Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Långsökt kanske:
Vad som drar tillbaks kolven är märkligt nog den gummipackning som sitter längst fram inne i bromscylindern.
Packningen är rund som cylindern men har ett fyrkantigt tvärsnitt till skillnad mot en O-ring och när kolven trycks ut så "kantrar" packningen och drar sen tillbaks kolven när trycket släpper.
Slits ut med tiden.
Långsökt på så sätt att problemet inte verkar ligga vid kolven utan att oket inte flyter på glidpinnarna
tillräckligt lätt. Ett tätt ok som aldrig exponerats för fukt och som har rätt monterade packningar ska heller inte slitas ut på många mil, varken i kolv eller tätande packningar men det förutsätter att Händige Harry inte varit där och använt första bästa sprayburk med "nåt som smörjer" när han ansåg att det behövdes lite smörjmedel.
Skrotade en Toyota pga rost för ca 10 år sen och då tog jag tillfället i akt och dissekerade ett bromsok (fram) och det såg baske mig ut som nytt inuti, allt gummi var intakt, allt löpte som det skulle och så fast bilen gått ca 30' mil och mig veterligt aldrig hade behövt lagas nåt med bromsarna.