Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-28, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vilka summor handlade det om ungefär?
Några hundratusen en gång, och två gånger var det över en miljon.

Men hade inga stora förluster att dra av. Tror det är avdragen dom helst vill kontrollera.
Senast redigerad av Cyber500 2024-09-28 kl. 11:54.
Citera
2024-11-14, 14:07
Medlem
Gäller skattefritt isk under 50000kr på certifikat på avanza?
Citera
2024-12-19, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyber500
Några hundratusen en gång, och två gånger var det över en miljon.

Men hade inga stora förluster att dra av. Tror det är avdragen dom helst vill kontrollera.
Hur gick du tillväga för att få in pengarna på ditt bankkonto?

Gissar att de höjer lite på ögonbrynen om 1 miljon helt plötsligt trillar in på kontot ifrån ex Coinbase.
Citera
2024-12-19, 08:12
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenTunnaVitaLinjen
Gissar att de höjer lite på ögonbrynen om 1 miljon helt plötsligt trillar in på kontot ifrån ex Coinbase.

Skatteverket säger ingenting för din bank har ingen skyldighet att rapportera alla summor till SKV.

Det är ett vanligt missförstånd då folk inte håller i sär begreppen AML regler som bankerna har på sig att följa och deklarationsfrågan som bankerna INTE har något ansvar för.

Anledningen att det kan bli problematiskt att föra över 1 miljon, är för att banken måste övertygas om att det inte är knark eller terrorist pengar. Kan du bidra med dokumentation för det så skall det var lungt.

Förslagsvis ringer du din bankman och berättar att du skall göra en transaktion, så denne kan berätta vilken dokumentation dom behöver för att övertygas om att du inte är terrorist/drogbaron.
Citera
2024-12-20, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenTunnaVitaLinjen
Hur gick du tillväga för att få in pengarna på ditt bankkonto?

Behöver inte skicka till egen bank. Man kan skicka skatten direkt till skattekontot med krypto-IBAN. Och man kan använda krypto-kort för att köpa saker.
Citera
2025-03-23, 01:35
Medlem
Om man har tex fått in 20 000€ och det finns en kontrolluppgift i deklarationen vet skatteverket då att man har sålt av crypto?
Citera
2025-03-23, 11:21
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FittGris
Om man har tex fått in 20 000€ och det finns en kontrolluppgift i deklarationen vet skatteverket då att man har sålt av crypto?
Basdrat på infon du har gett, så ja gissningsvis.

Det står väl i deklarationen vilken summa dom hittat och är vad du förväntas deklarera?
Citera
2025-03-25, 17:43
Medlem
Tjena! Säg att man skulle ha gjort 10k i vinst på kryptovaluta som man sålt till fiat men inte tagit ut till bankkonto. Finns det risk att man blir kollad av skatteverket över en sådan summa? Är på binance

frågar åt polarn hehe
Citera
2025-03-25, 18:54
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0CUST
Tjena! Säg att man skulle ha gjort 10k i vinst på kryptovaluta som man sålt till fiat men inte tagit ut till bankkonto. Finns det risk att man blir kollad av skatteverket över en sådan summa? Är på binance

frågar åt polarn hehe
Ja, med tanke på de nya rapporterings reglerna, och att jag tror Binance är reglerad i EU så skulle jag säga att det finns en stor risk.

Även om du klarar dig i år, så är det mycket möjligt att det kommer nya regleringar i framtiden som rapporterar retroaktivt, så åker du dit på det ändå.
Citera
2025-03-25, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ja, med tanke på de nya rapporterings reglerna, och att jag tror Binance är reglerad i EU så skulle jag säga att det finns en stor risk.

Även om du klarar dig i år, så är det mycket möjligt att det kommer nya regleringar i framtiden som rapporterar retroaktivt, så åker du dit på det ändå.

Okej, är inte så stor summa att bråka om egentligen så är väl bara att deklarera och betala. känns som att man har mer att förlora än att vinna på att försöka smita undan.
Citera
2025-07-20, 17:11
Medlem
Detta är ett träsk utan dess like...

Kort sagt vill jag donera en liten summa bitcoin till en organisation/projekt. Snackar typ 200kr. Förhoppningen är att jag kan göra detta helt lagligt utan att storebror vet vad jag donerar till. Det bästa vore då om donationen inte behöver deklareras alls. På Skatteverket står det:

Citat:
Observera att om du bytt din kryptovaluta mot en vara eller tjänst blir ditt försäljningspris marknadsvärdet på den erhållna varan eller tjänsten.

Kruxet i mitt fall är att donationen medför vissa "perks". Den ligger därför i en gråzon mellan donation och tjänst, eller om man kallar det för remuneratorisk gåva. Donationen är dock helt frivillig och det man får som tack är något digitalt som jag anser inte har något marknadsvärde överhuvudtaget.

För att ge en konkret liknelse, låt säga att Flashback tog emot donationer och jag valde att donera 100kr i bitcoin. Som tack får jag en liten guldstjärna vid mitt namn här på forumet. Är det då en tjänst som jag måste betala skatt för?

Om vi utgår från att detta inte är beskattningsbart, hur ska Skatteverket veta huruvida jag mottagit en tjänst eller inte? Jag förstår att de kan spåra transaktioner om man köper via en KYC exchange, men de kan omöjligt veta om mottagaren har givit mig en tjänst eller inte. Är det då upp till mig att bevisa att jag inte har mottagit en tjänst om detta granskas?
Citera
2025-07-21, 17:43
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takimoto
Detta är ett träsk utan dess like...

Kort sagt vill jag donera en liten summa bitcoin till en organisation/projekt. Snackar typ 200kr. Förhoppningen är att jag kan göra detta helt lagligt utan att storebror vet vad jag donerar till. Det bästa vore då om donationen inte behöver deklareras alls. På Skatteverket står det:

Kruxet i mitt fall är att donationen medför vissa "perks". Den ligger därför i en gråzon mellan donation och tjänst, eller om man kallar det för remuneratorisk gåva. Donationen är dock helt frivillig och det man får som tack är något digitalt som jag anser inte har något marknadsvärde överhuvudtaget.

För att ge en konkret liknelse, låt säga att Flashback tog emot donationer och jag valde att donera 100kr i bitcoin. Som tack får jag en liten guldstjärna vid mitt namn här på forumet. Är det då en tjänst som jag måste betala skatt för?

Om vi utgår från att detta inte är beskattningsbart, hur ska Skatteverket veta huruvida jag mottagit en tjänst eller inte? Jag förstår att de kan spåra transaktioner om man köper via en KYC exchange, men de kan omöjligt veta om mottagaren har givit mig en tjänst eller inte. Är det då upp till mig att bevisa att jag inte har mottagit en tjänst om detta granskas?
Granskad? Skojar du? Piketstyrkan kommer att storma dig och ta allt du äger i beslag. Du kommer att få spendera dina sista år i Kumlabunkern för synnerligen terroristisk penningtvätt.

Seriöst: nej, skatteverket granskar inte 200 kr.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in