2021-11-22, 15:45
Medlem
omradets avatar
Hur avgör sjukhuset om man är hispanic? Hispanics är samlingsbegrepp för människor med rötter i spansktalande världen och kan således vara av vilken ras som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av siister
Såhär gjorde svensk sjukvård
Risken för att bli allvarligt sjuk avgör prioritetsordningen
När vaccinationsinsatsen startade i Sverige följdes en prioritetsordning där den som har störst behov av ett skydd mot covid-19 erbjöds vaccinet först. Prioriteringsordningen innefattade fyra faser.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/rekommendationer-for-vaccination-mot-covid-19/

Svenska prioriteringsordningen byggde ej på ras.

Citat:
minoriteter är en av riskgrupperna

Källa på att unga friska män som är afro-amerikaner och/eller hispanics är riskgrupp?
Senast redigerad av omradet 2021-11-22 kl. 15:48.
Citera
2021-11-22, 15:52
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omradet
Hur avgör sjukhuset om man är hispanic? Hispanics är samlingsbegrepp för människor med rötter i spansktalande världen och kan således vara av vilken ras som helst.

Svenska prioriteringsordningen byggde ej på ras.

Källa på att unga friska män som är afro-amerikaner och/eller hispanics är riskgrupp?

Nej, men vi hade också en prioriteringsordning. Precis som Texas. Det finns länk till sjukhusets hemsida här i tråden. Har du försökt att hitta information där?
Citera
2021-11-22, 16:10
Medlem
omradets avatar
Citat:
Nej, men vi hade också en prioriteringsordning. Precis som Texas. Det finns länk till sjukhusets hemsida här i tråden. Har du försökt att hitta information där?

Kritiken gäller inte att man har en prioriteringsordning utan att den bygger på ras. Precis som en arbetsplats kan ha kriterier vilka man anställer, men om ett av kriterierna är vithet så blir det kontroversiellt.

Ja, det finns inga belägg för att svarta och hispanics som är unga och lever hälsosamt har sådan förhöjd risk.
Citera
2021-11-22, 16:15
Medlem
siisters avatar
Citat:
Kritiken gäller inte att man har en prioriteringsordning utan att den bygger på ras. Precis som en arbetsplats kan ha kriterier vilka man anställer, men om ett av kriterierna är vithet så blir det kontroversiellt.

Ja, det finns inga belägg för att svarta och hispanics som är unga och lever hälsosamt har sådan förhöjd risk.

"Det finns inga belägg"

Nähä. Kan du länka det du läst? Eftersom du har kommit fram att Texas prioriteringsordning inte grundar sig i verkligheten?
Citera
2021-11-22, 16:23
Medlem
omradets avatar
Citat:
"Det finns inga belägg"

Nähä. Kan du länka det du läst? Eftersom du har kommit fram att Texas prioriteringsordning inte grundar sig i verkligheten?

Jag säger att det inte finns. Ska jag länka till något som inte finns?

Hispanics syftar på spansktalande eller av spansktalande härkomst. Dessa kan vara vita, svarta, natives, mestiser, med mera. Hur kan spanska språket vara en risk för covid?

Att svarta bär på gener som gör att de löper större risk för covid har ej konstaterats.

I Sverige är vissa minoriteter överrepresenterade bland svåra covidfall. Inte för att deras hudfärg utgör en risk utan för att de oftare tillhör andra riskgrupper som feta, rökare, med mera.
Citera
2021-11-22, 16:36
Medlem
siisters avatar
Citat:
Jag säger att det inte finns. Ska jag länka till något som inte finns?

Hispanics syftar på spansktalande eller av spansktalande härkomst. Dessa kan vara vita, svarta, natives, mestiser, med mera. Hur kan spanska språket vara en risk för covid?

Att svarta bär på gener som gör att de löper större risk för covid har ej konstaterats.

I Sverige är vissa minoriteter överrepresenterade bland svåra covidfall. Inte för att deras hudfärg utgör en risk utan för att de oftare tillhör andra riskgrupper som feta, rökare, med mera.

I kriterierna står det: High risk Ethnicity Groups (Latino or Black).

Du kan självklart länka studier som visar att det inte finns några riskgrupper bland Texas minoriteter.
Citera
2021-11-22, 16:42
Medlem
omradets avatar
Citat:
I kriterierna står det: High risk Ethnicity Groups (Latino or Black).

Du kan självklart länka studier som visar att det inte finns några riskgrupper bland Texas minoriteter.

Vita icke-hispanics är också en minoritet i Texas.

Människor i riskgrupp (som rökare, äldre, feta) finns bland vita, svarta, asiater, native americans, med mera.
Citera
2021-11-22, 16:47
Medlem
siisters avatar
Citat:
Vita icke-hispanics är också en minoritet i Texas.

Människor i riskgrupp (som rökare, äldre, feta) finns bland vita, svarta, asiater, native americans, med mera.

Äldre och feta är riskgrupper, även latinos.

Men du bara tycker att Texas har tagit fel beslut angående sin prioriteringsordning? Ett känsloargument helt enkelt.
Citera
2021-11-22, 16:51
Medlem
omradets avatar
Citat:
Äldre och feta är riskgrupper, även latinos.

Men du bara tycker att Texas har tagit fel beslut angående sin prioriteringsordning? Ett känsloargument helt enkelt.

Någon källa på att latinos är riskgrupp har du ej presenterat.

Jag anser prioriteringsordningen bör bygga på vetenskap. Att diskriminera raser utan vetenskapligt stöd är bara känslomässigt och hör ej hemma i sjukvården.
Citera
2021-11-22, 16:53
Medlem
siisters avatar
Citat:
Någon källa på att latinos är riskgrupp har du ej presenterat.

Jag anser prioriteringsordningen bör bygga på vetenskap. Att diskriminera raser utan vetenskapligt stöd är bara känslomässigt och hör ej hemma i sjukvården.

Jag frågade dig om du har kollat på länkarna i tråden? Det har jag gjort och hittade information. Jag tror nog att du klarar av att göra samma sak.
Citera
2021-11-22, 16:54
Medlem
omradets avatar
Citat:
Jag frågade dig om du har kollat på länkarna i tråden? Det har jag gjort och hittade information. Jag tror nog att du klarar av att göra samma sak.

Jag har redan svarat på den frågan. Jag har kollat och fanns inga sådana vetenskapliga belägg.
Citera
2021-11-22, 17:00
Medlem
siisters avatar
Citat:
Jag har redan svarat på den frågan. Jag har kollat och fanns inga sådana vetenskapliga belägg.

Då får jag fråga igen, kan du länka det du läst? Du har uppenbarligen gjort en bedömning att prioriteringsordningen inte är byggd på vetenskap och att det inte finns något vetenskapligt stöd för att klassa minoritetsgrupperna i fråga som riskgrupper.

Eller tror du att det inte finns några studier i frågan bara för att Tucker Carlson och någon twitteranvändare inte nämner saken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in