2006-06-17, 00:34
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo
Skillnaden är inte så stor tror jag, min båt med en 115hk Mercury går lika fort med 5 st personer som med 2 st.

Det är nog inte vikten det hänger på utan motståndet i vattnet. En båt full med beväxning på botten tappar väldigt mycket i fart.
Ok, vi har dunkar under flotten, så det är ganska slätt. Vad tror du om 9,9 hk?

Jag tror att det kommer att funka...
Citera
2006-06-17, 00:40
Medlem
Diablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Ok, vi har dunkar under flotten, så det är ganska slätt. Vad tror du om 9,9 hk?

Jag tror att det kommer att funka...

Det kommer säkert fungera bra, fast vänta dig ingen kraftig vind i håret En 9,9hk är nog vad farkosten klarar av tror jag.

Glöm inte flytvästen, och ha en trevlig helg!
Citera
2006-06-17, 00:42
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo
Det kommer säkert fungera bra, fast vänta dig ingen kraftig vind i håret En 9,9hk är nog vad farkosten klarar av tror jag.

Glöm inte flytvästen, och ha en trevlig helg!
Du får ha en trevlig helg också!

Det bästa med 9,9 hk är ju att de går att göra om till 15 hk, det blir bra när nästa flottbygge hägrar.
Citera
2006-06-17, 00:47
Medlem
Vic Mackeys avatar
jag hade hängt på en sån här... http://www.batcompagniet.se/batcompagniet/df250.htm
Citera
2006-06-17, 01:12
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Flotten väger ungefär 200 kg, en roddbåt väger ungefär 80-90 kg. Där är skillnaden som motiverar en större motor.

För rättvisans skull så bör man påpeka att det finns segelbåtar på uppåt 1000 kg som har 4-6 hk motorer och de drivs framåt i några knop de med. Tror din flotte kommer att slå runt med en motor som har över 4 hk...så var försiktig!! Stabiliteten är det stora problemet, tyngdpunkten kommer så högt upp när man använder dunkar.
Citera
2006-06-17, 01:26
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
För rättvisans skull så bör man påpeka att det finns segelbåtar på uppåt 1000 kg som har 4-6 hk motorer och de drivs framåt i några knop de med. Tror din flotte kommer att slå runt med en motor som har över 4 hk...så var försiktig!! Stabiliteten är det stora problemet, tyngdpunkten kommer så högt upp när man använder dunkar.
Hur ska en flotte på 200 kg slå runt? Det borde ju fysikens lagar förhindra. Med packning på så lär den väga runt 300 kg ska tilläggas.
Citera
2006-06-17, 17:54
Medlem
Zinkys avatar
Citat:
Tar bort en bricka mellan förgasaren och insuget.

Okey du råkar inte veta om det finnsw något licknande för 4hk:ers ?
Citera
2006-06-18, 01:31
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Hur ska en flotte på 200 kg slå runt? Det borde ju fysikens lagar förhindra. Med packning på så lär den väga runt 300 kg ska tilläggas.

Pga en platt botten, hög tyngdpunkt och för mkt motorstyrka. Lite som regalskeppet Wasa fast i en blygsammare version...
Citera
2006-06-18, 02:11
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Pga en platt botten, hög tyngdpunkt och för mkt motorstyrka. Lite som regalskeppet Wasa fast i en blygsammare version...
Jag tror inte att tyngdpunkten blir så hög, den kommer ju att ligga nära vattenytan... Sedan är flotten faktiskt stor och tung, och jag tror inte att motorn kan få den att tippa, det verkar ganska långsökt att gasa och sedan så reser sig 300 kg flotte på högkant för att sedan välta över.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in