Detta är ett träsk utan dess like...
Kort sagt vill jag donera en liten summa bitcoin till en organisation/projekt. Snackar typ 200kr. Förhoppningen är att jag kan göra detta helt lagligt utan att storebror vet vad jag donerar till. Det bästa vore då om donationen inte behöver deklareras alls. På Skatteverket står det:
Citat:
Observera att om du bytt din kryptovaluta mot en vara eller tjänst blir ditt försäljningspris marknadsvärdet på den erhållna varan eller tjänsten.
Kruxet i mitt fall är att donationen medför vissa "perks". Den ligger därför i en gråzon mellan donation och tjänst, eller om man kallar det för remuneratorisk gåva. Donationen är dock helt frivillig och det man får som tack är något digitalt som jag anser inte har något marknadsvärde överhuvudtaget.
För att ge en konkret liknelse, låt säga att Flashback tog emot donationer och jag valde att donera 100kr i bitcoin. Som tack får jag en liten guldstjärna vid mitt namn här på forumet. Är det då en tjänst som jag måste betala skatt för?
Om vi utgår från att detta inte är beskattningsbart, hur ska Skatteverket veta huruvida jag mottagit en tjänst eller inte? Jag förstår att de kan spåra transaktioner om man köper via en KYC exchange, men de kan omöjligt veta om mottagaren har givit mig en tjänst eller inte. Är det då upp till mig att bevisa att jag inte har mottagit en tjänst om detta granskas?