2021-10-08, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighInTheSky
Exets pappa har blivit sjuk. Virrig och är som ett barn. Han kan inte leva själv då han inte kan ta medicin mot diabetes och kan inte sköta Mat och hygien med mera. Hygien har han aldrig skött när han var frisk heller så ni kan ju tänka er skicket. Inte borstat tänderna sen 70-talet har han själv sagt när han var frisk. Ja inte brytt sig ett skit om något.

Nu när han är sjuk så behöver han nånstans att bo. Exets bror är likadan som deras pappa han är som ett barn tar inte ansvar för att betala räkningar med mera och sköter ej hygienen ordentligt och kan inte laga mat. Han kan alltså inte heller ta hand om deras pappa.

Nu är det så att våra barn kommer i kläm. Inte nog med att han jobbar hela tiden han måste även ta hand om sin pappa på den lilla fritid han har. Vår yngsta har inte träffat sin pappa på 4 dagar nu för att pappan tar upp tid.

Har sagt att han måste in på ett hem men pappan vägrar och vi kan inte tvinga in honom. Så nu är det exet som får ta hand om honom.

Hur ska vi göra?

Går hela världen under då du måste ha dina egna barn på heltid?
Stackars dig.
Citera
2021-10-08, 21:02
Medlem
Bra gener och denna valde du att skaffa barn med. Det måste du sett långt innan. Men, om nu farfar är sjuk så är det väl normalt att avkomman hjälper till? Om det istället vore din pappa som var sjuk, skulle du då skitit i honom?

Det är säkert svårt att sätta en gräns för hur mycket man kan hjälpa till. Är det kanske så att livet är på väg att ta slut för farfar? Tänk på att era barn säkert blir likadan en dag, samma gener, hur vill du att de då blir omhändertagna av sina anhöriga?

Man får oftast bara en chans och kan inte ångra sig sen när livet är över för föräldern. Många tänker att de ska göra något sen men då är det kanske försent. Det är svårt med sjuk förälder men de tog hand om sina barn en gång och skulle säkert gjort vad som helst för dem.
Citera
2021-10-08, 21:05
Medlem
MrRainess avatar
Är du helt jävla pantad eller bara extremt självisk? Klart som fan att en son tar hand om sin far när denne är sjuk. Typiskt kvinnor. Kan inte se längre än sin egen jävla näsa.
Citera
2021-10-08, 21:19
Medlem
Brajias avatar
Citat:
Exets pappa har blivit sjuk. Virrig och är som ett barn. Han kan inte leva själv då han inte kan ta medicin mot diabetes och kan inte sköta Mat och hygien med mera. Hygien har han aldrig skött när han var frisk heller så ni kan ju tänka er skicket. Inte borstat tänderna sen 70-talet har han själv sagt när han var frisk. Ja inte brytt sig ett skit om något.

Nu när han är sjuk så behöver han nånstans att bo. Exets bror är likadan som deras pappa han är som ett barn tar inte ansvar för att betala räkningar med mera och sköter ej hygienen ordentligt och kan inte laga mat. Han kan alltså inte heller ta hand om deras pappa.

Nu är det så att våra barn kommer i kläm. Inte nog med att han jobbar hela tiden han måste även ta hand om sin pappa på den lilla fritid han har. Vår yngsta har inte träffat sin pappa på 4 dagar nu för att pappan tar upp tid.

Har sagt att han måste in på ett hem men pappan vägrar och vi kan inte tvinga in honom. Så nu är det exet som får ta hand om honom.

Hur ska vi göra?

Gubben behöver komna in på hem, ring och prata med socialförvaltningen i din kommun så kan dom hjälpa dig. Snacka med ditt ex. Skall han ta han om gubben när han börjar skita i byxorna, lalla ut på stan mitt i vintern när ditt ex är på jobbet och så vidare?
Ditt ex har ett ansvar för sina barn att finnas där som pappa, och han har ett ansvar att se till att hans far får den vård han behöver, vill säga boende med dygnet runt personal. Stå på dig och vädja till ditt ex rationella sidor. Undvik att skapa en din pappa eller dina barn sittuation utan framhåll helt enkelt hur sittuationen ser ut om ett år, om fem år, tio år etc.

Ta kontakt med ett annhörignätverk också, dom kan hjälpa.
Senast redigerad av Brajia 2021-10-08 kl. 21:24.
Citera
2021-10-08, 21:25
Medlem
Gubben ska in på hemmet det är samhällets ansvar. Exet har ansvar för sina barn. TS bry dig inte om kvinnohatarna dom gråtrunkar sig till sömns varje natt.
Citera
2021-10-08, 21:32
Medlem
Timoteuss avatar
hej ts,
förstår jag det rätt att ditt ex och hans far båda är hemlösa? Eller bor exet kvar med dig och pappan kommer ibland?

Det låter ju helt extremt att ha det såhär. Jag håller med den som föreslår att du ringer kommunen.
Man kan ju inte tvinga någon till något, men om du är förberedd med information om vilken hjälp som går att få, så kan det hela gå lite smidigare den dag endera eller båda tycker att det är vettigt att hålla sig med bostäder.

Passa på att fråga om hur man ansöker om boendestöd för din svåger så att han kan styra upp sitt hem också.

Har svågern, pappan och exet några diagnoser? Det kan vara bra att nämna isåfall för kommunen, så får ni hjälp av rätt instans.

Det är förstås ledsamt för barnen att inte träffa sin pappa, men med tanke på omständigheterna så kanske du får lov att räkna med att det här kan ta ett tag. Har du personer i din närhet som kan hjälpa dig? Tex med barnen och kanske också med att leta bostad till ditt ex?

Jag hoppas att du skall få styr på det hela, det verkar ju väldigt jobbigt alltihopa.
Citera
2021-10-08, 21:42
Medlem
Dina barns pappa är hemlös. Farfar har aldrig skött varken hem eller hygien, farbror är likadan. Varför vill du att dina barns ska träffa sådana förebilder? Vad ska de lära sig av dem?
Se till att skydda dina barn från dem istället så att barnen får en chans i livet.
Citera
2021-10-08, 21:51
Medlem
Snowsmiles avatar
Var glad att han tar hand om sin dementa far.

Har du inte upplevt det kan du ALDRIG föreställa dig innebörden av en dement familjemedlem som man "måste" ta hand om.

Nästa gång kan det vara dig han tar hand om, gör det bästa av de och hjälp honom istället.

Demens är ett helvete om det drabbar någon man bryr sig om. Kanske skiter du i dina föräldrar, då kan du inte relatera till situationen....

Tro mig jag VET......
Citera
2021-10-08, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Var glad att han tar hand om sin dementa far.

Har du inte upplevt det kan du ALDRIG föreställa dig innebörden av en dement familjemedlem som man "måste" ta hand om.

Nästa gång kan det vara dig han tar hand om, gör det bästa av de och hjälp honom istället.

Demens är ett helvete om det drabbar någon man bryr sig om. Kanske skiter du i dina föräldrar, då kan du inte relatera till situationen....

Tro mig jag VET......

Så gott som alla kvinnor tänker enbart på sig själva, vad som gynnar dom.

Män som bryr sig om sina egna föräldrar, hindrar henne från att utnyttja honom. Han ska endast betjäna hennes behov.

Sen är kvinnor ibland så ogenerade över denna själviska attityd att de inte ens begriper hur vidriga och onda de framstår när de beklagar sig.

Denna diskussionen är ett typiskt exempel på kvinnors gynocentrisks syn: enbart hennes behov är viktiga. Andra kan leva i misär, det skiter hon fullständigt i. Narcissism.
Citera
2021-10-08, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentriddaren
1. TS sticker med barnen ifrån fadern.
2. TS gnäller över när TS fd man inte kan se barnen pga sjuk fader.
3. Jag på något sätt är problemet?

Ingen som ser igenom att TS är en egoistisk fitta som berövat fadern på sina barn för att sedan gnälla över en situation som hon själv försatt sig i?

Nej, jag är problemet på något jävla sätt. Dra åt helvete din jävla imbecill.

Ts vill ju uppenbarligen att barnen ska träffa sina barn OFTARE.
Enligt ts har separationen medfört det då fadern måste ta lite mer ansvar.
Men nu har det blivit mindre av den varan för en sjuk far får gå före barnen.
Ja, du är ett jävla stort problem.
Citera
2021-10-08, 22:09
Moderator
pbos avatar
Relationer och samlevnad: allmänt --> Relationsakuten
/Moderator
Citera
2021-10-08, 23:56
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Dom är 5 och 8. Nej dom kan inte hälsa på farfar för att han är som en fästing på mina barns pappa. Han har inget eget hem utan är där exet är. Ibland hos mig ibland på jobbet. Exet prioriterar inte att skaffa eget boende utan tar för givet att han får komma till mig med sin pappa. Har sagt ifrån flera gånger att jag måste få ha mitt eget liv men kan aldrig ta hem vänner eller en dejt pga att exet är här med sin pappa.
Att barnen träffar sin far mer sällan på grund av en vårdsituation är en sak, något jag kan tycka är helt normalt om omständigheterna kräver det, men att ditt ex belastar din familj på det sättet är en helt annan.

Skärpning, det är dina barns pappa vi pratar om. Inte din bästa kompis som ska släpa hem någon i gravt vårdbehov till dig på ett sådant sätt att det bara är till besvär.
Eller har du månne svårt att släppa ditt ex, och bara hålla den nödvändiga kontakten gällande barnens vårdnad, just såsom man borde göra om man inte är riktigt bra vänner (varvid det är märkligt att man skildes från första början)?

Rent krasst så är problemet inte att du har ditt ex pappa på besök.
Problemet är att du har ditt ex på besök. Det är inte normalt beteende.
Säg bara till ditt ex att han inte behöver komma på besök såvida han inte ska hämta barnen. Det är verkligen så enkelt.
Det värsta som kan hända är att du får spendera mer tid med dina barn.

Eller är det så att det egentligen är barnen som är i vägen för ditt dejtande, och att det är därför du vill ha iväg dessa till pappan oftare?
För jag är heligt övertygad om att normalt folk inte bjuder hem dejter när de har sitt ex på besök, vare sig de har sin dementa pappa med eller ej.
Senast redigerad av Bonnatorp 2021-10-09 kl. 00:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in