2026-07-29, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
.
FYI, nu är ju Kläbo inte vem som helst! Johannes är ju den bästa skidåkaren, oavsett kön, som världen skådat sedan 1870!

Man behöver inte ha bästa tekniken för att vinna - se på Jessie Diggins, massor av VC-bucklor och tjänat massor av pengar, med en ganska usel teknik!!

Med tanke på alvars talang och det han presterat i långlopp och i JVM så förväntar jag mig att han kommer hamna på kläbos nivå inom några år om han nu väljer att satsa på världscupen.
Det går absolut att ha visuellt dålig teknik som skidåkare, det har vi sett förut också men det som spelar roll är hur mycket kraft du får av tekniken och hur uthållig du är i den tekniken.

Bara jämför samuelsson med johannes bö när dom åker, Bö åker tekniskt fullälndat medans samuelsson inte alls åker lika vackert, och samuelsson har ibland varit snabbare i spåret än bö, så man ska inte lägga för stor vikt i hur en teknik ser ut.
Citera
2026-08-29, 19:11
Medlem
Vann aliansloppet idag, såg ut som han hade rätt bra kontroll över det på slutet.
Hade gärna sett att aliansloppet hade lite mer backar och backar där man inte fick staka likt en wc tävling.
Citera
2026-08-30, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Vann aliansloppet idag, såg ut som han hade rätt bra kontroll över det på slutet.
Hade gärna sett att aliansloppet hade lite mer backar och backar där man inte fick staka likt en wc tävling.

Han blev diskad, jävligt konstigt eftersom han inte tjänade något på att åka fel och hade vunnit ändå
Citera
2026-08-30, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Han blev diskad, jävligt konstigt eftersom han inte tjänade något på att åka fel och hade vunnit ändå

Ja, fel tycker jag också, var väl så att dom bara följde följebilen också.
Alvar lämnar idag i protest och ocker inte idag, rätt gjort enligt mig.
Citera
2026-08-30, 16:58
Medlem
Citat:
Ja, fel tycker jag också, var väl så att dom bara följde följebilen också.
Alvar lämnar idag i protest och ocker inte idag, rätt gjort enligt mig.
Varje åkare har ansvar för sina skidor. Åker man fel eget ansvar. Korrekt flytta ner .
Citera
2026-08-30, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knyck
Varje åkare har ansvar för sina skidor. Åker man fel eget ansvar. Korrekt flytta ner .

Du förstår inte.
Ledningsbilen åker fel, åkarna följer efter.
Det man ofta kollar efter också är om åkarna som åkt fel tjänat något på det, och det tror jag inte alvar har gjort, såg iaf inte ut så på tv när dom åkte.
Citera
2026-08-31, 19:49
Medlem
Citat:
Du förstår inte.
Det man ofta kollar efter också är om åkarna som åkt fel tjänat något på det, och det tror jag inte alvar har gjort, såg iaf inte ut så på tv när dom åkte.

Fast de åkare som följde ledarbilen när klungan delades upp första gången var de som åkte rätt. De som höll rakt fram på stora vägen åkte vad jag förstår fel hela vägen fram till upploppet. De tjänade 15-20 meter på de som följde ledarbilen.
Alvar och några till åkte altså rätt när de följde ledarbilen men sedan närmare måöet så bytte de och anslöt till gruppen ute på vägen, Musgrawe och två till följde den rätta bansträckningen på cykelbanan, kanske att en av den bytte ut aldeles på slutet.
Citera
2026-09-04, 13:09
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Du förstår inte.
Juryn har bestämt sig och alla 20 deltagare blir diskade.
Det blir nog en rolig historia om några år men just nu är det nog både surt och pinsamt.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/vandningen-alla-diskas-efter-kaosloppet-i-trollhattan-/

"Dagen efter kaosloppet meddelande arrangören att de kommer dela ut prispengar även till bortdömda åkarna.

Resultatet överklagades från svenskt och norskt håll och hamnade på internationella skidförbundet (Fis) bord. De har nu beslutat att samtliga 20 åkare som körde fel ska diskas. "
Citera
2026-09-04, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Juryn har bestämt sig och alla 20 deltagare blir diskade.
Det blir nog en rolig historia om några år men just nu är det nog både surt och pinsamt.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/vandningen-alla-diskas-efter-kaosloppet-i-trollhattan-/

"Dagen efter kaosloppet meddelande arrangören att de kommer dela ut prispengar även till bortdömda åkarna.

Resultatet överklagades från svenskt och norskt håll och hamnade på internationella skidförbundet (Fis) bord. De har nu beslutat att samtliga 20 åkare som körde fel ska diskas. "

Haha, jag läste nyheten igår om att alvar och musgrave skulle få 50k var, men detta är alltså återigen ändrat idag?

Eftersom det är flera åkare som lyckats åka fel vid mer än ett tillfälle kanske arrangören borde inse at dom inte varit tillräckligt tydlig i banmarkeringen?
Hade också varit roligt att veta om alvar ens tjänade något på att åka fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in