Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
Följande debattartikel är indikativ för SD:s ideologiska förskjutning:
Alltför länge har Sverigedemokraternas politik i Israel–Palestina-konflikten präglats av enskilda partiföreträdares personliga agenda. Sverigedemokraternas riksdagsgrupp beslutade nyligen att inte erkänna en palestinsk stat eller bevilja palestiniernas begäran om medlemskap i FN. Sverigedemokratisk Ungdom (SDU) går nu för första gången någonsin emot moderpartiet och hävdar palestiniernas rätt till en egen stat i hänsyftning till den nationalistiska principen. [...]
SDU är och kommer fortsatt att vara ett nationalistiskt ungdomsförbund. Enligt den nationalistiska principen har varje folk rätt till en egen nation. Detta gäller givetvis också palestinierna, varför en tvåstatslösning i regionen är självklar. Vi står nu inför ett vägskäl där vi kan slå an på den väg som hittills varit ett misslyckande, eller så gör vi handling av de eviga orden om tvåstatslösning och erkänner Palestina som stat.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/yv8eq2/sd-maste-erkanna-en-palestinsk-stat
Vad som hände sedan vet vi.

Långa processer drevs mot SDU:are vilka tillslut ledde till att hela ungdomsförbundet uteslöts ur partiet. I samma veva bytte SD fot i frågan om vinster i välfärden och partiet justerade sin ekonomiska politik så att den skulle bli kompatibel med Moderaternas (och därmed inkompatibel med Socialdemokraternas).
Ja, att Israels ambassadör "tar avstånd" från SD är ett spel för gallerierna. Utrikesminister Ann Linde har nyss varit i Israel och detta avståndstagande är vad Sossarna fick i utbyte mot att de tyglar antisionisterna i sitt parti. Israel tar avstånd från SD och SAP gör inget dumt som att kalla Israel för en apartheidstat eller förorda en bojkott. Många sossar köper det och för dem är detta tillräckligt för att de helt plötsligt ska bli mer positiva till Israel.
Detta var vintern/våren 2015. Ungefär då svängde de väl i EU-frågan också? JÅ var sjukskriven hösten 2014-våren 2015 för utbrändhet och var väl dessutom hyfsat slutkörd i valrörelsen? Han talade om öppen svenskhet i valrörelsen vill jag minnas. Frågan är om han och de fyra hotades till lydnad under 2014, för det var flera gånger under den valrörelsen som han missade att smasha i debatterna. MK kändes stabil och stark när han agerade stand in under hösten och sedan gick han bananas med sina kontakter med EXPO och röka ut nazister. Både MK och RJ var inte sena med att kalla SDU nazister, rasister, fascister osv samtidigt som de vägrade tala med dem i TV. Det finns ju också Youtubeklipp när småhattar (bokstavligen!!!) sitter och undervisar Kronlind vill jag minnas och jag fann det obegripligt. Likaså hade SD israeliska flaggan på sin valvaka 2014. Varför i helvete då?
Som jag sagt tidigare, jag lämnade SD våren 2015 och var hängande i luften till vintern 2018 när AfS startade.