulle Breivik släppas ut så vädjar jag till Storboda att släppa Lasermannen så han kan avrätta det aset en gång för alla.
Citera
2022-01-04, 14:27
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Ganska många som anser att Breivik ”did nothing Wrong” och bör släppas
Breivik gjorde fel.
Nä men allvarligt talat, de återprövar väl bara för att det står i lagen att de måste. Känns ju givet att Breivik kommer att befinna sig i ett litet rum ett bra tag till, eventuellt hela livet ut.
Citera
2022-01-04, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Det är ju dyrt och besvärligt att låsa in folk i långa perioder.

Jag skulle önska man kirurgiskt oskadliggjorde grova brottslingar istället. Snippesnipp, klipp några nerver, så sitter de i rullstol resten av livet. Svårt springa runt och begå brott om man inte kan gå. Eller röra armarna. Behöver de hjälp att äta kan de få hemtjänst, om de visar respekt för personalen. Annars kan de svälta.

Brottslighet är så otroligt enkelt att lösa, om vilja finns.

Ja, det där du skrev nu innehåller ju fel i såväl rättssäkerhet, som i logik.

1. Tror du på riktigt att endast armar och ben är roten till mord/våld? Ja, om det hade varit så enkelt!?
Hur mycket av den grova brottsligheten tror du inte uppkommer av att de äldre gängmedlemmarna lurar/tvingar/motiverar de yngre att utföra brotten? Hur många fall tror du inte har en anstiftare - som fysiskt inte gör någonting själv? Hur många fall tror du inte det finns folk som är medhjälpare till morden, utan att själva begå dom? Och tänk dig i hur många mord-fall som internet, telefonen, EncroChat-appar mm är lika viktiga för morden som själva vapnet/våldet är?

2. Hur mycket tror du inte det hade kostat att göra sådana här ingrepp på människor som därefter kommer behöva vård, hemtjänst/personlig assistans, hjälpmedel, anpassade bostäder, färdtjänst, sjukersättningar, förtidspension etc?
Du har möjligen inget lite bättre alternativ?

3. Det är ju också så att när man kommer ut så har man avtjänat sitt straff (vare sig man suttit i 4, 18 eller 30 år) och skall kunna börja om från noll igen. Men det gör man ju inte isåfall, eftersom kroppen fortfarande är förlamad och benen/armarna inte bär. Det straffet avtjänas ju aldrig?
Senast redigerad av Haaaaag 2022-01-04 kl. 14:39.
Citera
2022-01-04, 19:02
Avslutad
Anses han inte farlig efter avtjänad tid blir han ju frisläppt. Det är lagar som styr detta.
Citera
2022-01-04, 20:09
Bannlyst
Det er ju allmant kant att kriminella far ses med tjejer i viss privatmiljo en kort tid, manga blir gravida pa det sattet vilket er sjukt men ja.. Fragan er om Breivik har denna mojlighet som swedish kriminella och gjort nan norsk pa smallen for visst fick han en massa karleksbrev val?
Citera
2022-01-04, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Har du någonsin sett en massmördare gå fri i Sverige? :-)

Kommer knappt på någon massmördare i Sverige förutom Akilov. Men nä, jag tror Breivik hade bedömts som så psykiskt förlorad att fängelse hade ansetts meningslöst.
Citera
2022-01-04, 22:53
Medlem
TheJackets avatar
Han kommer sitta minst 21 år
Citera
2022-01-04, 22:55
Medlem
Kebbabturkens avatar
Han är en hjälte som ville stoppa importering av araber. Han får gärna komma till Sverige och rensa lite.
Citera
2022-01-05, 12:09
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Vilka är "de många" som anser att han inte gjorde något fel menar du?
Kan ju rimligen inte vara några friska individer.

Han borde skjutits invalid av polisen, hade varit det bästa. Ett skott som paralyserat honom från nacken och nedåt hade varit perfekt för en idiot som Breivik.
Det är ju advokaten som intygar detta.

Nu spekulerar jag lite men det kanske rör sig om hundratusentals lokalt och miljoner globalt. Egentligen bara advokaten som kan göra en begåvad gissning baserad på de som hört av sig till honom.

Jag tror dock att många inte skyltar med åsikter idag. Antingen man röstar på SD eller hyllar Anders eller gör både ock.
Citat:
Det finns många som håller med Breivik

https://www.lundagard.se/2013/02/08/det-finns-manga-som-haller-med-breivik/
Citera
2022-01-05, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Kommer knappt på någon massmördare i Sverige förutom Akilov. Men nä, jag tror Breivik hade bedömts som så psykiskt förlorad att fängelse hade ansetts meningslöst.

Akilov, med sina 5 mord är inte värst. Utan det är Mattias Flink som dödade 7 personer i Falun 1994.

I modern tid kan jag därefter bara komma på Tommy Zethraeus som dödade 4 personer i Stureplansmorden 1994 och Zoran Radovanovic som mördade 4 personer i Hökensås 2015.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in