2021-12-20, 18:55
Medlem
Wachtmans avatar
Hej.

Svärmor har en S70 som jag tänkte hjälpa henne att fixa. Problemet är att bilen känns allmänt svag och ryckig vid gaspådrag. Hon menar att det kändes mest på lägre varv men nu har det klättrat upp.

Kikade på tändspolarna men de ger ifrån sig gnistor så de verkar fungera. Tänkte pröva att byta tändstift men hon menar att detta skall vara nyligen gjort. Har prövat med att sätta i sån där rengöringsmedel i bensinen också men det har inte hjälpt.

Några idéer vad det kan vara och hur man felsöker?
Citera
2021-12-20, 18:59
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wachtman
Hej.

Svärmor har en S70 som jag tänkte hjälpa henne att fixa. Problemet är att bilen känns allmänt svag och ryckig vid gaspådrag. Hon menar att det kändes mest på lägre varv men nu har det klättrat upp.

Kikade på tändspolarna men de ger ifrån sig gnistor så de verkar fungera. Tänkte pröva att byta tändstift men hon menar att detta skall vara nyligen gjort. Har prövat med att sätta i sån där rengöringsmedel i bensinen också men det har inte hjälpt.

Några idéer vad det kan vara och hur man felsöker?

Felaktiga tändstift hade jag problem med på en S70. Jag köpte Champion och den blev ryckig.
Bytade till NGK och den gick perfekt.
När man beställer stift till bilen så får man en massa förslag och man blir sugen på att spara pengar. NGK funkar alltid! Tänk på att inte sätta fett på tändstiftsgängan, NGK har redan en speciell beläggning från fabrik 👍
Citera
2021-12-20, 19:47
Medlem
Oberschinns avatar
Kollat soppafiltret?
Citera
2021-12-20, 19:55
Medlem
Thunderaces avatar
Igensatt vevhusvent. Kör för lite och för korta sträckor.
Citera
2021-12-21, 05:44
Bannlyst
Lämna den till verkstad om du inte kan meka
Citera
2021-12-21, 12:33
Medlem
Du kan ju alltid titta på stiften än att lita på att en verkstad har bytt.
Även om man har gnista så innebär det inte att gnistan är tillräckligt bra. Kan mkt väl var tändspolar som är på väg att ge upp.
Har du kollat kablarna som går till tändspolarna? Den där motorgenerationen har en korkad lösning. Kablarna går i plaströr som inte är värmebeständiga vilket ofta gör att de hårdnar och går sönder. Om så är fallet med denna motor så börja med att isolera upp kablarna.
Kan du meka?
I så fall rekommenderar jag att du gör en service där du byter alla servicepunkter inom tändning, lufttillförsel samt bränsletillförsel
Citera
2021-12-21, 15:05
Medlem
Wachtmans avatar
Tack för svar. Är en amatör på mek men skall testa att byta stiften först och se huruvida det hjälper. Återkommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in