Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Fråga Privataaffärer - deras nyhet.
Det var nytt för mig.
Har du något annat i navelluddet du önskar ta upp?
Hmm, läser om flera articklar som skrivits om ämnet senaste dagarna... det är något skummt på gång.
Det nya reseavdraget började utredas 2017. 2019 presenterades det och på sommaren 2019 började det komma protester att det blev sämre. Jag själv såg fram emot det eftersom jag åker kollektivt.
www.bjornlunden.se/juridik/nya-regler-f%C3%B6r-reseavdrag__232
www.di.se/ledare/stoppa-nya-reseavdraget/
Då fick man 6 kr avdrag för sträckan mellan tre mil och åtta mil.
Det som är otroligt ohederligt och falskt här är att januariöverenskommelsen LOVADE att införa avdraget, inte att utreda det. Jag förutsatte att det skulle gälla från och med 2020 men blev förvånad när jag såg att de istället redan 2019 bestämt att det skulle införas januari 2021. På något sätt utnyttjade de sedan corona och sa att de tyvärr inte hann införa det i tid.
Nu väljer man alltså att gå ut, igen, och låtsas som om detta är något nytt och att detta nya förslag ska införas 2023, när det egentligen redan borde gälla. Dessutom har det sänkts från 6 kronor till 5 kronor per mil.
Antar att detta egentligen betyder att de vet att folk inte kommer gilla ändringen och de väljer att införa den efter deras mandat period är slut som ett desperat försök att inte bli hatade av de få väljare de har kvar.