2026-04-18, 09:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Våra vatten blir allt bättre. Bäver har tex återvänt till Säveån mellan Lerum och Göteborg.
Jag såg mitt livs första utter här i skåne i år.

Så det är inte så konstigt att du och jag ser nya djur. De börjar återhämta sig i just vattendrag.

Ute i västerhavet har tonfisken kommit tillbaka sedan 50-talet. Tumlarna blir fler mm mm.

Nu har ju inte bäver något med vattenkvalité att göra , eftersom bävern lever långt ned i ekosystemet och äter växter så kan den simma i hur skitit vatten som helst
Citera
2026-05-21, 21:57
Medlem
Nyss hemkommen från strandpromenaden i Johannesfred väster om Stockholm. Tre bävrar som visade upp sig längs strandbrynet, lekandes, ätandes på buskar och simmande runt. Fascinerade djur.
Citera
2026-05-22, 11:04
Medlem
Snapcounts avatar
Ett tips från mitt bäverskådande i Oslo-trakten : De är mer punktliga djur. Så om du ser de vid säg..20:30 på kvällen, så är chansen ganska så stor att de dyker upp dagen efter mellan 20:15 till 20:45. De gillar inte heller rörelse, så stå still.

Roligaste jag har sett. Det var på våren och en ny bäverhanne skulle börja "claima" en annan bävers hi (?), och damen då antar jag.

Det blev en fight mellan de, och det var som att se kattungar fightas..
Citera
2026-05-22, 11:11
Medlem
TELAVIV91s avatar
Bävrar beter sig lite underligt och orädda ibland, utan att vara ett dugg tama för det.
Citera
2026-05-23, 12:05
Medlem
Trevligt att du fått se en bäver, hade gärna velat se en själv, och ta foto på den, men det är sällan jag har med mig mobilen eller kamera när jag är ute och tillfället dyker upp.

Det senaste jag såg var en utter förra året i södra Sverige vid en bro vid ett vattendrag. Tydligen enligt

https://mobil.artportalen.se/

kan du rapportera vad du har sett och var
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här