Citat:
Ursprungligen postat av
Sugminkukfitta
Det är fint att du söker råd.
Lite svårt att uttala sig då man inte vet hela situationen. Alla människor måste jobba med sig själv. Mer eller mindre.
Vid trauma så blir det svårt för de flesta att göra de trots att det gäller alla. Alla människor måste jobba med sig själva.
Han har förmodligen valt att inte jobba med sig själv och lever fortfarande kvar i det förgångna.
Då känner omgivningen som du. Nån gång måste man gå vidare annars blir man bara ett upprepande mönster.
Jag tycker du ska avgöra hur mkt energi och vilken energi du orkar lägga på eran relation för jag tror du är viktig för honom. Och människor som mår dåligt behöver verkligen mänsklig kontakt.
Du ska såklart inte behöva må dåligt heller men hittar du en balans så kan de funka.
Jag hamnar i värsta Dostojevskij
Brott & Straff modet då det är så jävla påtagligt och verkligt. Har läst hela tingsrättsdomen i detalj, hört vad hans bakgrund är och känner på en oerhört jävla djup nivå sorg för hans liv, hur det blivit. Han har mycket goda poänger kring hans straff då jag har läst att rättspsykiatrin i Sverige fan verkar vara helt unik och ganska rättsosäker om man hamnar där
(värre än fängelse).
Problemet är att det drar upp och påminner om en relation jag hade när jag var yngre som varade 1 år, där jag första gången var med en tjej som jag inte visste vad jag skulle göra med. Sakta men säkert krackelerade fasaden och det visade sig att bakom den rika fina ytan hon bodde att hennes mamma misshandlade henne.
Fick så jävla dåligt samvete och försökte hjälpa henne med att be henne gå i terapi etc men slutade med att jag mådde allt sämre själv då hon var manipulativ, slutade med att jag blev ensam då hon manipulerade fram svartsjukedramatik mellan vänner.. Såhär långt i efterhand inser jag att jag var medberoende.
Blev typ galen själv då jag pendlade mellan empati/förståelse, ilska, frustration, sorg och det var ett jävla helvete..
Kände mig så jävla maktlös bara med henne..
Känner såhär nu också (
känslor av maktlöshet/överrumplad och inte kunna göra något, typ helt lamslagen) men är rädd att det kan orsaka att jag faller tillbaks..
Inser att det inte är mitt fel eller att jag har ansvar att ens skriva tillbaks till någon som skrivit efter 11 år men har extremt svårt att handskas med denna situation.