2021-10-25, 11:50
Medlem
kajus333s avatar
Inte så konstigt. Vill Palestina ha kontakt med SD? Vill USA? Vill Kina? Vill nån?
Senast redigerad av kajus333 2021-10-25 kl. 11:55.
Citera
2021-10-25, 13:53
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Följande debattartikel är indikativ för SD:s ideologiska förskjutning:
Alltför länge har Sverigedemokraternas politik i Israel–Palestina-konflikten präglats av enskilda partiföreträdares personliga agenda. Sverigedemokraternas riksdagsgrupp beslutade nyligen att inte erkänna en palestinsk stat eller bevilja palestiniernas begäran om medlemskap i FN. Sverigedemokratisk Ungdom (SDU) går nu för första gången någonsin emot moderpartiet och hävdar palestiniernas rätt till en egen stat i hänsyftning till den nationalistiska principen. [...]

SDU är och kommer fortsatt att vara ett nationalistiskt ungdomsförbund. Enligt den nationalistiska principen har varje folk rätt till en egen nation. Detta gäller givetvis också palestinierna, varför en tvåstatslösning i regionen är självklar. Vi står nu inför ett vägskäl där vi kan slå an på den väg som hittills varit ett misslyckande, eller så gör vi handling av de eviga orden om tvåstatslösning och erkänner Palestina som stat.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/yv8eq2/sd-maste-erkanna-en-palestinsk-stat
Vad som hände sedan vet vi. Långa processer drevs mot SDU:are vilka tillslut ledde till att hela ungdomsförbundet uteslöts ur partiet. I samma veva bytte SD fot i frågan om vinster i välfärden och partiet justerade sin ekonomiska politik så att den skulle bli kompatibel med Moderaternas (och därmed inkompatibel med Socialdemokraternas).

Ja, att Israels ambassadör "tar avstånd" från SD är ett spel för gallerierna. Utrikesminister Ann Linde har nyss varit i Israel och detta avståndstagande är vad Sossarna fick i utbyte mot att de tyglar antisionisterna i sitt parti. Israel tar avstånd från SD och SAP gör inget dumt som att kalla Israel för en apartheidstat eller förorda en bojkott. Många sossar köper det och för dem är detta tillräckligt för att de helt plötsligt ska bli mer positiva till Israel.

Detta var vintern/våren 2015. Ungefär då svängde de väl i EU-frågan också? JÅ var sjukskriven hösten 2014-våren 2015 för utbrändhet och var väl dessutom hyfsat slutkörd i valrörelsen? Han talade om öppen svenskhet i valrörelsen vill jag minnas. Frågan är om han och de fyra hotades till lydnad under 2014, för det var flera gånger under den valrörelsen som han missade att smasha i debatterna. MK kändes stabil och stark när han agerade stand in under hösten och sedan gick han bananas med sina kontakter med EXPO och röka ut nazister. Både MK och RJ var inte sena med att kalla SDU nazister, rasister, fascister osv samtidigt som de vägrade tala med dem i TV. Det finns ju också Youtubeklipp när småhattar (bokstavligen!!!) sitter och undervisar Kronlind vill jag minnas och jag fann det obegripligt. Likaså hade SD israeliska flaggan på sin valvaka 2014. Varför i helvete då?

Som jag sagt tidigare, jag lämnade SD våren 2015 och var hängande i luften till vintern 2018 när AfS startade.
Citera
2021-10-25, 20:04
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sas5969
Lite lustigt får man väl säga att det är eftersom SD är ett av de mer Israel-vurmande partierna vi har i landet.

Och rödgröna är antisemiter tillsammans med delar ur den fredliga religionens följare. Rödgröna har länge levt på antisemitism. Man valde till och med in Löfvén med ett brunt förflutet. Media har verkligen inte varit tyst om det kom fram att Åkessons morfar och mamma tillhörde den bruna falangen. Det har tagits upp vid alla tillfällen Stig Heil.
Citera
2021-10-26, 07:30
Medlem
Yayois avatar
Mycket bra intervju som åskådliggör att de svenska relationerna till Israel håller på att förbättras just nu och ringar in vad som skulle kunna göra dem sämre igen.

Det verkar som om många som kommenterar i tråden inte alls läst intervjun utan bara sekundärkällor om ens det. Kan vara på sin plats med några citat från vad han faktiskt sagt.

”Om det är så att relationerna mellan länderna är beroende också av personliga relationer, hur skulle de påverkas om SD fick en tyngre roll?

– Det är mycket enkelt. Vi har ingen kontakt med dem.
Han gör en kort paus.
– Jag har självfallet inga intentioner att lägga mig i Sveriges demokratiska process. Men jag kan säga att detta är en moralisk ståndpunkt som handlar om extremhögerpartier med rötterna i nazismen. Vi har inte, och har inte för avsikt att skaffa oss, någon kontakt med SD. De kan säga att de stödjer Israel, men man måste också titta på vad de inte stöder. Vi kommer inte heller att ha kontakt med öppet islamofoba partier. Det gäller även för andra länder i Europa.”

”Hur har du reagerat på åsiktsutbytet om SD och färgen brun efter partiledardebatten nyligen?

– Att vara i ett demokratiskt samhälle med tv-sända debatter gör livet hemskt intressant. Det är vad jag kan säga om det, säger han och skrattar.”

DN: Israels ambassadör: Vi vill inte ha några kontakter med SD

https://www.dn.se/sverige/israels-ambassador-vi-vill-inte-ha-nagra-kontakter-med-sd/
Senast redigerad av Yayoi 2021-10-26 kl. 08:04.
Citera
2021-10-26, 07:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
https://omni.se/israels-ambassador-vi-vill-inte-ha-kontakter-med-sd/a/wOn7Bn

Kommer Israels relation till Sverige bli sämre om SD är med styr Sverige?

Vad tror ni? Ambassadören ger ett klart besked i varje fall

Så det var det Ann Linde förhandlade om under bordet när hon nyligen besökte Israel och slöt ”fred”. Undrar vad hon gav i utbyte? Hon är nära vän, och hade förtroendefulla samtal, med utrikesminister Yair Lapid https://sverigesradio.se/artikel/ann-linde-pa-besok-i-israel

Edit: Socialdemokraterna drar sig tydligen inte för att smutskasta och underminera SD även i internationella sammanhang.
Senast redigerad av Passepartout 2021-10-26 kl. 07:58.
Citera
2021-10-26, 16:03
Avslutad
Vill och vill Sverige skiter väl i vad Israel vill, vad är det för jävla försök att lägga sig i Sveriges interna angelägenheter.

Kan yidsen fokusera på att Erdogan inte weaponizerar flyktingarna igen för om alla tar en liten snabb rewind till innan pandemin så var det lite trubbel vid grekiska gränsen om någon minns. Det ena hänger liksom ihop med det andra.

Crusader time snart alltså om Israel fuckar går vi via Dnieper och tar Bysans med våra tyska Leoparder 120 millimeter rheinmetal pipor av pommerskt stål och den av vår konung välsignade Gripen av guds nåde över hedningarnas himmel ska ska regna eld och skicka dem till det helvete där alla rikets fiender hör hemma.

"Min hammare är du, mitt stridsvapen. Med dig krossar jag hednafolk, med dig fördärvar jag riken" Jeremia 51:20
Citera
2021-10-26, 18:15
Medlem
Pusts avatar
Judar är ofta liberalt och vänligt inställda till massinvandring av muslimer till västliga länder:
Yet, despite all this Muslim-immigrant Jew hatred, more than a thousand rabbis have signed a petition to bring large numbers of MENA Muslims into America, and virtually all Jewish organizations outside of orthodoxy and the Zionist Organization of America have condemned President Trump’s administration for enacting even a temporary travel ban (one due entirely to security concerns) on immigrants and refugees from seven (of the world’s more than 50) Muslim-majority countries.
(Front Page Magazine) WHY DO AMERICAN JEWS WANT THOUSANDS OF JEW HATERS IN AMERICA?
^^ Då tycker jag att de inte skall gnälla om att det "importeras antisemitism" heller.
Citera
2021-10-26, 20:04
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Kommer Israels relation till Sverige bli sämre om SD är med styr Sverige?
Vem bryr sig om Israels reaktion till något? Ett litet skitland som styrs av en regering full med nazipolitiker, kallade sionister, med en lebensraumpolitik för judar lik den nazityskland hade för det tyska folket på samma gång som de gör allt för att skolungar ska lära sig vad deras förebilder de tyska Sonderkommandogrupperna och andra gjorde med judarna.
Citera
2021-10-29, 19:17
Medlem
Ördögs avatar
Alla i Israel håller inte mer ambassadören.

https://www.dn.se/varlden/debatt-i-israel-efter-ambassadorens-uttalanden-om-sd/
Ambassadör Zvi Nevo Kulmans ord i DN om Sverigedemokraterna har väckt indignation i det israeliska nationalistlägret och utlöst debatt i flera medier.
/---/
Gratistidningen Israel ha-Yom, språkrör för tidigare premiärministern Benjamin Netanyahu, angrep ambassadören, som sades ha ”deklarerat en bojkott mot SD … ett parti som stött Israel i EU och andra fora”. Tidningen betecknade Kulmans utspel som en politisk fadäs, eftersom SD:s inflytande väntas öka efter nästa svenska val.
/---/
Israels UD backade på onsdagen upp Kulman: ”Våra representanter brukar inte ha något samröre med partier med nynazistisk bakgrund”.
/---/
Liberala Haaretz försvarar helhjärtat Kulman i en ledarartikel på fredagen, och flera radiostationer rapporterar om antisemitiska nätattacker i Sverige mot ambassadör Kulman.
https://www.haaretz.com/world-news/europe/.premium-israel-s-ambassador-to-sweden-rejects-far-right-and-stirs-political-storm-1.10334124
Ziv Nevo Kulman said Israel does not and will not have ties to the far-right Sweden Democrats party, stating a 'moral position' and mentioning the party's 'roots in Nazism.' Not everyone in Stockholm agrees with him
Senast redigerad av Ördög 2021-10-29 kl. 19:23.
Citera
2021-10-30, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi
Mycket bra intervju som åskådliggör att de svenska relationerna till Israel håller på att förbättras just nu och ringar in vad som skulle kunna göra dem sämre igen.

Det verkar som om många som kommenterar i tråden inte alls läst intervjun utan bara sekundärkällor om ens det. Kan vara på sin plats med några citat från vad han faktiskt sagt.

”Om det är så att relationerna mellan länderna är beroende också av personliga relationer, hur skulle de påverkas om SD fick en tyngre roll?

– Det är mycket enkelt. Vi har ingen kontakt med dem.
Han gör en kort paus.
– Jag har självfallet inga intentioner att lägga mig i Sveriges demokratiska process. Men jag kan säga att detta är en moralisk ståndpunkt som handlar om extremhögerpartier med rötterna i nazismen. Vi har inte, och har inte för avsikt att skaffa oss, någon kontakt med SD. De kan säga att de stödjer Israel, men man måste också titta på vad de inte stöder. Vi kommer inte heller att ha kontakt med öppet islamofoba partier. Det gäller även för andra länder i Europa.”

”Hur har du reagerat på åsiktsutbytet om SD och färgen brun efter partiledardebatten nyligen?

– Att vara i ett demokratiskt samhälle med tv-sända debatter gör livet hemskt intressant. Det är vad jag kan säga om det, säger han och skrattar.”

DN: Israels ambassadör: Vi vill inte ha några kontakter med SD

https://www.dn.se/sverige/israels-ambassador-vi-vill-inte-ha-nagra-kontakter-med-sd/
Du vann den här tråden. Grattis!
Citera
2021-10-31, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi

Vi kommer inte heller att ha kontakt med öppet islamofoba partier. Det gäller även för andra länder i Europa.
Det här fattar jag inte: De mest islamofoba människorna i världen måste ju vara Israeler. De har till och med byggt Iron Dome för att de är så islamofoba. Ändå vill de inte samarbeta?

En förklaring till paradoxen kan vara att
Israel har något emot Europa. De kanske är europafober också? Finns det andra förklaringar?
Senast redigerad av Ok-perfekt 2021-10-31 kl. 04:13.
Citera
2021-10-31, 06:38
Medlem
DeValeras avatar
Utmärkt! En skurkstat som Israel behöver man inte ha några som helst kontakter med. Världssamfundet har konstaterat att sionismen är en form av rasismen. SD vinner inget på att ha kopplingar till en stat som styrs av en rasistiskt ideologi. Palestiniernas stora fel är att dessa inte är svarta. Då hade aldrig den apartheid kunnat existera.

Vad har det här fjäskande för skurkstaten Israel som SD har stått för gett dem? Nada! De får inga fler röster pga detta och jude-media fortsätter ändå att försöka krossa dem. Kort sagt, mitt råd till SD är att sluta upp och fjäska för folkmords- och skurkstaten Israel. Ni får ändå inget för det.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in