Citat:
Ursprungligen postat av
aYaLLa
Vi har en kille på jobbet som har jobbat hos oss i ca 2 år nu. Han är nyast in men något som gnager på mig och några fler är att han verkar tjäna bäst av oss alla. Vi har alla samma arbetsuppgifter men han verkar ha pengar över varje månad som han kan köpa dyra datorkomponenter och fin whisky osv. En gång så pratade vi lön på lunchen och han sa rakt ut att han inte diskuterar sin lön med någon.
Det skulle han inte ha sagt för nu vägrar ju vi berätta våra löner också så han inte får veta. Men jag undrar vad fan felet är på såna här människor? Vrf kan han inte bara säga sin lön? Rädd att bli avslöjad för att ha sugit av chefen? Och jag undrar hur man enklast gör för att ta reda på någons lön. Kan man fråga chefen/HR eller kolla deklarationen och dela med 12?
Jag har jobbat här i 5 år och har 28k i lön.
Vissa företag har offentliga löner och vissa väljer att inte ha det, så om du e så nyfiken om din
kollega har högre eller lägre lön än dig, så kan du slå en pling till skatteverket så berättar
de vad personen har deklarerat för inkomst, sen kan du ta en fika med din kollega och berätta
vad du har kommit fram till, och gå tillsammans ev. på After Work för att dricka gravöl