Citat:
Ursprungligen postat av
ShyPooper
Tvek. Han var ju inte gängkriminell själv. Bara hans polare som mestadels bestod av hangarounds och fanboys
Hum, ursäkta om jag lägger mig i den här tråden. Jag har inte läst den alls, eller några andra trådar om "Einar" eller andra rappare och deras gängkriminalitet.
Men jag känner faktiskt några som verkar eller har verkat inom genren och jag bor själv i Gottsunda där det hålls en Hiphop-festival vartannat år. De tre benen inom hiphop ska vara "rap", "breakdance" och "graffiti". De "fjärde benet" d.v.s. våldsromantik och gangsters har givetvis inget utrymme i en kommunalt finansierad verksamhet, men tycks ändå vara intimt förknippad med den här "subkulturen", som dock knappast längre kan räknas som "sub" då den vinner våra finaste priser inom musiken och tycks vara vida populär, ge stora inkomster till artisterna o.s.v. Jag är glad att min vite, yngre släkting som var på uppåtgående inom genren för några år sedan och var polare med en massa folk, tycks ha lämnat musiken för ett ordentligt jobb istället.
Nå, nå. Min enkla fråga är bara: Varför var Einar inte bakom lås och bom? Han var ju inblandad i ett knivdåd nyligen och borde enligt mitt gammalborgerliga synsätt varit omhändertagen av Kriminalvården. Gissningsvis borde han i så fall ha varit i livet idag.
Nu vet jag alltså inte vad ni eventuellt kommit fram till i tråden avseende motiv etc. Men motiv för att avrätta en 19-åring torde inte vara av det tyngre slaget, enlig min erfarenhet och visdom.
Även om jag aldrig lyssnat på honom eller ens känt till grabben innan jag såg rubriker här på AboK om hans tidigare kidnappning, slår det mig bara att han stack ut från mängden. Det gjorde han givetvis genom att vara en framgångsrik artist i så pass unga år men också genom att vara vit i en bransch där dessa är ganska sällsynta (det mest lysande undantaget är väl Eminem, störst av alla typ).
Men det kan ju räcka med att bara sticka ut. Vad jag hört så kan man bli skjuten på en bar i Colombia om man bara råkar skratta helt plötsligt. Så fan vet om det inte är lika illa i Sverige på sina håll.