2022-01-18, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Vad jag har förstått gäller inte vaccinpassen de som arbetar. Stämmer det? Om jag t.ex går på konsert så har de som arbetar där inget krav på vaccinering. Är det någon med insyn som kan bekräfta? Om det stämmer är det himla ironiskt

Följdfråga ifall ovanstående stämmer: När kommer kravet för anställda att vaccinera sig, och hur kommer man isåfall kontrollera det?

Det stämmer. Artisterna som uppträder omfattas inte och inte heller deras personal eller personalen/funktionärer som arbetar på spelställen. Jag är själv ovaccinerad och har gått på en spelning med vaccinpasskrav men kom in genom bandets gästlista.

Det är ett kryphål som bör kunna utnyttjas när resten av restriktionerna hävs, om man vill. T.ex. spelningar där publiken räknas som funktionärer på något vis.

Å andra sidan är det nog bara en tidsfråga innan kravet även omfattar artister och personal.
Citera
2022-01-19, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kruvajang
Det stämmer. Artisterna som uppträder omfattas inte och inte heller deras personal eller personalen/funktionärer som arbetar på spelställen. Jag är själv ovaccinerad och har gått på en spelning med vaccinpasskrav men kom in genom bandets gästlista.

Det är ett kryphål som bör kunna utnyttjas när resten av restriktionerna hävs, om man vill. T.ex. spelningar där publiken räknas som funktionärer på något vis.

Å andra sidan är det nog bara en tidsfråga innan kravet även omfattar artister och personal.
Vad bra att dom tar i med hårdhandskarna för att minska smitta Då känns införandet av vaccinpassen väldigt ineffektivt om man vill minska smittan, eftersom man inte kontrollerar samtliga inomhus, sedan har vi bevis på att vaccinering inte stoppar smittspridningen med tanke på nuvarande höga smittotal. Kommer regering ta sitt förnuft till fånga och häva vaccinpassen som ett krav, och istället införa bevis på negativt test? Det är ju bara då man verkligen undviker smittohärder.
Citera
2022-01-19, 12:28
Medlem
Bios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Om du är misstänkt smittobärare jo.

Nej, visa lagtexten som säger jag inte får vistas ute.

Smittskyddslagen:

…Du kan vistas utomhus så länge du håller avstånd till andra personer…

Du sa, vadå? Inte får vistas ute om man är misstänkt smittbärare. Du hade alltså fel. Jag får enligt Smittskyddslagen vistas ute. Inte för att det spelar någon som helst roll. För detta —>

Dessutom 2, jag har aldrig skrivit under ett avtal/kontrakt med någon i Sverige, stat, regering, myndighet, person, man eller kvinna, representant av någon nämnda, företag, kommersiell entitet eller representant därav, där båda parter skrivit under, frivilligt och i samförstånd. Att resa fritt inom landet är inte ett privilegium, det är en oinskränkbar rättighet.

Därför, juridiskt, kan ingen tvinga mig att avstå min oinskränkbara rättighet att resa fritt över hela planeten, oavsett vilka tillstånd som sker eller råder över planeten, krig, pandemier, nödsituationer, nationella och/eller globala.

Det är en oinskränkbar rättighet alla är födda med, och kan inte avsägas, annat än i underskrivet avtal/kontrakt, av två parter, frivilligt, vid fulla sinnes bruk och i samförstånd.

Du kan hänvisa och hävda precis vad du vill om detta. Det blir bara en åsikt, och inverkar inte på mina, eller någon annan som så önskar, oinskränkbara rättigheter.
Citera
2022-01-19, 14:38
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bio
Nej, visa lagtexten som säger jag inte får vistas ute.

Du måste vara rätt dum i huvudet om du inte klarade av att läsa den lilla textmassan.

2a kapitlet paragraf 2:

Citat:
2 § Den som vet eller har anledning att misstänka att han eller hon bär på en smittsam sjukdom är skyldig att vidta de åtgärder som krävs för att skydda andra mot smittrisk.

Vidare kapitel 3:

Citat:
Om det finns risk för spridning av en samhällsfarlig sjukdom får smittskyddsläkaren besluta att den som har eller kan antas ha varit utsatt för smitta av sjukdomen skall hållas i karantän i en viss byggnad, i en avgränsad del av en byggnad eller inom ett visst område. Ett sådant beslut innebär förbud att lämna byggnaden, del av byggnaden eller området samt förbud att ta emot besök där.

Om det kan ske utan risk för spridning av sjukdomen får smittskyddsläkaren i det enskilda fallet medge undantag från förbudet att ta emot besök. Lag (2004:877).

10 § Om en samhällsfarlig sjukdom har eller misstänks ha fått spridning inom ett avgränsat område utan att smittkällan eller smittspridningen är fullständigt klarlagd, får Folkhälsomyndigheten besluta att ett visst område ska vara avspärrat. Ett beslut om avspärrning innebär förbud för den som vistas i området att lämna det och förbud för den som befinner sig utanför området att besöka det.

Om det kan ske utan risk för spridning av sjukdomen får Folkhälsomyndigheten i det enskilda fallet medge undantag från beslutet om avspärrning. Lag (2014:1549).

11 § Begär den som på grund av beslut enligt 9 § första stycket skall hållas i karantän att beslutet inte längre skall gälla är beslutsmyndigheten skyldig att utan dröjsmål pröva frågan.
Detsamma gäller om någon ansöker om undantag enligt 9 § andra stycket från förbud att besöka den som hålls i karantän eller enligt 10 § andra stycket från beslut om avspärrning.

Finns inte längre skäl för beslut enligt 9 § första stycket eller 10 § första stycket skall beslutsmyndigheten omedelbart häva beslutet. Lag (2004:877).

12 § Den som på grund av en samhällsfarlig sjukdom
1. har isolerats enligt 5 kap. 1 §,
2. har isolerats tillfälligt enligt 5 kap. 3 §,
3. skall hållas i karantän enligt 9 §, eller
4. har förbjudits att lämna avspärrat område enligt beslut om avspärrning enligt 10 §

får inte resa ut ur landet. Smittskyddsläkaren skall vidta de åtgärder som behövs för att hindra personen från att lämna landet.

I andra fall än de som avses i första stycket får den som bär på en samhällsfarlig sjukdom inte vägras att lämna landet. Han eller hon skall dock i god tid före avresan meddela den smittskyddsläkare som underrättats om sjukdomsfallet om tidpunkten för avresan och målet för resan. Smittskyddsläkaren skall underrätta berörd hälsomyndighet på ankomstorten om avresan och andra omständigheter av betydelse för att förhindra smittspridning. Lag (2006:1571).

4 kap. Vissa smittskyddsåtgärder

Råd och stöd

1 § Den behandlande läkaren skall ge den som bär på eller misstänks bära på en smittsam sjukdom som omfattas av bestämmelserna i denna lag individuellt utformade medicinska och praktiska råd om hur han eller hon skall undvika att utsätta andra för smittrisk.

Den som är i behov av psykosocialt stöd för att kunna hantera sin sjukdom eller för att ändra sin livsföring skall erbjudas detta. Sådant stöd kan ges av den behandlande läkaren eller av annan hälso- och sjukvårdspersonal med särskild kompetens för uppgiften.

Förhållningsregler

2 § Den behandlande läkaren skall besluta om individuellt utformade förhållningsregler i syfte att hindra smittspridning för den som bär på eller misstänks bära på en allmänfarlig sjukdom. Förhållningsreglerna får endast avse
1. inskränkningar som gäller arbete, skolgång eller deltagande i viss annan verksamhet,
2. förbud mot att donera blod och organ,
3. förbud mot att låna ut eller på annat sätt överlåta begagnade injektionsverktyg,
4. skyldighet att informera vårdgivare och sådana som utför icke-medicinska ingrepp om smittbärarskap,
5. skyldighet att informera sexualpartner om smittbärarskap,
6. skyldighet att vid sexuella kontakter iaktta ett beteende som minimerar risken för smittspridning,
7. skyldighet att iaktta särskilda hygienrutiner, eller
8. skyldighet att hålla regelbunden kontakt med behandlande läkare.

Förhållningsreglerna skall meddelas skriftligt så snart det är möjligt samt tas in i den undersöktes patientjournal. Läkaren skall så långt det är möjligt se till att förhållningsreglerna följs.

3 § Om patienten begär det skall smittskyddsläkaren pröva beslutet om förhållningsregler enligt 2 §. Smittskyddsläkaren får efter en sådan begäran eller på eget initiativ ändra förhållningsreglerna på det sätt han eller hon finner mest ändamålsenligt. Smittskyddsläkarens beslut skall meddelas den behandlande läkaren och av denne tas in i patientjournalen.

Patienten skall av den behandlande läkaren informeras om möjligheten att få förhållningsreglerna prövade av smittskyddsläkaren.

4 § Om den behandlande läkaren misstänker eller får veta att en patient som bär eller misstänks bära på en allmänfarlig sjukdom inte iakttar eller kommer att iaktta förhållningsreglerna skall läkaren anmäla detta till smittskyddsläkaren.

Anmälan behöver dock inte göras om läkaren bedömer att han eller hon själv kan se till att patienten får det stöd som behövs för att ändra sitt beteende.

5 § Om någon som bär på en allmänfarlig sjukdom tas in på en kriminalvårdsanstalt, eller med tvång på en vårdinrättning, skall den läkare som ansvarar för hälso- och sjukvården där underrättas av den behandlande läkaren, när denne får kännedom om intagningen, om smittan och om de förhållningsregler som meddelats den intagne.

Kan den intagne inte tas om hand på ett sådant sätt att smittspridning kan förhindras, skall den ansvarige läkaren anmäla detta till smittskyddsläkaren.
Citera
2022-01-19, 18:02
Medlem
rtyuios avatar
Hur går det med Nazipassens intåg egentligen? Sverige hade nästan 38000 smittade igår. Jävla antivaxxers som smyger sig runt överallt utan Nazipass. Var inte Nazipassen menade som smittskyddsåtgärd?
Citera
2022-01-19, 18:11
Medlem
sherms avatar
Europeisk rättsexpert förklarar "vaccinpass":
Citat:
What’s very important for the American audience to know is that we’ve had this digital COVID pass in place in Europe, which is basically like a QR Code on your phone that grants you access to everyday life, like to bars, restaurants, etc. It’s completely [attached] to your vax status and this is all part of a European project issued by the European Commission that is basically surrounded around a European digital identity. So this will not stay just linked to your vaccination status. This will encompass taxes. This will encompass your medical records, apart from your vaccination status, your bank information.

So basically we already have a system in place now that’s very close, or at least from my interpretation, the beginning phases of a social credit system. We are literally turning into China.
https://www.thegatewaypundit.com/2022/01/european-legal-expert-says-vaccine-mandates-beginning-social-credit-system-reason-europeans-standing /
Citera
2022-01-20, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Vad bra att dom tar i med hårdhandskarna för att minska smitta Då känns införandet av vaccinpassen väldigt ineffektivt om man vill minska smittan, eftersom man inte kontrollerar samtliga inomhus, sedan har vi bevis på att vaccinering inte stoppar smittspridningen med tanke på nuvarande höga smittotal. Kommer regering ta sitt förnuft till fånga och häva vaccinpassen som ett krav, och istället införa bevis på negativt test? Det är ju bara då man verkligen undviker smittohärder.

Ja, och grejen är ju också att vaccinerade nu driver smittan i högre grad än ovaccinerade (per 100 000 i varje grupp, finns annan tråd om det). Så passen är ju garanterat en av anledningarna till att smittan har spridit sig så snabbt och alla följder det har fått med vårdbelastning, testkapacitet osv som vi ser nu. Det blev ett smittspridningsverktyg istället för smittskyddsåtgärd, eftersom vaccinerade har fått intrycket att de kan röra sig hur som helst, åtminstone fram till att de nya restriktionerna sattes in.

Makthavarna försöker nu hävda att ett huvudskäl för vaccinpass är att ovaccinerade har ett sämre skydd mot allvarlig sjukdom och att det därför inte är bra om de vistas i folksamlingar. Tyvärr tror jag att man kommer fokusera mer på det framöver och försöka återgå till att använda passen när de andra restriktionerna försvinner. Man kommer antagligen att hävda att ovaccinerade också riskerar att få viruset att mutera samt att alla behöver vaccinera sig för eventuellt framtida farligare varianter. Men jag hoppas att jag har fel.
Citera
2022-01-20, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kruvajang
Makthavarna försöker nu hävda att ett huvudskäl för vaccinpass är att ovaccinerade har ett sämre skydd mot allvarlig sjukdom och att det därför inte är bra om de vistas i folksamlingar. Tyvärr tror jag att man kommer fokusera mer på det framöver och försöka återgå till att använda passen när de andra restriktionerna försvinner.

Jag tror tyvärr att du har helt rätt. Man kommer fortsätta med vaccinkampanjen och vaccinpass. Snart är det ju dags för den nationella vaccinationsveckan också. Alla ska med!
Att negativt test eller antikroppar skulle duga tror jag dessvärre inte kommer hända. Regeringen pratar ju ingenting om detta, och att få igång den testapparaten samt vidareutveckling av system/app kommer inte kunna realiseras inom överskådlig framtid.

https://youtu.be/xSVqLHghLpw
Citera
2022-01-21, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Du är en sån som bygger dina tvärsäkra åsikter på rubriker utan bakgrundskunskap.

Vaccinerade blir sjuka och smittar, men du vill ha ett apartheid system.

En hälsosam 25 åring med god kost och D vitamin tillskott har lägre risk en en fet soffpotatis i 60års åldern att få och sprida smittan.

"Of 514 patients in Israel hospitalized with COVID-19 as of Aug. 15, 59 percent were fully vaccinated, according to an Aug. 16 article from Science that cited national data tracked by Israel's largest health management organization. The figures suggest breakthrough infections may be more common than the term implies, the report suggests.

Most of the vaccinated patients who were hospitalized, about 87 percent, were at least 60 years old.

"This is a very clear warning sign for the rest of the world," said Ran Balicer, CIO at Clalit Health Services, Israel's largest health maintenance organization. "If it can happen here, it can probably happen anywhere," he told Science.

The country has one of the world's highest COVID-19 vaccination levels, with about 78 percent of those ages 12 and older fully vaccinated, mostly with the Pfizer vaccine. At the same time, Israel now has one of the highest infection rates in the world, potentially a sign of waning vaccine immunity as the highly contagious delta variant spreads, Science reports"

du är en nyttig idiot för totalitära krafter. Dessutom lättskrämd. Skärp dig!

Jag kanske överdrev lite men ärligt; att majoriteten av smittade ÄR vaccinerade kanske beror på att majoriteten av SAMHÄLLET är vaccinerade? Märkligt sätt att använda statistik på...
Citera
2022-01-21, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engalunda
Jag kanske överdrev lite men ärligt; att majoriteten av smittade ÄR vaccinerade kanske beror på att majoriteten av SAMHÄLLET är vaccinerade? Märkligt sätt att använda statistik på...

I Sverige är det nu fler smittade per 100 000 vaccinerade jämfört med antal smittade per 100 000 ovaccinerade. Det finns inga som helst tecken på att vaccinpass dämpar smittspridningen. Att vaccinerade nu är smittade i högre utsträckning än ovaccinerade talar väl sitt tydliga språk antar jag: införandet av vaccinpass har snarare skyndat på smittspridningen.
Citera
2022-01-21, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engalunda

Det är en demokratifråga.
Har man viruset i kroppen smittar man vare sig man är vaccinerad eller ej.

Friska smittar inte.
Djokovic är frisk har naturlig immunitet han var ingen fara för att smitta någon.

Men fascistiska krafter vill tvinga honom till lydnad. Det är idioti.

Vaccin är bra för de äldre, men att införa ett totalitärt apartheidsystem för att några få blir sjuka visar bara hur bräcklig demokrati är och hur många medlöpare det finns.

Det är 1930 talet igen medlöparna eller de som kan tänka själva.
Citera
2022-01-21, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clusia
Jag tror tyvärr att du har helt rätt. Man kommer fortsätta med vaccinkampanjen och vaccinpass. Snart är det ju dags för den nationella vaccinationsveckan också. Alla ska med!
Att negativt test eller antikroppar skulle duga tror jag dessvärre inte kommer hända. Regeringen pratar ju ingenting om detta, och att få igång den testapparaten samt vidareutveckling av system/app kommer inte kunna realiseras inom överskådlig framtid.

https://youtu.be/xSVqLHghLpw

Nej precis, det vore ju pinsamt om den där vaccinationsveckan skulle behöva ställas in.

Jag tror inte att det skulle vara några problem att få igång ett system för negativt test eller genomgången sjukdom om man bara ville. Men det viktiga för makthavarna är inte att minska smittrisken, det viktiga är att alla vaccinerar sig.

EU har sedan tidigare haft planer på allmänna vaccinpass för införande 2022 och det vore väl attans om de inte kunde få ta chansen nu när pandemin ändå har öppnat upp för det:
https://ec.europa.eu/health/system/files/2019-09/2019-2022_roadmap_en_0.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in