2021-10-19, 23:57
Medlem
JagMatarHuslimers avatar
Jag har hört folk prata persiska rätt många gånger och måste nog fan säga att det låter väldigt vackert. Ett unikt språk, låter lite sjungande, om man skulle beskriva det så.

Vad tycker ni?
Citera
2021-10-19, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JagMatarHuslimer
Jag har hört folk prata persiska rätt många gånger och måste nog fan säga att det låter väldigt vackert. Ett unikt språk, låter lite sjungande, om man skulle beskriva det så.

Vad tycker ni?

Nej

Låter roligt när dom pratat svenska dock
Citera
2021-10-20, 00:03
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:

Vad tycker ni?

Jag tycker det låter rätt gräsligt faktiskt. Alla dessa långa mörka AAAA hela tiden. Kurdiska och arabiska och syrianska låter klart bättre. Men det är snyggare än turkiska. Å andra sidan är nästan allt snyggare än turkiska.
Citera
2021-10-20, 00:07
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Vad tycker ni?

Tyckte det var exotisk och fint förr.

Men nu på min gata, i alla fall på kvällarna, så har jag blivit mer än mätt på utländska språk, och det är nu svenskan som jag upplever som fin och exotiskt.
Citera
2021-10-20, 01:28
Medlem
Yinool0401s avatar
Låter vackert persiskan, ett vackert språk helt enkelt. Hur svenskan låter i andras öron (som en
retarderad fiskmås)

https://www.youtube.com/watch?v=B7UmUX68KtE&ab_channel=TheMuppets
Citera
2021-10-20, 06:10
Medlem
Persiska är ett mycket vackert språk, tycker ochså det låter som om de sjunger, speckellt när det är kvinnor.

Skiljer sig radikalt ifrån arabiska som mer låter som de bryter halsen eller nåt.

Folk säger "iranier" men det är flera folkslag med flera kulturer, alltifrån Perser nertill invaderande araber.
Citera
2021-10-20, 06:44
Medlem
Soulflowers avatar
Beror på talare och dialekt, men jag tycker överlag det låter helt ok. Jag hör dock inte skillnad på Dari och Farsi så vet inte vad jag gillar egentligen.
Citera
2021-10-20, 07:33
Medlem
Ja, det tycker jag.
Perser är dessutom mer kultiverade än dom flesta araber.
Citera
2021-10-20, 13:25
Medlem
Sinraths avatar
Tycker det låter betydligt vackrare än andra språk som kommer från närheten av Mellanöstern. Inte så bryskt, korthugget och gutturalt jämfört med andra.
Citera
2021-10-21, 17:20
Medlem
Citat:
Jag har hört folk prata persiska rätt många gånger och måste nog fan säga att det låter väldigt vackert. Ett unikt språk, låter lite sjungande, om man skulle beskriva det så. Vad tycker ni?

Ja, jag har samma erfarenhet och håller med dig i din beskrivning. Jag upplever det som ett mjukt och melodiskt språk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in