Citat:
Ursprungligen postat av
Somalimonkey
Lita på rättssäkerheten? Ja, vårat rättsystem är så säkert och rädd för att dömma fel så vi släpper mördare lösa på gatan. Detta är ju inget nytt, har du legat under en sten senaste 20 åren?
Med resonemanget "hellre fria än fälla" så KOMMER mördare, pedofiler och annat pack klara sig utan straff.
Och nej jag är ingen åklagare, och ja jag har läst abbes fup och dessutom lyssnat timtals på rättegångsmaterial från hans fall. Rätten kom fram till att abbe hade injicerat sin flickvän i halsen med narkotika, men kunde inte styrka vilken mängd han sprutat in och således kunde dom inte vara säker på att det var därför hon dog. Även fast dödsorsaken var en överdos. Hovrätten menade på att hon kunde ju ha orskat detta delvis själv, även om dom var enig att abbe faktiskt hade injicerat henne.
Men han kanske bara sprutade in tramadolen i hennes hals för att vara snäll med henne? *Tihihihihi*
Både Annie och tidigare flickvänner har anmält och dokumenterat skador på sin kropp som Abbe har tillfogat dom. Även massa textmeddelanden där han hotar dom till livet.
Men det är klart att vi ska lita på rättssäkerheten, han verkar ju vara en helylle-kille. Nästa gång du ska komma med pekpinnen kan du ju åtminstone sätta dig in i fallet, hade du läst på innan hade vi inte behövt ha den här skämmiga diskussionen. Ja, skämmigt från din sida alltså.
Har även läst denna fup fyi.
Något mer?
Jag vet inte vilken samhälle du vill leva i, men Jag vill inte leva i ett samhälle där staten har en sån makt att fälla personer hursomhelst. Dessutom anser Jag inte att "mördare" och "våldtäktsmän" går fria, utan att
dom är osklydiga tills dom bevisas motsatsen i rättegång. Att du kallar dom "mördare" och "våldätksmän" är bara du som antar att dom har begått ett brott på dina subjektiva tolkningar. Om du inte litar på rättsäkerheten, ja då kan gå till en outtagen område ute i antarktis och skapa ett nytt land, som lever under din diktatur. Om du inte litar på rättsäkerheten i vissa enskilda brott, då kan Jag hålla med dig att sånna fall kan finnas. Men att generellt trycka ner "rättsäkerheten" som ett koncept är bara idiotiskt tycker Jag.
Jag har också läst en del av FUP:en i Abbes fall. Och det enda Jag kan säga att hon var en äcklig knarkare precis som han. Hon nämnde saker som "vill ha mer tramadol, orkar inte längre etc..." dessutom var hon också våldsam i relationen och skrek och kastade saker på honom. Oftas registrerar vi inte dessa saker som "våld" när en kvinna utför det på män. Men ska inte gå in i en rant om detta....
Jag litar i alla fall på rätt systement eftersom Jag har inte läst överdrivet mycket om detta fall. Om du tycker att du har gjort det då får det stå för dig. Men Jag litar hellre på rätten än din interpretation.