2022-08-30, 20:44
Medlem
ForzaLeons avatar
Koranbränning i Hylte denna helg då.
Citera
2022-08-30, 22:22
Medlem
Jag är född och uppvuxen i Hyltebruk. Jag flyttade därifrån långt innan flyktingeländet från mena-länderna började och medan bygden fortfarande blomstrade tack vare pappersbruket och alla mindre industrier som livnärde sig på bruket. Det var på den tiden en välmående bruksort.

Hylte var ett jättefint ställe att växa upp i på 70-80 talet. Lugnt och tryggt och alla känner alla som det brukar vara i mindre samhällen.
Som någon skrev var det nog så att vi Hyltebor var lite inskränkta och hade kanske mindervärdeskomplex mot närliggande Halmstad då den allmänna åsikten var att folk från Halmstad är dryga och fjolliga.
Kanske inget ovanligt med det när det gäller mindre orters förhållande till städer.

I och med pappersbruket som på den tiden var den överlägset största arbetsgivaren i trakten är sossementaliteten fast förankrat i Hylte. Ingen på bruket kunde slippa ifrån att gå med i facket som på den tiden innebär anslutning till SAP. Kommunen styrdes av sossarna och centern. Sossementaliteten är något som lever kvar i Hylte även om bruket numera bara har några hundra anställda. När jag jobbade där var det drygt 1200 anställda och fyra pappersmaskiner som tillverkade tidningspapper och två returpappersmassa mm.

Någon direkt kriminalitet kan jag inte minnas. Någon fyllekörning som slutade i en villaträdgård och någon misshandel där den lokala tattarsläkten Faltin eller dom på sextiotalet arbetskraftsinvandrade finnarna var inblandade kan jag komma ihåg men i övrigt var det lugnt.

Sedan minns jag från min skoltid att det var en man som kallades Micke-mördare. Huruvida han hade mördat någon eller om det bara var ett smeknamn vet jag dock inte, men vi var alla obefogat rädda för honom.

Hur som helst började allt förändras när flyktingarna från forna Jugoslavien kom i början på 90-talet. Det blev ofta bråk utanför Karins krog som den lokala syltan hette. Det urartade när en jugge knivade ihjäl en annan jugge inne i pressbyrån i ett svartsjukedrama.

Efter det upplevde jag det som att det blev en annan stämning i samhället. Det blev ett vi och dom. Ännu mera inskränkt än förut och nu inte bara mot Halmstadbor utan kanske mera befogat även mot flyktingarna som ställde till problem. Vilket givetvis var ett fåtal, men ni vet hur det är med att dra alla över en kam.

Några år senare tröttnade jag och sa jag upp mig på bruket och flyttade från Hylte vilket jag inte ångrar då det på senaste tiden har blivit en helt vansinnig inflyttning av ekonomiska migranter.

Jag har fortfarande en del släkt och vänner i Hyltebruk men det är inte många gånger jag besökt Hylte sedan jag flyttade därifrån för över tjugo år sedan. Sist jag var där kände jag knappt igen mig och det var nästan bara folk från Afrika och Mellanöstern jag mötte på gatorna.

Hylte ser snyggt och prydligt ut på ytan men har idag stora problem med massvis av ointegrerbara muslimer, arbetslöshet och bidragsberoende. Synd på ett samhälle som var en svensk landsortsidyll att växa upp i.
Senast redigerad av made-in-sweden 2022-08-30 kl. 22:26.
Citera
2022-08-31, 06:38
Medlem
tokens avatar
Så igår brann det i en lägenhet. 90 personer samlades vid räddningstjänsten.

Några valde att bråka med räddningstjänsten?

https://www.expressen.se/nyheter/poliser-bitna-och-spottade-pa-vid-lagenhetsbrand/

Citat:

Enligt polisens uppgifter ska mellan 80 och 90 personer ha befunnit sig på platsen, varav vissa agerade stökigt.
– När räddningstjänsten anländer så är det mycket folk. En del är stökiga och börjar putta och bråka med insatschef på plats, säger Peter Adlersson, presstalesperson vid polisen i region Väst.
Snart kallades flera polispatruller till platsen för att bistå räddningstjänsten. Men då blev även poliser utsatta.
– När polisen kommer fram är det två personer som blir spottade på. I samband med ett gripande är det också en polis som blir biten och får en sårskada.

Vem blev kränkt? Hade hände? Någon lokalbo på plats som vet?
Citera
2022-08-31, 11:21
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av token
Så igår brann det i en lägenhet. 90 personer samlades vid räddningstjänsten.

Några valde att bråka med räddningstjänsten?

https://www.expressen.se/nyheter/poliser-bitna-och-spottade-pa-vid-lagenhetsbrand/

Vem blev kränkt? Hade hände? Någon lokalbo på plats som vet?

(FB) Hyltebruk: Poliser bitna och spottade på vid lägenhetsbrand (2022-08-30)
Citera
2023-03-20, 10:10
Medlem
spoilers avatar
"Inspektionen för vård och omsorg (IVO) riktar nu kritik mot Hylte kommuns arbete på sina särskilda boenden. Bland annat sker inte dokumentation på rätt sätt och personalen behärskar inte svenska språket tillräckligt."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/ivo-kritik-mot-hylte-kommun-brister-i-arbetet-pa-sarskilda-boenden
Citera
2023-05-16, 16:52
Medlem
McCarthy01s avatar
Det var illa i Hyltebruk redan år 2000, då jag flyttade dit. Hamnade på Dalgatan. Dalgatan, Solgatan och Mossgatan var redan då att betrakta som en motsvarighet till Malmös Rosengård.

Flera jag pratade med på orten var arga och besvikna för att just lilla Hylte fått ta emot så många. Blattegäng gick på trottoarerna och knuffade ut svenskar som gick förbi mot vägen eller in i en vägg. Själv hade jag inbrott i min lägenhet. Ett gäng babbar som brukade stå utanför på parkeringen och stirra in i min lägenhet. Var övertygad om att det var de som var de skyldiga och anmälde till polisen. Efter en vecka fick jag ett brev hem där det stod att de "knackat dörr i området men utan resultat".

Idag är väl nästan hela S-partiet i Hylte bestående av MENA-folk. Inte så konstigt att SD är starka just där. Sedan har många svenskar som bor i Hylte ganska lös moral och köper väl mer än gärna knark av invandrargängen.
Citera
2023-06-18, 20:04
Medlem
spoilers avatar
"I fjol fick Somaliska kultur och idrottsföreningen i Hyltebruk drygt en halv miljon kronor i statsbidrag för att bland annat bedriva läxhjälp. Efter ett beslut av Skolverket ska föreningen betala tillbaka hela summan."

https://samnytt.se/somalisk-forening-kravs-pa-hundratusentals-kronor-av-skolverket/
Citera
2023-06-25, 13:25
Medlem
AlucardaLuciferas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"16-åringarna Abbe, Anas och Abdi vill inte längre vara på fritidsgården i Hylte. Anledningen: där får de inte prata sitt hemspråk.

Fritidsgården förbjuder alla språk förutom svenska och engelska. Enligt juristen Johanna Parikka Altenstedt kan det strida mot barnkonventionen."

https://sverigesradio.se/artikel/sprakforbud-pa-fritidsgarden-anas-trakigt-och-stressigt

Ja, varför ska de lära sig svenska?

Vems jävla genidrag var det att göra barnkonventionen til lag?
Citera
2023-10-23, 19:31
Medlem
spoilers avatar
Vinsten kommer.

Han vill höja skatten med en krona: ”Brutalt svårt läge”

"Både stora besparingar och skattehöjningar ser ut att vänta i Hylte kommun som går back över 65 miljoner i år."

https://sverigesradio.se/artikel/han-vill-hoja-skatten-med-en-krona-brutalt-svart-lage
Citera
2024-03-19, 16:53
Medlem
spoilers avatar
"Fortfarande i dag är syrier sex procent av invånarna i kommunen, vilket är högst i Halland."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/efter-flyktingvagen-mahmoud-har-stannat-i-hylte
Citera
2024-03-20, 18:08
Medlem
McCarthy01s avatar
Hyltebruk hade gott om invandrare redan när jag bodde där i början av 2000-talet. Jag fick då lägenhet på Dalgatan, där majoriteten av de boende var invandrare från MENA främst. Hylte är en liten ort där många är rädda för att säga vad de tycker och tänker rent ut, men gärna pratar med dem de känner väl i lönndom om sina verkliga åsikter. När jag bodde där blev jag chockad över hur invandrarungdomar kunde bete sig hur som helst, gick i bredd på trottoarerna och försökte sätta sig i respekt hos hylteborna.

Tillochmed en handläggar jag då hade på socialkontoret uttryckte sin avsky mot att lilla Hylte hade tagit emot så många invandrare på kort tid, och då var hon ändå sosse.
Citera
2024-03-22, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Hyltebruk hade gott om invandrare redan när jag bodde där i början av 2000-talet. Jag fick då lägenhet på Dalgatan, där majoriteten av de boende var invandrare från MENA främst. Hylte är en liten ort där många är rädda för att säga vad de tycker och tänker rent ut, men gärna pratar med dem de känner väl i lönndom om sina verkliga åsikter. När jag bodde där blev jag chockad över hur invandrarungdomar kunde bete sig hur som helst, gick i bredd på trottoarerna och försökte sätta sig i respekt hos hylteborna.

Tillochmed en handläggar jag då hade på socialkontoret uttryckte sin avsky mot att lilla Hylte hade tagit emot så många invandrare på kort tid, och då var hon ändå sosse.

Tidigare fanns det många invandrare i Hylte. I slutet på 80-talet och inrökande på 90-talet kom många kosovoalbaner och bosnier dit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in