2021-11-26, 13:24
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är bara centern som har gjort det till ett jävla mantra att "ni får inte förhandla med V". Maggan har aldrig lovat något sådant. Vem tror Annie att hon är?

Men V är ju kommunister och är jätteotäcka,

Ärligt talat är Centern snarare sämre än V i nuvarande läge även om jag inte håller med allt vad något av partierna står för.
Citera
2021-11-26, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är bara centern som har gjort det till ett jävla mantra att "ni får inte förhandla med V". Maggan har aldrig lovat något sådant. Vem tror Annie att hon är?

Hon gör riksdagen till åtlöje vilket man får ge henne, lite roligt.

De förhandlar ju givetvis med varandra direkt eller indirekt så blir ju bara löjeväckande. Utan C:s sidbyten så hade ju inte statsministern och budgeten varit de som de är.

De andra partierna borde isolera henne innan hon tuggar fragda och ger sig på deras skor.
Citera
2021-11-26, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren

Ärligt talat är Centern snarare sämre än V i nuvarande läge även om jag inte håller med allt vad något av partierna står för.
Instämmer. C+MP är på många sätt de verkliga extremisterna i svensk politik - och samtidigt nyhetsmedias älsklingar.
Citera
2021-11-26, 13:54
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Någon av Märta Stenevi och Magdalena Andersson ljuger.

Vem spelar inte någon större roll. Anderssons statsministerpost står dock på spel och det är knappast troligt att någon kvinna skulle få skulden om Sverige inte får en kvinnlig statsminister längre tid än några timmar.

Om några år kommer vi kunna läsa i historieböckerna och se dokumentärer på SVT om hur patriarkatet förvägrade en kvinna att leda landet på riktigt.

Det spelar väl stor roll vem som ljög. Om Magdalena Andesson verkligen fått förhandsbesked av MP om att de tänkte lämna regeringen om budgeten inte går igenom och underlät att berätta det för talmannen och nu ljuger rakt av om det är det helt klart en direkt och medveten lögn av stora proportioner. Det borde redan ut.
Citera
2021-11-26, 13:58
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Framför allt måste MP ut ur Riksdagen. Inget är viktigare än det. Detta debacle, som till och med fått talmannen att reagera, visar att det är ett parti vars agerande är mycket tvivelaktigt, både demokratiskt och uppförandemässigt.

Detta debacle beror fortfarande i grunden på att det är fel att MA alls regerar och får uppdraget av talmannen att som statsminister regera med någon annans budget och att MA accepterar det. Så borde det inte vara så demokratiskt och uppförandemässigt är MA och Norlén som företrädare för M om något sämre än MP.
Citera
2021-11-26, 14:01
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Detta debacle beror fortfarande i grunden på att det är fel att MA alls regerar och får uppdraget av talmannen att som statsminister regera med någon annans budget och att MA accepterar det. Så borde det inte vara så demokratiskt och uppförandemässigt är MA och Norlén som företrädare för M om något sämre än MP.

Så är det. Statsbudgetfrågan borde konstitutionellt vara kabinettsfråga - det skall inte ens vara möjligt att denna situation uppstår. Regeringsfrågan och budgetfrågan måste hänga ihop. Man kan förstås börja med att inför att det är samma röstningsregel för båda besluten. Redan med den åtgärden hade denna situation med största sannolikhet inte kunnat uppstå.
Citera
2021-11-26, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Jo, det är ju onaturligt att "regera" på och vara galjonsfigur åt någon annans budget. Sen har de kanske "kommunicerat" dåligt etc. Men får väl sägas vara sekundärt.
Citera
2021-11-26, 14:38
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren

C värnar sina särintressen, har inte uppfattat V:s inkompetens i riksdagen.Nu släppte man (C) in Åkesson i värmen,talmannen kommer tvingas rådgöra med kungen.
Citera
2021-11-26, 14:42
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaskalaset
Efter dagens presskonferens pratade talmannen ut med direkt kritik mot miljöpartiet.
Är det rätt att uttala direkt kritik mot ett specifikt parti? Eller bör talmannen vara helt neutral gällande gällande såna frågor.

Kritiken var rimlig. Talmannen har jobbat väldigt hårt för att skapa förutsättningar för regeringsbildning de senaste tre åren och har visat sig både skicklig och opartisk i det arbetet tycker jag. Då är det inte så konstigt att han reagerar när Mp slår undan schackpjäserna och rage-quitar i ett läge när alla trodde att förhandlingarna och omröstningarna var klara. Det är tydligt att talmannens primära mål är att genomföra stabila, effektiva, transparenta och förtroendeskapande processer, samt att han upplever att Mp saboterade det uppdraget nu. Att han dessutom ägnat sig åt offentlig självkritik i frågan tycker jag stärker den bilden.

Det är kul att läsa hur somliga kommenterar på Facebook att talmannen bara reagerade så här för att han är moderat. Hallå, det är samma talman som hjälpt till med att bära fram Löfven gång på gång, trots det osäkra parlamentariska läget. Och nu hade han ju för fan precis krattat manegen för ytterligare en sosse, varav han reagerade som han gjorde för att Mp saboterade just den processen. Det blir otroligt löjligt att kalla honom partisk i det läget.
Citera
2021-11-26, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Lööf har 100-tals gånger sedan 2019 sagt att C inte stöder en budget där V eller SD haft inflytande. Läs tidningen oftare,. var inte som en miljöpartist

Jag försöker debattera bara. Onödigt att nedsättande kalla mig miljöpartist då jag inte provocerat dig. Men du gör som du vill så klart.

Lööf har sagt saker många saker. 2013 sa hon t ex "Jag äter hellre upp min högra sko än att bli ett stödhjul till S" (det stod i tidningen). Stödhjul blev hon. Annie Lööf är känd för kontradiktoriska uttalanden. Att du inte förstår att uttalanden av Annie Lööf före resp efter 73-punktsprogrammet är varsina saker. Självklart har C rätt att ompröva sin ståndpunkt när regeringens självaste styrdokument bara upphör över en natt, men jag anser inte att de gjort det.

En timme innan statsministeromröstningen höll Annie Lööf presskonferens och berättade att C inte kommer att rösta för regeringens budget (men de röstade ändå på Magdalena som statsminister). Riksdagspartierna blev mycket omtumlade av C:s budgetbesked (det står i tidningen). Om nu Annie Lööf varit så glasklar i två år att någon regeringsbudget inte skulle stödjas, varför behövdes då denna presskonferens? Det är sant att S haft samtal med V de senaste dagarna men inget av detta har hunnit hamnat i regerings budgetförslag, eller hur? 73-punktsprogrammet har fallit. Men C fortsatte att stödja regeringen efter det ändå, eller hur? C fick ut rätt mycket under den tid programmet varade. Och C stödjer fortfarande regeringen i någon mening genom att de röstade på en statsminister från S. Exakt hur stödet ska beskrivas är något oklart för mig, kan jag tillstå. C verkar flyta omkring lite fritt och ger kontradiktoriska besked på vanligt C-manér. Om C ska sluta att ge stöd åt regeringen (vilket de gör om de inte röstar på regeringens budget) tycker jag inte det duger med ett besked om saken en timme innan statsministeromröstningen och 7 timmar innan budgetomröstningen. För mig framstår det som att C kräver att S ska tåla svängar högerut men inte vänsterut, men ändå på något magiskt sätt behålla V:s stöd utan i princip något inflytande. Annie vill ha saker i mitten men det blir ju inte så.

Det kommer fram mer saker hela tiden och jag har aldrig påstått att jag vet hela sanningen. Det verkar som att åtminstone Mp svävade i ovisshet hur C skulle ställa sig till regeringens budget. Och därför förberedde de för ett uttåg ur regeringen om så blev fallet. Det gillar inte jag att pysa iväg så där, men i denna tråd har det framkommit påståenden om att Märta Stenevi informerat Magdalena Andersson om sitt villkor. Om det är sant vet vi inte, det är ett rykte i nuläget kan vi kalla det. Om det skulle vara sant, tyder det dels på att Mp verkligen var i ovisshet hur C skulle agera. Dvs C har inte alls varit särskilt tydliga som du vill göra gällande. Dels hade Magdalena denna information när hon försäkrade talmannen att regeringen sitter kvar oavsett om dess budget inte vinner, dvs hon kunde se till att en majoritet inte var emot henne. Vilande enbart på denna grund kunde hon föreslås som statsminister av talmannen. Så vi måste våga fråga oss vad Magdalena egentligen visste. Om hon ljugit för talmannen, för att dumpa Mp (vilket jag gratulerar S till och alla andra för den delen också) så kan hon troligen inte bli statsminister igen. Det kan bli en knepis situation för talmannen. Att S får sin statsminister i en enpartiregering anser jag högst troligt men det skulle kunna bli grus i maskineriet för just kandidaten Andersson. För egen del tror jag inte att Andersson skulle kunna vara så oskicklig att hon undanhåller information och spelar talmannen. Men inte fan vet jag. Det ska bli spännande att se hur det här fortsätter.

Vad tror du själv? Jag säger som alltid - jag kan ha fel.
Citera
2021-11-26, 15:14
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Jag försöker debattera bara. Onödigt att nedsättande kalla mig miljöpartist då jag inte provocerat dig. Men du gör som du vill så klart.

Lööf har sagt saker många saker. 2013 sa hon t ex "Jag äter hellre upp min högra sko än att bli ett stödhjul till S" (det stod i tidningen). Stödhjul blev hon. Annie Lööf är känd för kontradiktoriska uttalanden. Att du inte förstår att uttalanden av Annie Lööf före resp efter 73-punktsprogrammet är varsina saker. Självklart har C rätt att ompröva sin ståndpunkt när regeringens självaste styrdokument bara upphör över en natt, men jag anser inte att de gjort det.

En timme innan statsministeromröstningen höll Annie Lööf presskonferens och berättade att C inte kommer att rösta för regeringens budget (men de röstade ändå på Magdalena som statsminister). Riksdagspartierna blev mycket omtumlade av C:s budgetbesked (det står i tidningen). Om nu Annie Lööf varit så glasklar i två år att någon regeringsbudget inte skulle stödjas, varför behövdes då denna presskonferens? Det är sant att S haft samtal med V de senaste dagarna men inget av detta har hunnit hamnat i regerings budgetförslag, eller hur? 73-punktsprogrammet har fallit. Men C fortsatte att stödja regeringen efter det ändå, eller hur? C fick ut rätt mycket under den tid programmet varade. Och C stödjer fortfarande regeringen i någon mening genom att de röstade på en statsminister från S. Exakt hur stödet ska beskrivas är något oklart för mig, kan jag tillstå. C verkar flyta omkring lite fritt och ger kontradiktoriska besked på vanligt C-manér. Om C ska sluta att ge stöd åt regeringen (vilket de gör om de inte röstar på regeringens budget) tycker jag inte det duger med ett besked om saken en timme innan statsministeromröstningen och 7 timmar innan budgetomröstningen. För mig framstår det som att C kräver att S ska tåla svängar högerut men inte vänsterut, men ändå på något magiskt sätt behålla V:s stöd utan i princip något inflytande. Annie vill ha saker i mitten men det blir ju inte så.

Det kommer fram mer saker hela tiden och jag har aldrig påstått att jag vet hela sanningen. Det verkar som att åtminstone Mp svävade i ovisshet hur C skulle ställa sig till regeringens budget. Och därför förberedde de för ett uttåg ur regeringen om så blev fallet. Det gillar inte jag att pysa iväg så där, men i denna tråd har det framkommit påståenden om att Märta Stenevi informerat Magdalena Andersson om sitt villkor. Om det är sant vet vi inte, det är ett rykte i nuläget kan vi kalla det. Om det skulle vara sant, tyder det dels på att Mp verkligen var i ovisshet hur C skulle agera. Dvs C har inte alls varit särskilt tydliga som du vill göra gällande. Dels hade Magdalena denna information när hon försäkrade talmannen att regeringen sitter kvar oavsett om dess budget inte vinner, dvs hon kunde se till att en majoritet inte var emot henne. Vilande enbart på denna grund kunde hon föreslås som statsminister av talmannen. Så vi måste våga fråga oss vad Magdalena egentligen visste. Om hon ljugit för talmannen, för att dumpa Mp (vilket jag gratulerar S till och alla andra för den delen också) så kan hon troligen inte bli statsminister igen. Det kan bli en knepis situation för talmannen. Att S får sin statsminister i en enpartiregering anser jag högst troligt men det skulle kunna bli grus i maskineriet för just kandidaten Andersson. För egen del tror jag inte att Andersson skulle kunna vara så oskicklig att hon undanhåller information och spelar talmannen. Men inte fan vet jag. Det ska bli spännande att se hur det här fortsätter.

Vad tror du själv? Jag säger som alltid - jag kan ha fel.
Jo, att kalla dig miljöpartist var riktigt lågt.

En förklaring till kaoset finns. Om jag tolkar dig rätt så är t.ex en möjlig förklaring att ingen litar på Lööf, eller gissar vad hon gör utan att fråga henne, eller att hon varit otydlig, eller att man inte tar vad hon säger på allvar. Men sett i efterhand så måste jag säga att det är glasklart sedan många år att Lööf aldrig kommer att rösta på en vänsterbudget, och aldrig har gjort. Och därför gjorde hon exakt vad hon alltid sagt, och det borde MP och Maggan vetat.
Citera
2021-11-26, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jo, att kalla dig miljöpartist var riktigt lågt.

En förklaring till kaoset finns. Om jag tolkar dig rätt så är t.ex en möjlig förklaring att ingen litar på Lööf, eller gissar vad hon gör utan att fråga henne, eller att hon varit otydlig, eller att man inte tar vad hon säger på allvar. Men sett i efterhand så måste jag säga att det är glasklart sedan många år att Lööf aldrig kommer att rösta på en vänsterbudget, och aldrig har gjort. Och därför gjorde hon exakt vad hon alltid sagt, och det borde MP och Maggan vetat.
Ja precis det som var tydligast innan omröstningen och dessutom väl känt var ju hur både C och L skulle rösta i budgetfrågan, för att vara Annie så var det dessutom övertydligt.
Men antingen så låtsades MP att de inte fattade detta (antagligen läser de inte tidningar) eller så inbillade de sig i sitt storhetsvansinne att C skulle vända kappan när de insåg att det var risk att M,KD,SD budget skulle vinna.

Ser fram mot första tv debatten där det lär bli käbbel kan knappt vänta, tror det är risk att Bolund börjar gråta när Annie går lös.
Senast redigerad av clanton 2021-11-26 kl. 16:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in