2021-12-12, 18:36
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuuuudent
Har du pluggat juristprogrammet? För isf känns dessa tips lite märkliga.. Vilka fristående kurser, det är väldigt få fristående kurser (som inte är programkurser) jag kan läsa för att sedan tillgodoräkna. Oavsett om jag nu ska ha läst massa fristående kurser så måste jag ändå komma in som vilken annan människa som helst.

Utomlands första året? Läsa law school i USA eller vadå??? Har jag en juristutbildning som är utländsk måste jag ändå komplettera 2 år.

Nej, Jag är ingenjör.
Jag har inte gjort detta själv men hört att om du "skuggläser" samma kurser och någon hoppar av jurist så kan du eventuellt få ta deras plats då de inte vill ha en ledig stol. Du får höra med studievägledaren på universitet om detta är möjligt för specifikt juristlinjen dock. Vet det funkar på en del andra program.

Nej, absolut inte USA. Alldeles för många skillnader och inte inom EU (Bologna programmet).
Snarare kanske typ Danmark eller Finland. d.v.s.. EU land och inom Norden samarbetet.
Finns ju många svenskar som läser läkare i Danmark och denna licens blir sedan valid rakt av i Sverige sedan.
Danmark har mycket lägre krav för att bli antagen som läkare.
Vet inte om detta även gäller för jurist dock.
Senast redigerad av duden83 2021-12-12 kl. 18:41.
Citera
2021-12-12, 18:39
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Inget av det fungerar. Hittar du bara på?

Du påstår jag ljuger och sedan frågar du om jag ljuger.
OK..
se mina svar ovan (mitt andra inlägg i denna tråd) till användare "stuuuudent".
orkar inte skriva två gånger.
Citera
2021-12-13, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Jag tror han syftar på kompletteringsutbildningen för utländska jurister som vad jag vet endast går att läsa på SU. Men det ställs betydligt högre krav än vad personen du citerade anger.

Till TS, juristprogrammet är inte för alla. Att du har ett genuint intresse är inget revolutionerande, de har de flesta innan/när de börjar. Utbildningen är otroligt bred vilket är bra på sitt sätt, vilket också gör mig lite orolig när du skriver att du endast behöver plugga ett ämne, ujiken för att ta ett exempel är en blandad kompott av flera ämnesområden på en okomplicerad eller mild basnivå. I alla fall, förr eller senare kommer du stöta på ett ämne som är så tråkigt att det inte går att beskriva, jag känner tex inte en själ som tyckte skatterätt var roligt att läsa (jag älskade det), själv tyckte jag associationsrätt var ett riktigt snark ämne, det är bara att bita ihop och kämpa på! Räkna med att läsa regelbundet och var väl förberedd inför föreläsningarna, ställ frågor och våga prata, anteckna/sammanfatta och repetera! Gör du detta kommer du inte ha några problem att klara utbildningen på utsatt tid med bra betyg. Att klara utbildningen gör alla som vill förr eller senare, du kommer bli förvånad av mängden idioter som tar sig igenom utbildningen, så detta behöver du inte oroa dig för. Ditt problem tycks dock vara att betygen inte räcker för att komma in och du verkar ha tillräckligt med insikt för att veta vad du behöver göra för att ta dig in. Vad du prioriterar är helt upp till dig, ingen väg är fel att gå. När det gäller kurserna kan du fråga om tentamenskompendium eller begära ut andra studenters tentor, detta brukar jag själv göra redan innan kursen startar så att jag har det nära till hands då det är dags att tentaplugga.

En annan väg vet ej om dessa program finns kvar är att läsa rättsvetenskap, det är "ungefär" som juristprogrammet fast endast 3 år och endast 180HP, om jag inte är helt fel ute kan du tillgodoräkna dig de flesta kurserna om du lyckas ta dig in på juristprogrammet (jag pluggade med en tjej som läste något sådant men hon valde att läsa om hela utbildningen eftersom hon endast fick tillgodoräkna sig lägsta möjliga betyg), men som sagt jag har ingen aning om detta fortfarande är möjligt och att boka tid med en studievägledare vore lämpligt. Lycka till.

De flesta har säkert ett intresse för juridik, hur många läser kurslitteratur för JIKEN en fredagkväll nej men har väl hört att jag kan mer om juristlinjen/yrket av verksamma jurister än vad det kunde innan de började.

Jag är extremt medveten hur juristprogrammet är uppbyggt, tro mig. Har lusläst samtliga universitets utbildningsplanen de senaste 4 åren, längre upp i tråden skrev jag vilka ämnen jag är mest intresserad av och det finns en anledning varför jag inte skrev med exempelvis skatterätt eller Associationsrätt för de vet jag att jag inte lär vara lika intresserad av. Sen att jag skrev juridik som ett ämne var kanske inte så jag menade. Även om skatterätt & Associationsrätt inte är några favoritområden så kommer jag troligtvis gilla de mer än jag gillade Naturkunskap eller räta linjens ekvation i gymnasiet.

Men tack iallafall för tipsen, snart 3 år sedan jag tog studenten och hoppat på olika utbildningar/jobb där det visats sig att tankarna går till jurist och juristprogrammet. Men sen är de mognes grej som endast jag vet, ingen SYV eller användare på flashback kan veta om juristprogrammet är något för mig.

Verkar finnas rättsvetenskap som kandidat på några lärosäten, ev en väg att gå men då vill jag nog faila på ujiken/juridisk grundår/hp några gånger till men ska absolut ha de i åtanke
Citera
2021-12-13, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
Nej, Jag är ingenjör.
Jag har inte gjort detta själv men hört att om du "skuggläser" samma kurser och någon hoppar av jurist så kan du eventuellt få ta deras plats då de inte vill ha en ledig stol. Du får höra med studievägledaren på universitet om detta är möjligt för specifikt juristlinjen dock. Vet det funkar på en del andra program.

Nej, absolut inte USA. Alldeles för många skillnader och inte inom EU (Bologna programmet).
Snarare kanske typ Danmark eller Finland. d.v.s.. EU land och inom Norden samarbetet.
Finns ju många svenskar som läser läkare i Danmark och denna licens blir sedan valid rakt av i Sverige sedan.
Danmark har mycket lägre krav för att bli antagen som läkare.
Vet inte om detta även gäller för jurist dock.

Som jag skrev tidigare tror jag, har man en utländsk juristexamen så måste man läsa 2 år på heltid på SU för att få en svensk examen. Känns inte värt alls. Sen finns de väldigt få (vad jag vet) fristående kurser som matchar de man läser på juristprogrammet. Det finns heller inget sätt att komma in på programmet bortsett från den vanliga intagningen. Jag kan tillgodoräkna mig kurser först när jag blivit antagen, via betyg, hp eller alternativt urval.
Citera
2021-12-13, 16:50
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Som jag skrev tidigare tror jag, har man en utländsk juristexamen så måste man läsa 2 år på heltid på SU för att få en svensk examen. Känns inte värt alls. Sen finns de väldigt få (vad jag vet) fristående kurser som matchar de man läser på juristprogrammet. Det finns heller inget sätt att komma in på programmet bortsett från den vanliga intagningen. Jag kan tillgodoräkna mig kurser först när jag blivit antagen, via betyg, hp eller alternativt urval.

Alltså ja...vad ska man säga?... det finns inga gratisluncher.
Känns lite som ett "suck...dagens ungdom.."-ögonblick för mig.

Har du inte betygen så fixar du betygen eller hittar en kreativ väg runt.
Är exempelvis två år extra studier för mycket så vill du det väl inte tillräckligt mycket bara.
Samma sak med betygen: har du inte orkat kämpa för att få betyg så har du inte.
Vad mer finns det att säga? Not much.
Citera
2021-12-13, 17:15
Medlem
Citat:
Alltså ja...vad ska man säga?... det finns inga gratisluncher.
Känns lite som ett "suck...dagens ungdom.."-ögonblick för mig.

Har du inte betygen så fixar du betygen eller hittar en kreativ väg runt.
Är exempelvis två år extra studier för mycket så vill du det väl inte tillräckligt mycket bara.
Samma sak med betygen: har du inte orkat kämpa för att få betyg så har du inte.
Vad mer finns det att säga? Not much.

Hahaha du verkar inte ens ha läst min fråga i mitt inlägg..
Citera
2021-12-13, 18:05
Medlem
duden83s avatar
Citat:

Nej, Sant. Kan ha missat någon information när jag skummade igenom.
Du var ju inte direkt kortfattad och rak på sak i din frågeställning..
Citera
2021-12-13, 18:16
Medlem
Citat:
Nej, Sant. Kan ha missat någon information när jag skummade igenom.
Du var ju inte direkt kortfattad och rak på sak i din frågeställning..

Vilket jag även skrev i samband med min fråga🤦🏻‍♀️
Citera
2021-12-13, 18:55
Medlem
Satsa allt vad du har på högskoleprovet, utan tvekan den mest effektiva sett till tid om du har disciplinen att lägga några timmar i veckan.

En bekant höjde sig från 0.8 - 1.55 på lite mer än ett halvår, killen är dessutom långt ifrån ett geni. Att få en resultat runt 1.4 - 1.5 är möjligt för de allra flesta med lite jävlar anamma.

Ett resultat på 1.3 - 1.4 så är du garanterad en plats på samtliga lärosäten förutom Lund, beroende på vilken termin du söker.
Citera
2021-12-13, 23:47
Medlem
duden83s avatar
Citat:

Så nu läste jag din fråga igen (guuud vad långrandigt skrivet).
Jag har inget att tillägga till det jag sa. Jag hade inte missat något relevant.

Känns lite som du är lite dryg med tanke på att jag försökt hjälpa dig..
men vissa är ju bra jävla otacksamma..
Senast redigerad av duden83 2021-12-13 kl. 23:55.
Citera
2021-12-14, 07:13
Medlem
Citat:
Så nu läste jag din fråga igen (guuud vad långrandigt skrivet).
Jag har inget att tillägga till det jag sa. Jag hade inte missat något relevant.

Känns lite som du är lite dryg med tanke på att jag försökt hjälpa dig..
men vissa är ju bra jävla otacksamma..

Har aldrig menat att vara dryg, sen att folk inte vill läsa frågan innan man ”hjälper” till är inte mitt fel
Citera
2021-12-14, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Satsa allt vad du har på högskoleprovet, utan tvekan den mest effektiva sett till tid om du har disciplinen att lägga några timmar i veckan.

En bekant höjde sig från 0.8 - 1.55 på lite mer än ett halvår, killen är dessutom långt ifrån ett geni. Att få en resultat runt 1.4 - 1.5 är möjligt för de allra flesta med lite jävlar anamma.

Ett resultat på 1.3 - 1.4 så är du garanterad en plats på samtliga lärosäten förutom Lund, beroende på vilken termin du söker.

Blir verkligen att satsa stenhårt på HP, nöjer mig med 1.2 också!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in