2006-06-08, 16:10
Medlem
Sonic2k5s avatar
Hej hej, har på något skumt sätt fått en ca 1x1 cem stor blåsa på lilltån. Den är fylld med vätska tror jag.

Vad ska man göra åt det? Jag vill sticka hål på den och ta ut vätskan, är det bra att göra det? I ca 2 dagar har jag haft den.
Citera
2006-06-08, 22:03
Medlem
Fiamedknuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonic2k5
Hej hej, har på något skumt sätt fått en ca 1x1 cem stor blåsa på lilltån. Den är fylld med vätska tror jag.

Vad ska man göra åt det? Jag vill sticka hål på den och ta ut vätskan, är det bra att göra det? I ca 2 dagar har jag haft den.

Man ska låta den vara så att det inte blir en infektion. Det finns jätte bra skavsårsplåster på apoteket som jag kan rekommendera, de funkar som en extra tjock hud över själva skavsåret. Jag har själv alltid en bunt i handväskan.
Citera
2006-06-09, 00:03
Medlem
Eelss avatar
Eftersom att jag är tämligen mordisk(det ahr iosf inget med blåsor att göra) hursomhest, jag AVSKYR blåsor så jag brukar ta en knappnål,
vätta av den noga med alsolsprit och sticka hål på blåsan och trycka ut vätskan och sen torka noga med ännumera alosolsprit med en liten bomullstuss.
Sen sätter jag en bit bomullstuss över med alosolsprit och låter det sitta där i några timmar.

Bruka fungera utmärkt.

JAG har iallafall inte råkat ut för en infektion eller liknande efter att jag har stuckit hål på någon blåsa. men det skiljer ju från person till person.

Edit, mera test.
Citera
2006-06-09, 01:22
Medlem
Fiamedknuffs avatar
Min syster fick blodförgiftning när hon som tonåring tog hål på en blåsa, trots att hon hade steriliserat en nål. Det kom väl smuts eller bakterier i på nått annat sätt antar jag.
Citera
2006-06-09, 01:26
Medlem
systems avatar
Din syster glömde bort att man inte ska peta näsan då man hanterar steriliserade nålar.

Blodförgiftning är inte att leka med, men det har aldrig drabbat mig. Jag har petat hål på många blåsor (med REN nål), och sedan satt på plåster.
Citera
2006-06-09, 01:31
Medlem
Fiamedknuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Din syster glömde bort att man inte ska peta näsan då man hanterar steriliserade nålar.

Blodförgiftning är inte att leka med, men det har aldrig drabbat mig. Jag har petat hål på många blåsor (med REN nål), och sedan satt på plåster.

Jag kan inte tänka mig att hon gjorde det, men jag är inte säker med tanke på att jag hade flyttat hemifrån då det begav sig. Jag tror det kom in smuts genom skor och damm runt omkring, fötter är ju rätt utsatta.
Citera
2006-06-09, 01:48
Medlem
Kan ärligt säga att jag stuckit hål på blåsor och tillomed en o annan finne med en vanlig knappnål (som jag inte tvättade eller dylikt).

Dra av den med naglarna och sätt på lite läkartejp eller ta chansen att härda foten
Citera
2006-06-09, 09:18
Medlem
Fiamedknuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twintip
Kan ärligt säga att jag stuckit hål på blåsor och tillomed en o annan finne med en vanlig knappnål (som jag inte tvättade eller dylikt)...

Är du alltså riktigt säker på att du inte ljuger nu?
Citera
2006-06-09, 09:31
Medlem
Jag håller på löpträna en massa nu och fått några blåsor på fötterna. Jag tejpar dom bara och forsätter. Gör jäkligt ont springa runt med dem ibland, speciellt om de går sönder. Men det är bara att bita ihop.
Citera
2006-07-08, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiamedknuff
Är du alltså riktigt säker på att du inte ljuger nu?
Det har jag också gjort, massor av gånger. Till och med med en smutsig kniv ute i skogen när jag gjorde lumpen. Har klarat mig från blodförgiftning eller svårare infektioner.
Citera
2006-07-08, 21:40
Medlem
mysgummans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonic2k5

Det där brukar jag också råka utför Irriterande som tusan !
Jag kan inte heller låta bli att sticka hål på den... Så länge man tvättar med sårtvätt efteråt så brukar det inte bli infektion.
Citera
2006-07-09, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Padme
Jag håller på löpträna en massa nu och fått några blåsor på fötterna. Jag tejpar dom bara och forsätter. Gör jäkligt ont springa runt med dem ibland, speciellt om de går sönder. Men det är bara att bita ihop.

Händer mig med när jag springer mycket ute i skogen. Har ett speciellt ställe där det alltid bildas en blodblåsa, skumt.. Jag brukar dock köra på som vanligt utan att sticka hål på dom eller skydda med plåster, det känns inte så mycket! Efter ett tag torkar dom ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in