Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Lööf har 100-tals gånger sedan 2019 sagt att C inte stöder en budget där V eller SD haft inflytande. Läs tidningen oftare,. var inte som en miljöpartist
Jag försöker debattera bara. Onödigt att nedsättande kalla mig miljöpartist då jag inte provocerat dig. Men du gör som du vill så klart.
Lööf har sagt saker många saker. 2013 sa hon t ex "Jag äter hellre upp min högra sko än att bli ett stödhjul till S" (det stod i tidningen). Stödhjul blev hon. Annie Lööf är känd för kontradiktoriska uttalanden. Att du inte förstår att uttalanden av Annie Lööf före resp efter 73-punktsprogrammet är varsina saker. Självklart har C rätt att ompröva sin ståndpunkt när regeringens självaste styrdokument bara upphör över en natt, men jag anser inte att de gjort det.
En timme innan statsministeromröstningen höll Annie Lööf presskonferens och berättade att C inte kommer att rösta för regeringens budget (men de röstade ändå på Magdalena som statsminister). Riksdagspartierna blev mycket omtumlade av C:s budgetbesked (det står i tidningen). Om nu Annie Lööf varit så glasklar i två år att någon regeringsbudget inte skulle stödjas, varför behövdes då denna presskonferens? Det är sant att S haft samtal med V de senaste dagarna men inget av detta har hunnit hamnat i regerings budgetförslag, eller hur? 73-punktsprogrammet har fallit. Men C fortsatte att stödja regeringen efter det ändå, eller hur? C fick ut rätt mycket under den tid programmet varade. Och C stödjer fortfarande regeringen i någon mening genom att de röstade på en statsminister från S. Exakt hur stödet ska beskrivas är något oklart för mig, kan jag tillstå. C verkar flyta omkring lite fritt och ger kontradiktoriska besked på vanligt C-manér. Om C ska sluta att ge stöd åt regeringen (vilket de gör om de inte röstar på regeringens budget) tycker jag inte det duger med ett besked om saken en timme innan statsministeromröstningen och 7 timmar innan budgetomröstningen. För mig framstår det som att C kräver att S ska tåla svängar högerut men inte vänsterut, men ändå på något magiskt sätt behålla V:s stöd utan i princip något inflytande. Annie vill ha saker i mitten men det blir ju inte så.
Det kommer fram mer saker hela tiden och jag har aldrig påstått att jag vet hela sanningen. Det verkar som att åtminstone Mp svävade i ovisshet hur C skulle ställa sig till regeringens budget. Och därför förberedde de för ett uttåg ur regeringen om så blev fallet. Det gillar inte jag att pysa iväg så där, men i denna tråd har det framkommit påståenden om att Märta Stenevi informerat Magdalena Andersson om sitt villkor. Om det är sant vet vi inte, det är ett rykte i nuläget kan vi kalla det. Om det skulle vara sant, tyder det dels på att Mp verkligen var i ovisshet hur C skulle agera. Dvs C har inte alls varit särskilt tydliga som du vill göra gällande. Dels hade Magdalena denna information när hon försäkrade talmannen att regeringen sitter kvar oavsett om dess budget inte vinner, dvs hon kunde se till att en majoritet inte var emot henne. Vilande enbart på denna grund kunde hon föreslås som statsminister av talmannen. Så vi måste våga fråga oss vad Magdalena egentligen visste. Om hon ljugit för talmannen, för att dumpa Mp (vilket jag gratulerar S till och alla andra för den delen också) så kan hon troligen inte bli statsminister igen. Det kan bli en knepis situation för talmannen. Att S får sin statsminister i en enpartiregering anser jag högst troligt men det skulle kunna bli grus i maskineriet för just kandidaten Andersson. För egen del tror jag inte att Andersson skulle kunna vara så oskicklig att hon undanhåller information och spelar talmannen. Men inte fan vet jag. Det ska bli spännande att se hur det här fortsätter.
Vad tror du själv? Jag säger som alltid - jag kan ha fel.