2021-11-26, 20:15
Medlem
Alkibiadess avatar
Jan har rätt om muntliga varningar (och jag hade fel):

352.1.1. Vid brott mot reglerna ska juryn sammanträda och besluta om lämplig sanktion med beaktande av följande:
- specifika omständigheter
- vinst eller fördel för den anklagade (se ICR art. 223.3.3)
- den negativa följden för andra tävlande
- påverkan på slutresultatet eller heatresultat (sprintheat eller
spurtpriser)
- tävlingens nivå
- ålder och erfarenhet för de tävlande

352.2.1 Diskvalificering bör bara användas vid grova överträdelser och överträdelser med uppenbar inverkan på tävlingens slutresultat.

352.2.3 En tävlande som tilldelas en andra skriftlig varning under samma säsong ska automatiskt diskvalificeras. Skriftliga varningar som rapporterats under säsongen räknas inte under JVM-, VM- eller OS-perioder. Skriftliga varningar givna under JVM, VM eller OS är giltiga resten av säsongen.

352.5.1 Skriftlig varning bör användas för överträdelser som inte leder till uppenbar fördel för den tävlande eller mindre överträdelser som leder till en fördel för den tävlande.

352.6 Muntlig varning bör användas vid mindre överträdelser eller för att varna tävlande att dennes teknik eller uppträdande ligger mycket nära en överträdelse av reglerna.
Citera
2021-11-26, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Mer på temat: https://www.expressen.se/sport/langdskidor/fridas-okanda-drama-nara-att-bli-diskad/

Jurychefen ger ett dåligt intryck. För det första så fick Frida fördel och han bör kunna exemplifiera vad som krävs för diskning nu ger han sig frikort att döma hur han vill.
Orsaken till att man har "granruskor" i den där backen är väl ifall man ramlar i hög hastighet på väg nedför backen? Ser väl ut på ett liknande sätt i Val di Fiemme.

Egentligen vet jag inte om det någonsin funnits stöd i reglerna för att de markeringarna inte är lika "hårda" eller om det bara är något som Blomman hävdat?
Citera
2021-11-26, 20:20
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Orsaken till att man har "granruskor" i den där backen är väl ifall man ramlar i hög hastighet på väg nedför backen? Ser väl ut på ett liknande sätt i Val di Fiemme.

Egentligen vet jag inte om det någonsin funnits stöd i reglerna för att de markeringarna inte är lika "hårda" eller om det bara är något som Blomman hävdat?
Northug klarade väl sig från straff när han genade innanför granruskor i en kurva innan upploppet. Men det är väl likt Fridas fall idag då juryn tycks tro att stjärnorna är övermänniskor som kan bromsa in och avancera på andra sidan så att de spurtat förbi ändå.
Citera
2021-11-26, 20:27
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Northug klarade väl sig från straff när han genade innanför granruskor i en kurva innan upploppet. Men det är väl likt Fridas fall idag då juryn tycks tro att stjärnorna är övermänniskor som kan bromsa in och avancera på andra sidan så att de spurtat förbi ändå.

Känner igen det där med Northug men hade varit kul att se ett klipp från det om nån minns vad det var för lopp.

Nja det handlar väl om att åkarna måste planera sin åkning på så vis att de inte överträder reglerna. Lätt att skylla på mänsklighet när man redan satt sig i skiten så att säga.
Citera
2021-11-26, 20:30
Medlem
Citat:
Ja, det är ju inget snack om att Frida i detta fall får en fördel av sitt val.

(Om nu inte juryn tycker att detta var okej eftersom det i praktiken är en omväg när man inte genar i en innerkurva.)
Citera
2021-11-26, 20:31
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Mer på temat: https://www.expressen.se/sport/langdskidor/fridas-okanda-drama-nara-att-bli-diskad/

Jurychefen ger ett dåligt intryck. För det första så fick Frida fördel och han bör kunna exemplifiera vad som krävs för diskning nu ger han sig frikort att döma hur han vill.

Verkar som att de iaf bytt ut den tidigare virrpannan Pierre Mignerey.
Citera
2021-11-26, 20:33
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Ja, det är ju inget snack om att Frida i detta fall får en fördel av sitt val.

(Om nu inte juryn tycker att detta var okej eftersom det i praktiken är en omväg när man inte genar i en innerkurva.)

Vill minnas att det gulkortades hej vilt för nåt åt sen i nåt av herrarnas masstartslopp när det avancerades i klungan utanför banan. Nån som minns? Tror det var V-boards då.
Citera
2021-11-26, 20:35
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Verkar som att de iaf bytt ut den tidigare virrpannan Pierre Mignerey.

Icke. Mignerey är boss, Lamplot är assisterande.

https://www.fis-ski.com/en/inside-fis/organisation/fis-staff
Citera
2021-11-26, 20:39
Medlem
Diversifierats avatar
12 500 EUR till Maja och 8 500 till Johanna. Topp 20 får slantar.
Citera
2021-11-26, 20:40
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Icke. Mignerey är boss, Lamplot är assisterande.

https://www.fis-ski.com/en/inside-fis/organisation/fis-staff

Ajaj.
Citera
2021-11-26, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Jag vet inte vad som gäller. Tar man med sig gula in i mästerskap? Sedan undrar jag detta med "muntliga varningar". Gäller det bara pågående tävling? Och vad betyder det rent praktiskt? Är det ett närmre steg till gult likt fotbollen?

Gula kort stryks inför mästerskap. Gällande muntliga varningar är jag osäker, tror att de bara gäller pågående tävling. Annars är det det nog troligt att åkare som är frekvent inblandade i incidenter bevakas lite hårdare av juryn.

Citat:
Ursprungligen postat av katw
Skulle Frida köra sprintstafetten tror jag i och för sig att det skulle bli mindre trångt i spåret än idag.

Beror lite på val av taktik. Jag skulle föredra att ha Frida på sträcka 2,4 och 6 för att utnyttja hennes åkstyrka. Hon är för långsam i starten för att utnyttja den på sträcka 1.

Citat:
Visst kan du kritisera och visst har Frida mycket att lära. Men ska vi satsa på guld i den disciplinen är Frida det bästa valet i dagsläget.

Till OS är förhoppningsvis Jonna tillbaks. Blev annars positivt överraskad av Hagströms uthållighet, trodde dock att hon skulle vara bättre i sista backen. Det saknas iallafall inte valmöjligheter. 3 svenskor i final trots att 3 finalister från fjolåret saknades.
Citera
2021-11-26, 20:53
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Känner igen det där med Northug men hade varit kul att se ett klipp från det om nån minns vad det var för lopp.
Toblach 2011 eller 2012 tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in