Citat:
Ursprungligen postat av
sweetcrypto
Jag tror han syftar på kompletteringsutbildningen för utländska jurister som vad jag vet endast går att läsa på SU. Men det ställs betydligt högre krav än vad personen du citerade anger.
Till TS, juristprogrammet är inte för alla. Att du har ett genuint intresse är inget revolutionerande, de har de flesta innan/när de börjar. Utbildningen är otroligt bred vilket är bra på sitt sätt, vilket också gör mig lite orolig när du skriver att du endast behöver plugga ett ämne, ujiken för att ta ett exempel är en blandad kompott av flera ämnesområden på en okomplicerad eller mild basnivå. I alla fall, förr eller senare kommer du stöta på ett ämne som är så tråkigt att det inte går att beskriva, jag känner tex inte en själ som tyckte skatterätt var roligt att läsa (jag älskade det), själv tyckte jag associationsrätt var ett riktigt snark ämne, det är bara att bita ihop och kämpa på! Räkna med att läsa regelbundet och var väl förberedd inför föreläsningarna, ställ frågor och våga prata, anteckna/sammanfatta och repetera! Gör du detta kommer du inte ha några problem att klara utbildningen på utsatt tid med bra betyg. Att klara utbildningen gör alla som vill förr eller senare, du kommer bli förvånad av mängden idioter som tar sig igenom utbildningen, så detta behöver du inte oroa dig för. Ditt problem tycks dock vara att betygen inte räcker för att komma in och du verkar ha tillräckligt med insikt för att veta vad du behöver göra för att ta dig in. Vad du prioriterar är helt upp till dig, ingen väg är fel att gå. När det gäller kurserna kan du fråga om tentamenskompendium eller begära ut andra studenters tentor, detta brukar jag själv göra redan innan kursen startar så att jag har det nära till hands då det är dags att tentaplugga.
En annan väg vet ej om dessa program finns kvar är att läsa rättsvetenskap, det är "ungefär" som juristprogrammet fast endast 3 år och endast 180HP, om jag inte är helt fel ute kan du tillgodoräkna dig de flesta kurserna om du lyckas ta dig in på juristprogrammet (jag pluggade med en tjej som läste något sådant men hon valde att läsa om hela utbildningen eftersom hon endast fick tillgodoräkna sig lägsta möjliga betyg), men som sagt jag har ingen aning om detta fortfarande är möjligt och att boka tid med en studievägledare vore lämpligt. Lycka till.
De flesta har säkert ett intresse för juridik, hur många läser kurslitteratur för JIKEN en fredagkväll

nej men har väl hört att jag kan mer om juristlinjen/yrket av verksamma jurister än vad det kunde innan de började.
Jag är extremt medveten hur juristprogrammet är uppbyggt, tro mig. Har lusläst samtliga universitets utbildningsplanen de senaste 4 åren, längre upp i tråden skrev jag vilka ämnen jag är mest intresserad av och det finns en anledning varför jag inte skrev med exempelvis skatterätt eller Associationsrätt för de vet jag att jag inte lär vara lika intresserad av. Sen att jag skrev juridik som ett ämne var kanske inte så jag menade. Även om skatterätt & Associationsrätt inte är några favoritområden så kommer jag troligtvis gilla de mer än jag gillade Naturkunskap eller räta linjens ekvation i gymnasiet.
Men tack iallafall för tipsen, snart 3 år sedan jag tog studenten och hoppat på olika utbildningar/jobb där det visats sig att tankarna går till jurist och juristprogrammet. Men sen är de mognes grej som endast jag vet, ingen SYV eller användare på flashback kan veta om juristprogrammet är något för mig.
Verkar finnas rättsvetenskap som kandidat på några lärosäten, ev en väg att gå men då vill jag nog faila på ujiken/juridisk grundår/hp några gånger till men ska absolut ha de i åtanke