2021-12-23, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Du tror inte att någon skapat universum eller människan? Du tror inte det finns någon plan bakom utan allt är random?

Människan och annat liv som system har diverse mål att uppfylla för överlevnad. Exempelvis: hitta mat, hitta vatten, hitta en partner och föröka sig. Då människan har en såpass utvecklad kognitiv förmåga blir målen mer komplexa och abstrakta - det fungerar ändock på samma sätt.

Om du tar bort människans perspektiv från ekvationen blir saker såsom mening, plan och skapare onödiga. Då är det enkelt att ta bort gud. Om allting sker enligt orsakssamband finns det för övrigt inget ”random”.
Citera
2021-12-23, 10:43
Medlem
kalkryggars avatar
Finns ingen korrelation mellan antal celler i människans kropp och antal galaxer i universum. I så fall så får du visa det på ett trovärdigt sätt.

Att hänvisa till en uråldrig sagobok (Bibeln) hoppas jag är självklart även för dig att det inte håller i en argumentation på 2000-talet.

Det närmsta vi kan kalla för plan när det gäller människan är evolutionen som vi är slavar under.
Citera
2021-12-23, 11:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Finns bara en religiös skrift som uttrycker det. Att vi är skapade som en avbild av Gud. Jag refererar till den - Bibeln alltså.
Men vart ska den här tråde nu då? Nu har ju hela grundpremissen för den fallerat, eftersom det finns betydligt fler galaxer i universum än celler i kroppen.
Citera
2021-12-23, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feverilex
Människan och annat liv som system har diverse mål att uppfylla för överlevnad. Exempelvis: hitta mat, hitta vatten, hitta en partner och föröka sig. Då människan har en såpass utvecklad kognitiv förmåga blir målen mer komplexa och abstrakta - det fungerar ändock på samma sätt.

Om du tar bort människans perspektiv från ekvationen blir saker såsom mening, plan och skapare onödiga. Då är det enkelt att ta bort gud. Om allting sker enligt orsakssamband finns det för övrigt inget ”random”.

Det ryktas om 1 eller 2 biljoner galaxer
Men i varje galax finns ett par hundra miljarder solar och planeter
Så det är betydligt fler byggstenar i det stora bygget.

Nu är det så att den där guden är en andlig kraft. Alltså inte en materiell. Så omm du vill se en större bild - borde du försöka inkludera ett immateriellt plan också.
God Luck
Citera
2021-12-23, 14:23
Medlem
Tanken jag lekt med de gånger man råkat funderat på detta är att t.ex. varje solsystem eller galax är som en atom i "guds" "kropp" :P Inte för att jag tror på gud, but..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in